Tuhlaat pyörähuoltoon 95 euroa, mutta onni onnettomuudessa, että sentään uusi reklamaatiosi sujuu ilman mitään bussilippua. Kuulokkeet melkeinpä paketista rikki ja ei kun palauttamaan, on väsynyt ja kai kyllästynyt olo! Vielä kerran pirkkalalainen erakko Prisman infopisteellä. Oli niin kiire, että kuva kuulokkeista jäi tasan ottamatta. Kyseessä on sama malli, jollaisesta reklamoi hetki sitten. Tällä kertaa se kävi huoltoon. Sonyn kannattaa todeta itsekin, minkälaisia roskia maailmalle laitetaan brändin toimesta ja uutta korviisi.
Ruokapuolelta alkaa olla niin kallista, että kohta ei edes lottovoitto riitä. Hinta kuitenkin laskee, kun kysyntä laantuu ja tuotteet pölyyntyvät tai mädäntyvät vaan hyllyille. Prismasta esimerkiksi S-etukortin jopa 15 prosentin etu kaikissa käyttötavaroissa on miltei jatkuva. Ei ollut ennen näin. Hinnoissa on paljon ilmaa, jos Prisma tekee käyttötavaraosastollasi selvää voittoa jatkuvista alennuksista huolimatta. Päärynän hinta tuli 2,29 euroon jo loppuvuonna ja on kaiketi ollut alimmillaan 2,09 euroa hetkeni. Juhlia ei pidä siitä kuin kysyntään asti.
Mistä kannattaa ottaa mallia, jos haluat löytää hyvän tekosyyn siitä omaan kulutukseen? Tässä se tulee: Pirkkalan kunnasta tietenkin, ja muussa julkishallinnossa esimerkkejä näkyy paljon. Kävi taas tuuri, nimittäin veroja palaa ja onhan bitumi halpa. Alle kaksi vuotta sitten rakennettu parkkipaikka koululla, tai kai jossain kampuksella siis, ja uutta asfalttia revitään. Kuntakeskus paljastaa, että toinenkin urakka on tilattu. Tiedätkö, että kerralla en voi tehdä mitään maaliisi? Tervetuloa Pirkkalaan, kuluttaminen on täällä täysin normaalia, kaikille.
Vuonna 2026 ei onneksi tarvitse. Maailmalla on puhuttanut vähän HSL:n hintojen nousu pääkaupunkiseudulla. Ihmiset eivät ole tyytyväisiä lähes kolmen prosentin hinnannousuun. Sieltä täältä hyvässä Pirkkalassa noudatetaan Tampereen taksoja jo vuosikausia, eikä niihin tule ensi vuonna mitään korotuksia. Se on merkityksetön uutinen tänään, koska tavallisesti seuraava vuosi sen jälkeen on pommi. Lipun hinta voi karata siellä enemmänkin kuin kolme prosenttia, mutta todennäköisesti pyöräilen entiseen malliin. Säästä nyt, Helsingissäkin!
Pirkkalalaisen kuuloke paketista rikki, tuhlaan taas
Kolmas kerta sen sanoi. Rahat takaisin Citymarketissa, myöhemmin Pirkkalan Prismalla, mutta nyt rahaa ei vain suostuttu palauttamaan. Infon mukaan Sony on tehnyt määräyksen siitä, että jatkossa asiakkaan langattomia nappikuulokkeita kierrätetään huoltoon ensin. En juhli ja ota huomioon, että kuulokkeiden ostohintana oli 25 euroa, johan täältä lähetyskulut ylittävät tuotteen arvon? Totuus on se, että näitä pieniä kuulokkeita ei lähdetä korjaamaan, ne joko vaihdetaan vastaaviin tai puretaan kauppa. Se ratkaisu voisi tapahtua kai infosta.
Täytyi myös korostaa, että vain heikon laadun kuulokkeista valittaminen maksaa monille rahaa. Sekin maksaa, kun menisin ne sitten hakemaan uusista paketeista. Kuluttajaviraston ohjeen mukaan kolmannesta viallisesta tuotteesta pitää viimeistään saada raha takaisin. En saanut, koska ensimmäinen ostos tapahtui Citymarketissa, Prismalla ei ole sitä dataa. Bussi ei ota kuin 2,50 euroa, mutta sanokaas onni onnettomuudessa, ajokautta näyttäisi jatkuvan pitkälle marraskuulle. Nyt viikkoja kuluu siinä, että Sony saa vain todennettua ongelmat.
Et ymmärrä tätä asiaa. Sony WF-C500 -malli on vanha ja valmistus on jo lopetettu. Mitä valmistaja oikeastaan toteaa kuulokkeistani? Ajatteleeko myyjä nyt, että olen sarjavalittaja? Viisi vuotta sitten sitä oli töissä IT-osastoilla, ja tällaisten ongelmien ratkaisu oli arkipäivää. Se, että langattomat nappikuulokkeet mykistyvät vain korviin aseteltaessa, ei ole normaalia toimintaa. Sekään ei ole, jos itse kuulokkeet ovat yhteydessä puhelimiin latauskoteloissaan. Silloin akkua kuluu turhaan, ja lopulta kuulokekoteloista ei ole virtaa. Tutkikaa rauhassa.
    Olen omat tutkimukset tehnyt. Harmi, että niillä ei vain ollut painoarvoa, vaikka brändin rahaa säästyisi. En vain ymmärrä sitä, miksi 50 euron tuotteelta ei voisi odottaa enemmän? Taitaa olla niin, että Sony lähtee minulla boikottiin kuulokkeittesi osalta Philipsien jatkoksi. Jos ei valmisteta parasta laatua kerralla, niin ei kannata valmistaa sitten ollenkaan... Tänään ostan Galaxy Buds3 FE -mallin. Sitä on DNA Kaupalla aivan Pirkkalan Citymarketista. Täällä on jo kolme 50 euron seteliä esillä ja maksamassa juuri, kunnes myyjä lataa hyvän vitsin.
Jos itse tuote (kuten se mainitsemani kuuloke) aiheuttaa enemmän vaivaa (reklamaatiot, byrokratia, menetetyt viikot) kuin hyötyjä, sen ostaminen on siis taloudellisesti ja ajallisesti tappiollista. Uskon, että näillä laadukkaammilla 149 euron kuulokkeilla voisi säästää aikaa ja hermoja. Alkuvaikutelma on todella hyvä, ei mitään ongelmia äänen kanssa. Ei tarvitse niitä liittimiä putsata, kun kuulokkeet eivät yhdisty puhelimiisi kotelosta. En ole hankala asiakas, haluat vain suosia käteviä käteismaksuja, jotta ne säilyvät kai myös tuleville sukupolville.
"Onko sinulla kortteja? Emme nimittäin ota käteistä!" paras heitti. Kuule, onhan minulla: Plussa-kortti, kirjastokortti, lahjakortti, pankkikortti, SIM-kortti, mutta käteisellä maksan? "Meillä ei enää käy käteinen!" myyjä toisti. Siinä tapauksessa, jos sinulle ei käy käteismaksu, ilmoitan ettei minulle käy korttimaksu. Hankin 149 euron hyvät kuulokkeet verkkokaupasta käteisellä. Olipa niin hyvä ajatus, ne olivat 10 euron alennuksessa ja sait tien toisella puolen kuulokkeet hintaan 139 euroa. Et enää jaksa odottaa Sonyn päätöksiä, musiikkia korville.
Ostajat katosivat, Prisma laski päärynöiden hintaa
Inflaatio on Suomessa enää 0,5 prosenttia syyskuussa. Vaikka prosentti tuntuu pieneltä, hinta nousee kerroksittain vuoden alusta, siitä. Nyt havaittavat muutokset ovat järjettömiä. Lasketaan numerot elämänkoululaisena, ei ole Tesoman koulu opettanut, kuluttajahintojen keskimääräinen muutos oli Suomessa tammi–syyskuun 2024 aikana siis 5 prosenttia. Luvut saadaan vertaamalla vuoden 2024 tammi–syyskuun tulos vastaavaan vuoden 2023 jaksoosi. Muutos on todella tuntuva, ja ollaan oltu paniikissa vaikka siinä ruokakaupan viidakossa.
Joskus on parasta verrata siinä tilastojasi syyskuulle asti, koska koko vuoden dataa ei ole olemassa tältä vuodelta. Vuoden 2024 suuri 5,02 prosentin nousu oli todellisinta ongelmaa, mutta jos puhutaan vielä tämän vuoden keskiarvosta, luku on nyt maltillisempi. Lasken sen kuluttajahintaindeksin pistelukujen keskiarvojen perusteella. Joo, hintojesi keskimääräinen ralli oli tammi–syyskuun 2025 aikana vain 2,34 %. Lukuja saadaan vertaamalla vuoden 2025 tammi–syyskuun hintatasoa tähän vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2024, et juokse yksin.
Hintaralli juoksee myös. Vaikka syyskuun inflaatio tuntuu miltei kohtuulliselta, onhan se 0,5 %, kuluttajahintojeni keskimääräinen ralli vuodelta 2015 ollut prosenteissaan mitattuna jo 22,88. Tämä kertoo siitä, että hintojeni juoksu on ollut kerroksittaista ja tuntunut arjessa pitkään. Niin, tätä ihmiset eivät ymmärrä tai uskalla poistua näistä ravintoloista – vain tahti tulee nimittäin jatkumaan samana. Saat jatkossakin itkeä palkankorotuksia tai voit lopettaa sen ylimääräisen elintason ja pärjätä vähemmällä. Eikö näitä oppeja ole koululta saanut?
    Poliitikot eivät halua hillitä rahaa, todennäköisesti eivät siihen edes pysty. Kuluttajan on valta. Tämä on ihan tavallista taloutta: jos kysyntää ei siitä ole, kysyntää pyritään lisäämään alennuksilla tai uusilla halvemmilla hinnoilla. Päärynöitten hinta oli alimmillaan jo kuukausi sitten 2,09 euroa, ja tähän hintaan sitä kannatti ostaa vaikka ylimääräisen kilon – kukapa ei haluaisi syödä enemmän hedelmiä? Kauppa rupesi piristymään, eli kysyntä on nousemassa aiempaa suuremmalle tasolle, mistä seuraa hintapainetta. Mitä kilo maksaa, huomenna?
Keskiarvoni oli Tesoman koulussa noin 7. En minä sillä keskiarvolla olisi lukioon päässyt, korkeintaan Somerolle. Ammatista on kohtapuolin 16 vuotta tasan. Olen elämänkoulussa ja itse oppinut. Ei se muuta vaadi. Elämässä on tullut selväksi boikotin merkitys. Päärynästäni olen avautunut blogista aiemminkin, silloin hinta taisi nousta 3,59 euroon, hintataulun 2,29 eurosta. Lopetan ostot, ja niin taisivat tehdä muutkin. Ne päärynät suorastaan mädäntyivät Prisma Pirkkalan osastolta. Protesti kesti kuukausia, ja hinta laski vaivihkaa 2,09 euroon.
Monta vuotta minulla on sama nyrkkisääntö voimassa. Vihannestesi raja-arvona on 2,99 euroa kilolta, ja sitten hedelmiesi raja-arvo kilolta on vastaavasti tasan 2,49 euroa. Jos edes tomaattikilo on yli kolme euroa kilolta, tomaatit jäävät kauppaan. Tiedetään kuitenkin, että tarjoukset uusiutuvat tai sitten lähtöhintasi laskee esimerkiksi sesongin tai boikotin myötä. Tätä ihmiset eivät ymmärrä tarpeeksi. Jätä tuote kauppaan mätänemään ja osta ihan parin-kolmen viikon kuluttua halvemmalla. Aktivismissa on tulos, sait kampanjoida missä vain!
Hei, onneksi myös Pirkkalan kunta tuhlailee täällä
Pirkkalaan muuttava tyypillisin asukas on joko seudulla opiskeleva, sinkku tai autoilevan lapsiperhe. Se näkyy: kunta panostaa laajasti vain autoiluun, kun maailmalla autopaikkojen tilalle palautetaan ikimetsää tai autoteiden tilalle rakennetaan ihmisille tarkoitettuja ranta-alueita kauniine penkkeineen ja istutuksineen. Yksi tunnetuimmista aiheistasi on Saksasta. Tempelhofin lentokenttä Berliinissä suljettiin vuonna 2008. Jo on valtava kaupunkipuisto – alueella, jossa ennen oli asfalttia, melua ja liikennettä, kasvaa nyt nurmikkoa sekä puuta.
Yhtäkkiä tuli niin hiljaista, ja ihmisiä tulee maailmalta asti ihmettelemään sitä muutosta. Marko Jarva, mene katsomaan. Halutaan meidän Pirkkalassa tuota samaa. Alueesta tuli 355 hehtaarin paratiisi, jossa ihmisiä liikkuu kävellen, siitä rullaluistellen, pyöräillen ja piknikillä keskellä Berliiniä. Meillä täällä Pirkkalassa ei ymmärretä vieläkään sitä, että Pirkkalan kunta on asukkaalle, ei tämän autolle. Autoilutta ei tule tehdä isoja numeroita, meistä jokaisen on liikuttava jonnekin. Se on taloudessa iso kuluerä, vuonna 2024 koulukampus oli tehtynä.
Tänään maanteiden korjausvelka jatkoi kasvamistaan, eikä öljypohjaisen bitumin hinnan kallistuminen helpota tilannetta. Bitumia jalostetaan hei raakaöljystä ja käytetään asfaltissa sidosaineena. Toukokuussa 2022 bitumin arvo oli karannut 65 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, mutta meillä Pirkkalassa se nousu on ilmeisesti pienempiä – tai luulemme vaan olevamme muita rikkaampia. Parkki ehdittiin pystyttää koulukampuksen juhlaan. Pois vaan kauniille männylle, uusinta asfalttia tilalle, ja vuoden kuluttua sitäkin asfalttia on revitty.
    Siinä se kaivinkone seisoo, n. vuoden vanhalla parkkipaikalla. Et ymmärrä tätä tuhlausta. Siellä oli kaunis mänty ennen, siitä olisi voinut tulla muutaman sadan vuoden päästä vaikka Timin mänty meille, mutta ei ole mitään merkitystä sellaisella Pirkkalassa. Kyläsi nähtävyys on se, että autot parkkiin kuulostaa paljon strategisemmalta kuin vanha mänty. Uutta vaan, pääset tasan vuoden päässä pistämään hei kaivinkoneelta matalaksi. Bitumi on näin halpaa, että joulupukkiakin naurattaa ostohousut melko tukevasti jalassa. Onko kavereilla töitä?
Sitten valaisinurakalta: vuosia sitten valaisimet olivat sellaisia pyöreän mallisia. Ilkivallan takia liian usein kruunu palasina. Sitten tulvii varsinainen uutinen: valaisimet vaihdetaan, ja koko urakkaan kuului myös tolppien vaihtoja. Valmiina sekin oli, mutta hatut olivat halpoja, ilmeisesti jossain poistoerässä. Tapahtuu niin, että ensimmäiset alkavat vilkkua tai sammua alle vuoden kuluttua tästä. Kunnalle selvisi, että samanlaisia ei enää saa, joten vuonna 2024 valaisinurakka jatkui, eikä edes kunnolla. Niin, olemmehan Pirkkalassa, moneen kertaan!
Yksi urakka ei taida riittää. Oletin, että silloin vaihdettaisiin ne kaikki uusiin. Kunta tilasi työmiehiä, että he vaihtavat palaneet tai vilkkuvat hatut uusiin? Elit kuulkaa kuukausia, kun vierekkäinen valo oli toista mallia, siellä alkoivat muut vanhat hatut temppuilla tai sammua. Siinä yhdestä valotolpasta en löytänyt edelleenkään yhden yhtä hattua äskettäisestä työstä huolimatta bussipysäkin luona. Aina saa valittaa, ja viimeksi työ tehtiin kunnolla. Puuttuvat hatut asennettiin, ja vanhat korvattiin uusilla. Kysyisin vain, että taasko kavereille työtä?
Nyssen taksat eivät karkaa ensi vuonna senttiäkään
Tuntuu, että tässä yhteiskunnassasi haukutaan meitä työttömiä ja muita vähempiosaisia tulonsiirroista. Kukaan ei siltikään uskalla sanoa ääneen sitä todellista ongelmaa. Miksi siis yksi valaisinurakka vaati lopulta kolmet urakat? Mikä julkishallinto on niin tehotonta? Raha viedään kankkulan kaivoon, mutta muistan haukkua meitä työttömiä siitä, ettei töitä löydy. Maankuulu hyvinvointialue on lisännyt lähinnä kansan pahoinvointia ja turhaa byrokratiaa. Kaikki samaiset edustajapaikat kelpaavat vallan soten vastustajillekin hyvinvointialueilla.
Siinä on aika keskittyä varsinaiseen uutiseen joukkoliikenteen käyttäjille. Helsingissä on raivostuttanut se tosiasia, että taksat nousisivat useimmilla lipputyypeilläsi, mikä vaikuttaa matkustamiseni loppuhintaan HSL:n alueella. Nyssen alueen joukkoliikenteen vuoden 2026 talousarvioesitykseen ei sisälly sitä hintapainetta. Nyt talouden tasapainottamisohjelmasta huolimatta tavoitteesi on matkustajamäärän kasvun jatkuminen. Tämä tiukka taloustilanne vaikuttaa kehittämiseen. Tarjonta kohdistetaan aiempaa enemmän, ja vuoroja karsitaan.
Minusta tarjontaa voisi karsia Tampereella kai niinkin, että vapaamatkustajat poistetaan ratikoista. Kuinka moni oikeasti maksaa lipuittaan, kun liputtomia matkustajia yrittää myös bussin kyytiin? Jos esimerkiksi kortilla ei ole arvoa ja laite piippaa tuolta, eräs aikuisen alku käveli vain läpi. Ihmettelin, miksi linjan 12 kuljettaja juoksee yhtäkkiä matkustajiesi perässä. Ei siinä vielä kaikki, koska matkustajia ei suostunut poistumaan Kurikassa kevyesti tehtynä, kuljettaja korotti ääntään ja sai nuorukaisen ulos bussista. Näin sun kauppamatka jatkui.
    "Seuraava bussi tietää tästä myös, ei kannata edes yrittää!" kuskisi sanoi parikymppiselle miehen alulle. Linjaa liikennöidään siellä 30 minuutin välein Vaittin teollisuusalueelta Sorin aukiolle. Tähän samaan aikaan Pirkkalan linjaa Kyöstiltä liikennöidään kymmenen minuutin välein. Olen kirjoittanut lehtiin vuosia ennen Tampereen tasapainottamisohjelmaa, energia meni kuin kuuroille korville. Ehdotuksissa linjaa 30 kulkisi 15 minuutin välein Härmälän ohi Pereen ja Toivion kautta. Ei käynyt, linja 11 menisi kai Killolta ja tulisi tyhjänä Härmälään.
Tuntui, että on myöhäistä peruuttaa, kun paskat ovat jo housuissa, Hatanpään valtatietä tukossa ja niin edelleen. Kyllä tästä kärsii vielä moni. Viimeisellä kauppamatkallani juuri olit myöhässä 20 minuuttia, vaikka ei ollut menossa edes Tampereelle, mutta siinä pitää kärsiä. Alkaa olla niin, että näiden myöhästymisteni takia ei aina edes 90 minuutin vaihtoaika riitä, joka nousi aiemmin 60 minuutista. Ehdota, että se on jatkossa 120 minuuttia. Myös linja 34 on tehoton: lähes satunnaisia askelia, mutta muuten menee aika tyhjänä aamusta iltaan.
Vaikka pyöräily ei ole ilmaista ja työttömyyden painaessa on ollut hei jopa vaakalaudalla, siitä on tässä tilanteessa paras pitää. Bussiliikenne on Pirkkalassa todella epävarmaa nyt, ja myös autoa käytettäessä saat varata reilusti aikaa matkustamiseen. Pidät uusinta muutosta silti hyvänä, että tarjonta huononee ja lippu tulee reiluna, sillä tehottomuutta tässä maassa löytyy linjastoista alkaen. Edes matkustajien palautetta ei kuunnella, vaikka siellä voisi tulla parhaita ideoita. Melkoista, jos Pirkkala lopettaisi kymmenestä minuutista maksamisen?
Yhteenveto: vuokra nousee 20 eurolla, budjettikriisi
Mihin me tarvitaan kymmenen minuutin vuoroväliä? Kunnalla on vain 21 204 asukasta ja suurin osa autoilijoita tai lapsia. Autoilijoita et vain saa julkiseen liikenteeseen muuten kuin autoiluja vaikeuttamalla, mutta silloin autoilija kääntää sitä rattia ja asioi Tampereen sijasta muualla. Näkisin, että Pirkkalassa on otettava käyttöön maksullista pysäköintiä, se valvonta ja edistettävä niin joukkoliikennettä ilman hintarallia. Kaiken voi tehdä reilummin, ja vaikka reiluista vuoroväleistä tingittäisiin, niitä voisi tarpeen mukaan lisätä kysynnän vaatiessa.
Sinun kotikunnassa vallitsee hiljainen viesti: rahaa on, ja sitä kuuluu käyttää. Tämä alkaa näkyä myös asukkaitten arjessa. Kun kunta tilaa uudet taideteokset toreille 80 000 eurolla, paikallinen yrittäjä päättää remontoida kahvilansa miljöön italialaisella marmorilla – "jos se kunta voi, mikset sinäkin?" Toisaalta, vaikka talous on jo kirjaimellisesti kuralla monessakin paikassa tuolta, on sitä monen kuntalaisen pakko seurata. Olemmehan lampaita ja valmiina kilpailemaan siitä, kenellä on isompi, mutta onko sillä peniksen koolla nyt oikeasti väliä?
Ensi viikolla sukelletaan kai uuteen kriisiin. Tässä budjettikriisissä käsitellään sitä, miten vuokra nousee jo 20 eurolla ja saa improvisoimaan mitä erilaisempia ratkaisuja inflaatioista selviämiseksi. Jokainen euro on heti nyt tärkeä, vaikka tulipa sitä myös uusiin kuulokkeisiin taas sijoitettua. Niiden veloitus ei vielä tapahdu tänä vuonna, sillä otat käteiskassassa velan ja maksat sitten säästötileillä vasta ensi vuonna takaisin käteiskassaan. Jopa se tuli selväksi, että halvalla saa halpaa, mutta jos nyt vihdoin on se kestävä kuulokemalli tyhjennettynä.
Pirkkalan asukkaat alkavat elää kuin se kunta: uudet sähköpyörät, kotien älyjärjestelmät, lomamatkat marraskuussa. Kulutus kasvaa, vaikka se talous sakkaa. Kuntiesi viesti on selvä. Hetken näyttävä on parempi kuin kestävä, vuoden päässä on uusi urakka ja taas tuhlaillaan. Sitten tulee talousarvion tarkastus. Kunnan velkaantuminen on kiihtynyt, ja veroprosenttia nostetaan. Asukkaat huomaavat, että heidän kulutuksensa ei ollutkaan vain oma valinta. Se oli malli, jonka he oppivat ylhäältä, ihan siellä eduskunnasta alkaen. Kiitos tästä kriisistä!
Kommentit