Siirry pääsisältöön

Paunu väistää kilpailijaa

Syksyn palvelu Nyssessä alkaisi kohta eli 9.8. alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että linja 1 lakkaa Pirkkalan asuinalueistasi Vatialaan. Tulevaisuudessa lentoasemalta ei enää pääse kotilinjalla 1A lainkaan, linjalla 1C/8 palvelut lyhenevät Kyöstiin ja linja 1B korvataan linjalla 12. Tämä ei nyt miellytä bussifania, koska paunulaiset. Entä sitten ne mummot, kuolevatko omiin kyliin pois, jos lentoliikennettä karsitaan näin runsaasti? Pääsen sentään vielä jalkaisin kulkemaan paremmille pysäkeillenne Paunun linja-autoon.

Linjaa käyttivät varusmiehet, jotka kulkevat Paunun autolla varuskunnasta, joka jatkaa lentokentältä linjana 1A. Varusmiehiä on kyydeissä useasti, joten missä heidät jatkossa siirretään? Tuodaanko heille ihania Sale-pyöriä, tai saavatko kulkea Tierin skoottereillaan, jotka nekin vielä Pirkkalasta puuttuvat. Ovatkohan varusmiehet päättäjille Pirkkalassa ja miksei Tampereellakin kokonaan merkityksettömiä ihmisiä? Miten heiltä voidaan viedä linjat ja vuorot? Kutsupohjainen autonne täyttyi jo sekunneissa.

Jatkossa et pääse vuokrakotiin paunulaisilla. En ainakaan 1A-vuorolla lentoasemalle, enkä 1B- tai 1C-vuorolla lähipysäkille. Ratikalle suuri kiitos tästä ilosta. Mummolle, vaarille ja lentokenttää käyttäville meinaavat tarjota kutsuihin pohjautuvaa joukkoliikennettä, joka toimii jos toimii noilla syrjäseuduilla, sitten nähdään. Jatkossa rakasta kotilinjaanne numero 12 liikennöi Pirtil eli selvennettynä Pirkanmaan tilausliikenne yhteistöissä Tampereen kaupunkiliikenteen kanssa. No mutta, tuo kelpaa ihan kaikille.

Paitsi nyt minulle. Vuosia tilanne oli yhtä peliä aikataulujen kanssa. Linjoilla piti taistella aikataulujen kanssa. Erottelin aikatauluistanne paunulaiseni kaupunkiliikenteen autoista ja nousin vain parhaaseen autoon. Tämä on vaatinut ylimääräisiä selvitystöitäni, koska en käytä Tampereen kaupunkiliikennettä. Harmi, että jatkossa en joudu enää käyttämään lähipysäkkiä. Suosin jatkossakin paunulaisia, joten 9.8. alkaen kävelen kilometrin Suupantorille ja nousen paunulaiseen tyylillä kaupunkiliikenteenne seasta.

Nyt muuttuu kaikki: "Hurrikaani iski Pirkkalaan heti"

20. heinäkuuta 2021 lähdin paunulaisella "ilmaiseksi" Suupantorille kello 17.50, ja jäin heti kielletylle koronapenkillesi istumaan, koska kuljettajana oli astetta tutumpi naiskuski. Me juteltiin hänen kanssa merkittävistä asioistasi ja kaupan päälle sain jäädä päätepysäkkiä seuraavalla pysäkillä. Olin nimittäin menossa Supermarketin pysäkille odottamaan seuraavaa A-vuoroa lentoasemalta, koska en halunnut perässä olevaan TKL:ään. Paunu vei bussifanin Lidliin, jossa nautin limsan, jäätelötuutin ja munkin.

Tilanne harmittaa minua niinkin paljon, että monikin asia vaikeutuu jatkossa. Harmillisin juttu on se, että "pikavuoro" kotiin 1A poistuu kuviosta. Sillä on voinut välttää Vähäjärven tai Kyöstin lenkit. 1A oli sen verran optimaalinen, että en sitä koskaan unohda Väinö Paunu Oy:n muodoissa. Vähäjärven lenkki muuttuu jatkossa siten, että TKL:n rinnoilla ei olisi enää Väinö Paunu vaan Pirkanmaan tilausliikenne. Tämä harmittaa, mutta ei niin paljon, ettenkö nauttisi liikunnasta paremmille pysäkeilleni jatkossa.

Tänään kävin vanhemmilla, ja tämäkin muuttuu jatkossa, sillä en piakkoin pääsisi heille linja-autolla vaihdotta saati viikonloppuisin saunaansa. Vastaavasti kotiinpaluu on jatkossa kävelyä, koska reitti on piakkoin TKL:ää, jota en voi vakaumukseni vuoksi käyttää. Tässäkin ideana on kaiketi siirtää bussifani polkemaan tai kävelemään, koska kuljen tyylikkäästi paunulaisilla aina ja niin ikuisesti. Suupantorilta Kyöstiin en näe jatkossa kulkevani muutamaa pysäkkiä, eli mieluiten kävelen sitten koko matkanne.

Viimeiset #ilometrit linjalla 1B/Paunu

Kuntohan tässä nousee, eikä ole sitä velkaa. Teen kaikkeni, että kyyti olisi mieluinen. Siksi matkalla vanhemmiltani pysäytin viisi minuuttia myöhässä olevan paunulaisen, vaikka olisin voinut lähteä jo aiemmin TKL:n autolla ollen aiemmin kotona. Naiskuski oli taas, ja jäin etupenkille juttelemaan. Hän piti muutoksia kannaltani epäonnistuneina, mutta ei yllättynyt siitä, että kerroin käveleväni jatkossa vartin paunulaisiin. Hän tietää, etten TKL:ää käytä, eikä tarvinnut taaskaan painaa sitä Stop-nappia.

Hän tietää missä jäät pois, tosin tänään oli pakko jatkaa Suupantorille, missä jälleen kerran naiskuski tarjoutui kuskaamaan bussifanin lähemmäksi K-supermarketia. Ehdin tekemään pienen kävelylenkin, ennen kuin palasin paunulaisella takaisin kotiin. Harrastus tämäkin, eivätkä päättäjät sitä minulta vie, poistamalla muun muassa hyvän pikalinjan kotiin. Voisitte edelleen ihan vapaasti viedä lähipysäkeiltä paunulaiset, mutta ette vie minua paunulaisista. Matkustan paunulaisessa jatkossakin, siitäs saitte!

Huomenna lähdet paunulaisilla kylpylään, ja voitte olla täysin varmoja siitäkin, että niin velattomana Paunulla saavun takaisinkin. Tänään sain katsoa jälleen naiskuskin opeilla sen, ettei bussiin ole jäänyt tavaroita, kuten matkustajieni matkakorttejaan, matkapuhelimia, epilaattoreita tai lompakkojasi. Sen jälkeen poistuin linja-autosta, ja naiskuski pääsi ajelemaan varikolleen. Olihan tämä kokemus, muttei ensimmäinen. Olen sitä mieltä, että kiesiänne en tule hankkimaan vaikka saisin sellaisen ilmaiseksi!

Paunulaisissa Hardstyle-konsertti Sonyn kuulokkeilla

Rakastan linja-autoja ennen muuta siksi, koska minun ei tarvitse itse ajaa. Voisi lukea vaikka kirjaa, kuunnella podcasteja tai musiikkia Deezerin Hifi-palveluilla, tai lukea blogeja kiinnostavista aiheista. Hetkinen, olen joskus nukkunut paunulaisessa väsymykseen, ja pyysin tuttua kuljettajaa herättämään halutulla pysäkillä. Kuinka moni teistä saa tällaista palvelua kiesissään? Minulle bussimatka on aitoja nautintoja, vaikka se kestääkin kiesiä pidempään, niin sitä aikaa voi käyttää hyödyksi budjetointiin.

Ei enää mikään ihme, että budjettiasiat ovat täällä kunnossa, koska on aikaa keskittyä niihin rauhassa. Sony WH-1000XM3 -mallillani voin tämän lisäksi eristää itseni omaan Hifi-maailmaan kuuntelemalla samalla tuoreimpia elektronisen tanssimusiikin julkaisuita. Nautin linja-autoista niin paljon, että tein tämän päätöksen jo teininä Tesoman koulussa. Päätin, että ajokorttia en aja, enkä peltilehmää hanki ja kerroin tästä vanhemmilleni jo tuolloin. Päätöksestä olen pitänyt ja velattomuuttani useasti kiittänyt.

Jos luit tätä blogia, tiedät oikein hyvin sen, että olen frugalisti. Linja-autot tukevat frugalismia täysin. Minulla on vain rajallinen kapasiteetti kantaa tavaraa Ikeasta, Prismasta tai Koskikeskuksesta. Näinpä tulee myös ostettua vähemmän kaikenlaista paskaa, jota en välttämättä edes tarvitse. Joudun myöskin harkitsemaan ostoksia enemmän, koska ostoksen palauttaminen vaatii 2,10 euron arvolipun ostoa, jos en saakaan kyseisenä päivänä rajatonta bussikorttia lainaksi. Kannattaako edes ostaa, säästän rahaa.

Paunu kulkee? Länsilinjat voi ohittaa

Paunulaisten suosiminen on minulle jatkossa ilmainen kuntosali. Kotoa matkaa kertyy Suupantorille noin kilometri ja mietin sitä matkaa takaisin Suupantorilta kyseisten laukkujen kanssa... Viikon ruoat. Kuntoni kasvaa kohisten, ja ennen muuta voin olla hankkimatta kuntosaleja, eivätkä alaraajani puudu kiesissä istuskeluuni. Loistavaa kuntoilua, kiitoksia päättäjäsi! Nyt teette päätöksiä, joissa bussifanien kunto nousee. Ainakin sellaisten fanien, jotka suosivat vain paunulaisia, ja vaihtoivat lähipysäkkejä.

Minulle on ihan se ja sama missä se pysäkki on, kunhan on paunulainen kyyti. Olen lähettänyt paljon palautetta Väinö Paunulle näistä hienoista kuljettajista kotilinjallani #1. Empaattisista, hauskoistakin, väsymättömistä kuljettajistasi. Kuljettajista, joille ei edes tarvitse painaa Stop-merkin, että he osaavat jättää kotiovella. Juuri kiitos näiden kuljettajien, tulen suosimaan Väinö Paunu Oy:n autoja jatkossakin paikallisliikenteessä ja pikavuoroilla. Tätä paremmaksi ei voi enää parantaa, ei nyt ainakaan TKL:llä.

Jos et usko, kannatti koittaa. Olen sentään ajanut linjoilla 1 jo vuodesta 2012 kun Pirkkalaan muutin ja autottomana vieläpä usein. Kukapa ei nyt autottomana joskus kävisi vaikkapa kirjastoissa, kylpylöissä, uimahalleissa tai Prismassa? Muistat vain viittoa ajoissa, paitsi jos olet varma kuljettajasta, joka tietää että sinä taas. Silloin paunulainen pysähtyy ilman viittomistasi. Näin tapahtui tänään linjalla 1 jossain Kyöstin kulmilla matkalla Vaittiin ja sieltä Suupantorille. Niin, piti myös tänään matkustaa Nyssellä.

Näin kuljet paunulaisilla: "TKL? Seuraava lähtö oli..."

Merkitset aika usein suosikkiaikataulut muistiin, ja käyn hyvin usein kaupoissa ja kylpylöissä samaan aikaan, koska voinen olla varma paunulaisista. Lisäksi merkkaan näkyviksi, etten vain erehdy väärään. Kaikki alkaa upeasti siitä, että asetin liikennöitsijäsi paremmuusjärjestykseen aikaa sitten. Haluatko kuulla bussifanin suosikkilistan parhaimmasta viimeisimpään? Selvä pyy. Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Liikenne Oy, Pirkanmaan Tilausliikenne Oy ja sitten Valkeakosken Liikenne matkalla Valkeakoskelle.

On todellakin kaiken sen vaivan arvoista ja ilman kiesiä omaa rahaa ja ilmastoa säästyy! Voisi sanoa, että outoa. Ihmiset pitävätkin minua outona, koska skippaan bussit TKL:n vuoksi. Mitä väliä, onko se auto TKL vai Paunu, minulle tämä on sama juttu kuin teille autoilijoille BMW vai Toyota. Yksi on vain parempi kuin ne muut vaihtoehtoni. INFJ kaiken lisäksi kiinnittyy paljon rakkaudellisiin juttuihin, ja minulle esim. elektroninen tanssimusiikkini sekä Väinö Paunu Oy on elämäni suola. Nyt hifistelen.

Toivottavasti muistan huomenna mitä tänään kirjoittelin, hyvää matkaa! Ja hei, sanon sen kuitenkin kaikille, että minulle on ihan turhaa tarjota edes ilmaisia matkoja kiesissä kylpylääni. Älkää tehkö sitä. En kulje muilla kuin paunulaisilla, en saa samanlaista iloa kiesissä oleilusta, ja peltilehmä stressaa. Jos olisi auto ja ajokortti, olisin todennäköisesti autossani vain kerran vuosissa, jos silloinkaan. Siksi enpä sellaista hanki, piste. Olen matkustanut busseilla lapsuudestani ja tätä tietä jatkan eteenpäin tyylillä.

Paunun suosiminen vaatii arjen tekoja

Suomipop varsinkin, ja ne mainokset, että ostat lisää. En kuule näitä bussissa Spotifyn maksullisesta Hifi-palvelusta, jolloin ei tule tehtyä heräteostoksia, ja saa muuten musiikkiakin valita maun mukaan. Olenpa niin erilainen, että en tiedä onko samanlaista ihmistä olemassakaan. En tiedä nimittäin ketään, joka ei nousisi TKL:n autoon matkalla kauppaan tai kotiin, mutta jäänen aina odottamaan paunulaista. Joskus odotan sitä vaunua vartin tai puolisen tuntia, jos aikaa on tuhlattavaksi asti. Lenkkeily on kiva.

Ei nauti peltilehmistä, mutta paunulaisissa iloitsen jokaisesta minuutista, mutta ennen sitä. Täytyypi varmaan lähteä huomenna reissuuni ja yllä näet miten toimin. Kirjoitan ajan ylös, etten varmastikaan mene lähipysäkille, vaan kävelen 1C:lle välttääkseni Tampereen kaupunkiliikennettä. Eipä se ainakaan kovin korkealla omalla listalla ollut, joten valinta on optimaalinen. Kävely on merkityksellistä, painosi laskee. Autolla mennään ovelta ovelle, eikä liikuntaa koskaan kerry. Ikävämpi juttu tuo, totta tosiaan.

Mikäli sattuisi niin, että ilta-aikaan esimerkiksi, paunulaisia ei ykkösillä kulje niin menen seuraavaksi parhaalla eli Länsilinjoilla. Kolmas vaihtoehtosi olisi Pirtil eli Pirkanmaan tilausliikenne, mutta niitä ei tänne Pirkkalaan kulje kuin joskus jatkossa, joten se ei ole kovinkaan hyvä vaihtoehto. Sainpa käsiinne bussiuudistuksen aikataulut, ja näyttää siltä, että Paunu joutuu väistämään Vähäjärven vuoroilla. Siitä merkinnässä puhutaankin. Lisäksi bussiyhtiö joutuu minimoimaan linjalla 8, sillä TKL valtaa vuorot.

Tarkistan näin helposti kuka liikennöi Nysse-vuoroja!

Moni on kysynyt kuinka oikein saat tietää kuka liikennöi, missä ja mitäkin. Seisotko läpi yön ja päivän tarkistamassa mikä bussiyhtiösi ajoi ohitsesi ja kirjailet ylös? En, näin yksinkertaista. Siihen ei minulla olisi aikaa. Avaan älypuhelimessa Google Mapsini, halutun pysäkin ja kaikki vuorot yksitellen. Kelailen vuoron kohdalla alas asti, jotta näen kuka sitä liikennöi ja kirjaan ylös, jotta ei tarvitse tehdä taas. Näin teen omat, kokonaan modatut aikataulut, vaikkapa uudelle kotilinjalle 8 joskus lähitulevaisuudessa.

Minulle sopii tämä, että en pääse välttämättä heti liikkumaan. Elämäni ei riipu jostain vartista tai siitä puolesta tunnista, olenhan nimittäin tässä hetkessä sapattivapaillani. Sekään ei haittaa, jos en iltasella pääse mihinkään. Tämä on vain hyvä asia, iltasi ovat rentoutumista varten kotosalla. Kyllä niitä asioita ehtii päivällä tehdä. Bussifani tietää näistä vuoroista kaiken, joten siitä on ollut aitoa hyötyä busseissa. Vain vähäsen aikaa sitten eräs matkailija ihmetteli Pirkkalassa tuleeko bussia Tampereelle suoraan?

Paunulainen bussikuski ei tiennyt, koska heillä ei ole kuin omia ajolistoja käytössä. Osasin heti sanoa, että nouse tähän bussiin, odota vähän aikaa pääteasemalla, ja jatkat Tampereelle. Suora bussi onkin jo mennyt, seuraava tulisi vasta, kun tämä lähtee Tamperettasi kohti. Ei tätä tietoa kaikki hanskaa, mutta joskus siitä on vain hyötyä, ja ihmiset kiittävät avuista. Joskus busseja tulee odottamaan autoilija, joka bussiaikatauluista ei ymmärrä tuon taivaallista, mutta vastaan myös siihen tiedolla ja kokemuksella.

Se on Väinö Paunu Oy tai ei sitten lähdetä

Yksi autoilija kysyi mistä pysäkiltä hän voi olla varma siitä, että bussi lähtee sieltä vain minuutilleen. Kerroin kaikki Pirkkalani ajantasauspysäkit yhdeltä seisomalta, ja hän osasi katsoa aikataulunsa itse. Sekään ei ole minulle yllätys, että Ratinan kauppakeskuksen pysäkit ovat ajantasauspysäkkejä. Mikäli esimerkiksi palaan jatkossa Turusta Tampereelle myöhäisiltana ja vaihtoaikaa on enintään seitsemän minuuttia, minun ei tarvitse stressata. Lähipysäkki on nimittäin ajantasauspysäkki ja Pirtil odottaa.

Tulevaisuudessa linjalla 12 viimeinen vuoro Pirkkalaan sieltä on 22.42. Mikäli kuljettaja ei odotakaan matkustajia, matkustaja voi tehdä asioista valituksen Tampereen seudun joukkoliikenteelle, Nysselle. Muut pysäkit, jotka eivät ole ajantasauspysäkkejä, antavat viitteellisen ohitusaikansa bussille. Tällöin suosittelen, että saavut paikalle etuajassa, sillä varsinkin linjan alkupäässä busseja on etuajassa useita minuutteja. Bussin kulkua voisi seurata Mapsista, joka kertoo heti onko auto myöhässä vai etuajassa.

Talvipakkasilla käytän tätä tietoa täydellisesti. Talvella bussit voivat olla myöhässä keliolosuhteistaan johtuen, ja mikäli näet että bussini on Pakkalankulmassa myöhässä 10 minuuttia, et mene odottamaan sitä kovin ajoissa, sillä tiedän tuon tulevan 1B:nä muutaman minuutin myöhässä. Älä kuitenkaan lähde kymmenen minuuttia liian myöhään, sillä osa myöhästymisestä katoaa siihen, että bussilla on Vaitissa joutoaikaa, joka kuluu osittain myöhästymiseen. Näin bussi 1B on myöhässä vain joitakin minuutteja.

Yhteenveto: lauantaisaunaa kutsupohjaisilla busseilla

Minulle linja-auto on toinen kotini ja nautin jokaisesta kilometristä siellä. Huomenna naiskuski ajaa Nokian linjojasi, joten kylpylään minut vie joku muu kuljettaja. Lapinniemen kylpylä on siististi hieno paikka rentoutua ilman kiirettäsi, ja suosittelen sitä kaikille. Saunaosasto sekä suihkutilat saivat uutta ilmettä, ja nyt hotellihuoneita remontoidaan innollani. Jatkossa pääsen kylpylään paunulaisella myös, mutta joudun poistumaan keskustassa ja kävelemään loput, koska en TKL:ääsi käytä edes linjalla 2.

Miksi en käytä TKL:ää? Ei huvita. Niin kauan kuin on paunulaisia, suosin heitä. Spotifyssa onkin jopa soittolista, joissa koottuna kaikki ne tanssibiisit, joita paunulaisissa rakastan kuunnella. Jatkossa aion kerryttää oman huippukunnon varallisuuttani kävelemällä sinne, minne paunulaiset pysähtyvät. Saan kaivattua liikuntaa, joka olikin kieltämättä jäänyt nykyään vähemmälle. En nykyään tarvitse liikuntaa enää, koska paino on ollut kurissa, ja palomieskunto pysyy. Turha on sitä itseään rasittaa jatkuvasti.

Sapattivuosi on minulle kätevä juttu irtautua oravanpyörästä, ja tämä irtaantuminen tapahtuu myös urheilusta, jota tulikin aiemmin harrastettua uupumukseen asti. En haluaisi rasittaa itseäni liiallisella menolla ja liikkumisella. Haluan pitää itsestäni huolta ja kyllä kaloreita voi kuluttaa kotonakin. Riittää, että kuuntelen bassomusiikkia ja tamppaan sen mukana. Tanssimusiikin basso pitää hien pinnalla niin olohuoneessasi kuin keittiössäsi. Miksi lähteä kotia pidemmälle hikoilemaan? Ai niin, ne paunulaiset.

Paunulaisissa on ihanaa, ja mikä parasta autottomana voi nauttia kyydistä jopa velattomana, eikä ole remonttihuolia tai Shellin kanta-asiakaskortteja. Viekää päättäjät tuhkatkin pesästä, mutta mie liikun jatkossakin paunulaisilla. Jos viette paunulaiset, nähdään sitten jo länkkärin autoilla, eli Länsilinjoilla. Jokaisena lauantaina olen mennyt Väinö Paunun autolla jo vuosia saunaan vanhemmilleni, kello 18.00 jälkeen. Vaikka matka ei ole bussilla pitkä, kestää sellainen kävellen samoja reittejä yli 30 minuuttia.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ruuhkaa ja kulutusvimmaa

Tampereen seutu houkuttelee väkeä tasaiseen tahtiini, mutta harva täällä toivoisi pahenevaa ruuhkaa. Miltä kuulostaa lähes tunnin bussimatkasi Pirkkalan sydämestä Tampereen ydinkeskustaan? Ennen samaan matkaan varasi ilman raitiotietyömaata, vaikka ruuhka-aikaan, korkeintaan 35 minuuttia. Autojonot seisovat nyt, eikä loppua näy. Onneksi olen sapattivapaalla, muuten työhön kulkemisista tulisi lähes mahdotonta. En tiedä, kuinka tällaista pitää kestää ja vuoteen 2028 loppuun. Pahimmillaan bussimatkoilla ollaan tunti.

Minusta on tullut Häijään äijä

Perjantaiaamun kiire alkoi näkyä Pirkkalan monilla bussipysäkeillä. Matkalaukkua raahaavat odottivat siinä linja-autoa kohti Tampereen rautatieasemaa ja vähemmän onnekkaat kohti keskustojen työpaikkoja tai muita aamun askareita. Heidän olemuksissaan oli aistittavissa se perjantainen vakirutiini ja ehkä pieni aamuinen kiire. Samalla kun heidän matka oli vasta alkamassa ruuhkalinjoista, olin jo valmiina oman viikonlopun seikkailuun: ei ruuhkaa , ei aikataulua, ei työmaita – vain polkupyöräsi ja linjalla, suuntana Häijään Äijä.

Paunun konkurssi on lähellä?

Niin sittenkin kävi, että tämä tamperelaisin joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksista huolimatta. Ei tällä ainakaan Paunun ahdinko helli. Samalla on hyviä uutisia: Nysseeni pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi . Tamperelainen insinöörikin Nysseltä suunnitteli uuden reitistön, yhteistöissä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan. Härmälän vika on kuljettajilla. Miksi TKL:n bussikuskit eivät ajaisi ohi, vinkkaa käsin perällä hiihtävästä Paunusta?

Ruuhkavuosia ja jaksamista

On aikainen maanantaiaamu, kun Vuorisen Liikenteen bussi aloittaa työpäivänsä kohti Loimaan hiljaista Alastaroa. Rauhallinen bussimatka Alastaroon, aikataulussa ja ilman kasvuseudun alkavia ratikkatyömaita. Sitten heräsin unesta karuun todellisuuteen. Ratikkatyömaita on pystyssä joka puolella, ja asukkaat saavat valmistautua isoihin ruuhkiin. Julkiset kulkuvälineet ovat miltei jatkuvasti myöhässä, eikä autollakaan ajo ole enää herkku. Tällaisissa ruuhkissa asumisen edut alkavat mietityttää, otanko kasvuseudulla vai ilman?

One More Track, käppäily ohi

Yhdysvaltalainen aktivisti, Robin Greenfield, olisit 2 575 kilometrin tyytyväisyyden kävelylläsi edennyt Kanadan rajalta aina Los Angelesiin asti. Seuraan aktivistin aikaa vievää kävelyä suurella mielenkiinnolla ja pystyn enää jakamaan monille kiintoisia ajatuksia henkilön tammikuussa päättyneistä seikkailuista kohti tavarattomuutta. Sitähän voit sanoa jopa muutokseksi, ainakin elämän uudelleen käynnistämiseksi, resetoinneiksi. Heinäkuussa 2024 alkanut kävely oli Greenfieldin välietappina hitaampaan elämääni ja kiitollisuuteen.

Lintubongausta satulalta

Pyöräilykauden avajaiset sujuvat tästä, mutta ongelmitta en pääse Häijään Äijään! Monia naurattaa, mutta viime syksynä menin Huittisiisi farkuissa ja välikausitakissa. Tänä keväänä et matkalle uskaltanut, joten hanki verkkokaupasta kunnollisen pyöräilytakin ja siihen liittyviä housuja, tietenkin tarjouksella. Tarjouksesta huolimatta vain laadukkaisiin pyöräilyasusteisiini saa pulittaa yli sata euroa. Jos haluat vähentää joukkoliikennettä, kuten busseja tai junia, ostos on tarpeen. Lähden sitten Häijään Äijään , ja luet tästä blogistani.

Pienen kulutuksen ongelma

Muistelen monia veronkorotuksia, hallituksesi tekemiä säästötoimia esimerkiksi asumistukeen ja sitäkin, ettei suomalaisella työnteolla tahdo elää. Penno-ohjelma huomasi sen maaliskuun lopussa ja huomautti, etten ole lisännyt uusia menoja yli viikkoon. Tämä on osaltani protesti hallituksellesi, sillä kurjistaminen ei pelasta valtion taloutta, vaan se pahentaa sitä entisestään. Tämä on pisin noidankehä, joka johtaa kulutusjuhlien laskuun (ostovoima laskee, säästämiset kasvaa). Vain konkurssit yleistyivät – onko niin jo nähty?

Isännöitsijä kielsi saunomiset

Sinulle ilmoitettiin porttikiellosta saunaan, tuntuu siltä kuin on isketty veitsellä ja suoraan sydämeen. Sauna on ollut monelle turvapaikka. Paikka, jossa joku saattoi rentoutua ja unohtaa kiireet. Tärkeä osa sinun elämää on yhtäkkiä poissa. Syy saunan käyttökieltoon oli uskottava ja aika nolo. Sain kirjeen, koska olen saunonut viikoittain, pitäen lenkkisaunoista kiinni kuin arvokkaasta perinteestä. Yhtäkään et missannut. Eräänä päivänä isäntäkin väitti, että saunaosasto oli ahkerasta saunomisesta kulunut ja vaatii isoa remonttia.

Näin tunnistat narsisteja

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Nyt saapui Penno-uudistus

Penno-budjetointi uudistui 1. tammikuuta 2025, ääriminimalisti hyödyntää tämän kaiken tuomia uusia ominaisuuksia täydessä vauhdissa. Myös ajat ovat vaikeat, joten 873 euron budjetti kuukaudessa ei tuntunutkaan riittävältä, mutta nyt rahaa riittää. Kerron tarkalleen kuinka saa 873 euron budjeteista pidettyä kiinni kasvattamatta mitään eurollakaan. Jatkossakin vuokran jälkeen satanen liian helppoon hupirahaan ja 200 euroa käyttötilille. Vuokra on 473,00, mutta budjetin vappusatanen jäi säästöön.