Siirry pääsisältöön

Paunulla extempore-matkalle

Uusi aamu. Herää aamukuuden pyjamassa. Toivon saavani aikaiseksi menevän artikkelin matkoista, joita nuukana nautin vähäsen aikaa sitten. Kaseilla sinne Haukiluomaan, kiitoksia. Niin tapahtuu myös illemmalla, jolloin matkustan Tesoman uimahallia kohti vapaalla. Sapattivapaa on siitä ihana, että voit elää oman kellon mukaan. Voit lähteä minne vain kysymättä asiasta esimieheltäsi. Kaikki paikat, jonne lähden, eivät ole kovinkaan kalliita. Väinö Paunu Oy:n kyyti Pirkkalasta Haukiluomaan on 2,10 euroa.

Saa matkan samaan hintaan kuin kaupungin liikelaitokseltakin, joten miksipä ei. En muista milloin olisin noussut tällä tavalla työelämään. Ehkä kerran vuodessa, tai joskus palkkapäivänä. Palkka upposi kaiken maailman turhuuteeni, kuten lomamatkoihin ja järjettömään kaupparalliini. Tänään en ostaisi, sillä elämässä on jo ihan hyvin kaikkea tarpeellista. Olin jo tilaamassa matkaa Amsterdamiin puhtaasta vaihtelusta, mutta mikään ei voita Väinö Paunu Oy:n tasalaatuista kyytiä vain 2,10 eurolla tänäänkin.

Tiedä, että mikäli menet sinne Haukiluomaan vain, et tarvitse lentoja, pikajunia, hyviä hotelleja tai mitään muutakaan. Luottokorttia en ole tarvinnut elämään vielä kertaakaan. Matkailusi kotimaassa on melko ihanaa, koska matkan jälkeen et odota laskua luottokorttiyhtiöltäsi. Itse asiassa sapattivapaa on sellaista arkeilua, että siitä ei halua lomailla. Olen lomalla joka päivä. Melko vapauttava lomafiilis aina, aina uusin aamuin. Enpä tiedä miten voisit myydä paremmin, sapattivapaata kannattaa koittaa itse.

Eilen kuuli Euron päivistä. Citymarketissa hoidit edullisia ostoksia kymmenen euron budjetilla. Sait tarjouslihaa, -leipää että -juustoa tasarahalla. Nautin vapaudestasi, koska kerkeän hyötyä tarjouksista vaikka Euron päivillä. Esimerkiksi eräs bussikuski, jonka kanssa joskus juttelisit, ei juuri Euron päiville koskaan ehdi. Paunulla työpäivä on Nysse-liikenteessä 12 tuntia, joista maksimissaan yhdeksän tuntia saa olla ajoa. Muu on tauko. Jos jaksat ja kerkeät Euron päiville pekkaspäivillä, nopein tarjoukset vei.

Haukiluomaan: "Kuljettajille työoloja ja vapaa-aikaa"

Kuljettajan ajoaika bussissa on kaikki aika, minkä ajoneuvo eli vaikka tämä #141, ajaa liikenteessä. Viikoittainen ajoaikasi saa olla enintään 56 tuntia samalla bussikuskilla. Minusta tätä pitäisi muuttaa, eivätkö kuljettajat ansaitse vapaa-aikaa tai aikaa perheelle? Sama asia, vaikka mennään Länsilinjojen autoon, heilläkin samoja kuljettajia näkyy aamusta iltamyöhään. Marja kertoopi minulle, että jos yksi päivä on 7-7, hän ehtii tämän jälkeen kotiin teekupillisille ja saman tien saisi sängylle huomiseen.

Siellä sitä seuraava 7-7. Kuvittele, että tulet kotiin, etenet suihkuun ja syöt, etkä edes ehdi auttaa puolisoasi vaikkapa kodin askareissa? Enpä ymmärrä miten tällaista työtä voi tehdä niin, että jaksaa. Naiskuski oli sitä mieltä, että jos hän ei pääsisi lenkkeilemään mikäli aikataulu sallii päättäreillä, niin eihän hän sitä jaksaisikaan. Sekin auttaa, että palkattomalla tauollaan pääsee välillä metsään lenkille. "Paljonko sitä on, ei meitä ole Pirkkalassa 2022!", hän tuumi. Varikko, metsätauko ja linja lähtee.

Kiitollinen hyvästä palvelusta, mutta samalla surullisena. Näen Marjan niin aamuseitsemältä kuin iltaseitsemältä liikkuessani Tampereen seudun joukkoliikenteessä. Tuo ei vain käy päähäni, että jotkut keskittyisivät työpäiväänsä 12, jopa 13 tuntia päivässäkin, yhdeksän tunnin ajoilla. Jos nautit tauostasi, menetät aikaa, mikäli bussilinja on myöhässä. Ajoittain ajetaan myöhässä, jopa 7-14 minuuttia. Sitten mennään Sorin aukioilta tauolle, ja takaisin on oltava tarkasti seuraavaan ajoon. Minuutin tarkasti.

Bussikuskien on minusta mentävä lakkoon

Ihmetyttää jo, että taukopiste on Nyssessä kaikille firmoille linja-autoasemalla, mutta esimerkiksi Keskustorilta on sinne pitkä matka jalan, joka syöpi vähäistä taukoaikaa myöhästymisesi huomioiden. Samalla kaupunkiliikenteen bussien kuskit voisivat pistäytyä taukotiloissa Frenckelillä. Tähän tilaan ei paunulaisilla tai länsilinjalaisilla kuskeilla ole asiaa, reilua meininkiä. Työvaatteissasi on luettava TKL, muuten et näihin tiloihin pääse, koska et ole töissä kaupungille suoraan ja täten ei saa kulkukorttia.

Muuten, tämä työ vaikuttaa todella surulliselta omaan silmääni. Haukiluomassa on WC, näin siellä Kyöstillä. Miksi sitä WC:tä ei ole Länsilinjojen kuljettajilla Metsäkylän pääteasemalla? Länsilinjoilla, ei käydä ollenkaan vessassa? Mitä virkaa WC:stä on Haukiluomassakaan, jos et tuolla ehdi ikinä rauhassa käymään, kun ajat perjantain ja lauantain välisenä yönä 11 minuuttia myöhässä. Täytyykö lähteä. Jos ei lähde, niin ihan varmasti joku esihenkilöistä huomauttaa. Vaikka teet vaan työtä, kuskaat juoppoja.

Nekalan tai Kehon varikon kuljettajia en tunne, muutamia vain. Tervehdi ja kiitä matkoista, mutta tuttujeni kanssa vaihdetaan usein muutakin. Siinä missä jotkut muut pänttäävät tietoa lempibändeistä taikka -joukkueista, opiskelen Väinö Paunu Oy:n aikataulut ulkoa Pirkkalan ja Haukiluoman reiteilläsi. Muut vuorot ovat TKL:n. Niillä en Haukiluomaan mene, piste. Myös sieltä Haukiluomasta osaan palata ajoissa, sillä siitä lähtee arkisin viimeisin paunulainen enää kello 18.20 (mutta ei enää kauaa, tiedä).

Liikun busseilla nauttiakseni luonnosta ja uinneistasi

Autoni ei niin puhuttele. Moni sanoo, että autosi vapauttaa aikatauluista, mutta harva sanoo auton vapauttavan veloista, korjauskuluista tai ajoneuvoveroista. Liikennevakuutuksia tarvitaan. Shellille on aina asiaa, jos ei satu omaamaan sähköautoa. Minulla ei ole kaikkeen tähän aikaa tai rahaa, siksi liikun busseilla 2,10 eurolla. Ilo sisältää 90 minuutin vaihtoajan. Kävin tässä kuussa ortodoksisessa kirkossa, tietysti paunulaisella, ja pääsin samalla bussilipullani vielä takaisin Pirkkalaani panihidan jälkeen.

Liikun busseilla, koska näen ikkunasta mitä kaunista on ympärilläsi jatkuvasti. Opin arvostamaan edullisia matkoja tässä Nysse-liikenteessä. Haukiluomasta kävelen Ylöjärvelle, koska se ei ole minulle mikään ongelma. Tiedän kuitenkin, että niin moni autoilija menisi Ylöjärvelle suorinta reittiään, ilman että kiesinne oli jäänyt Haukiluomaan. Autoilijat eivät kehtaa kävellä, ja se näkyy monesti terveydessä, vaikka ylipainona tai liian korkeana verenpaineena. Tuoliton tammikuu olisi taas pian, toimit nyt!

Aavistelet, että bussia käyttävä juoksee, kävelee tai pyöräilee keskimäärin enempi, kuin autoilevat kansat. Nuukailijana pyöräilen välillä ennen muuta siksi, että säästän rahaa. Nuukailujen koko idea on saada rahani riittämään aiempaa pidemmälle ajalle, ja tähän lukeutuu auton korvaaminen pyörällä, tai bussien korvaaminen kävelyillä esimerkiksi reitillä Haukiluoma (Tampere) — Soppeenmäki (Ylöjärvi). Huomaa, että autoilu ei korvata Tierin taikka kaupan sähköpotkulaudoilla, noilla et terveyttäsi saa.

Onko aikaa? Harjun ulkoiluretille heti

Aiemmin oli Kalevan uimahallilla, mutta tämä nautinto jäi muutamaan kertaan. Introverttina enää pidä siitä, että uimahallissa on paljon porukkaa, vaikken itseäni häpeäkään. Minulla on hyvä itsetunto, eikä sinällään haittaa olla muiden joukoissa, mutta introverttius saa parasta vain hiljaisuudesta. En ole täydellinen kaikessa, enkä tiedä mistään mitään näissä sähköasioissani, siksi Kotikadun pitikin kutsua sähkömies vaihtamaan vuokra-asunnon haljenneet pistorasiat uusiin. Tästä nautiskelet, ilmaiseksi.

Vaikka olet sähkömies, et lähtisi vuokranantajan kulua itse kustantelemaan, joten tietysti näin päin parempi on. Antaa muiden tehdä työ, jotka jotakin siitä ymmärtävät. Itsekään en tiedä tuon taivaallista busseista, joilla säännöllisesti liikut. Onneksi siellä Paunun autoissa on hyviä kuskeja, he ovat valmiina niistä jotakin kertomaan. Parhaita elämyksiä maailmassa, ajella busseissa ja kuunnella musiikkia. Sitä on ihmetelty ja tullaan ihmettelemään. Sitten nämä loputtomat juttutuokiot linjalla kuskien kanssa.

Luonnossa tuli mietittyä vähän kaikkea muutakin. Olen sellainen kuin olen, tästä syystä en olekaan pakottanut ketään olemaan kanssani. Puolestani voit olla puhumatta minulle, jos teitä häiritseepi, että en pysäytä kaupunkiliikennettäkin, olen niitä homoja, erilainen tai että olen nuukailija ja saita. Toivon nyt Pirkkalan kunnaltakin sitä yhtä ja ainoaa asiaa. Toivottavasti sinun ei arjessa tarvitsisi käydä ikinä Ylöjärvellä liikkumassa vain siksi, että haluatte Pirkkalaan lisää teollisuutta. Bussiliput ilmaisia ole.

Terveys on #1: "Reagoin jo kaikkeen pieneen viikolla"

Liikkumalla lähiluonnolla määrittele terveyttä. Jos et liiku enää missään, saatat olla huono liikkuja. Terveydelläsi ei silloin juhlita, jos konttorituoli tai kotisohva on ainoa asia päivittäin. Tietysti on sitten masentuneita yksiköitä, mutta heillekin löytyy yksi neuvo, käykää terapiassa! Sitten terveempänä sitä taas jaksaa elämän juttuja, niitä ikuisia lenkkejä Ylöjärvellä, tai Joutsenossa. Porvoossa tai Helsingissä. Onko muuten Helsingissä tuuheaa lähimetsää? Seudulliseen betoniviidakkoon en enää mene, piste.

Helsingin vihreille, terveisiä! Poliittinen uutinen seis. Siirrytään ruokiin. Painan nykyään 79 tai 80 kilogrammaa ja vaa'an omistan mittaamaan painoa enää tiistaisin. Tarkoituksenani on lopettaa kaikki huono ruoka, jota sinullekin yritetään myydä, Lidlissä taikka Prismoissa. Useasti jopa Citymarketeissa on paljon, tällaista ruokaa. Mitä kyseinen ruoka voisi olla? Kyseinen ruoka-aine on minusta huumetta, ja tämä on henkilökohtainen mielipide, josta voi olla eri mieltä. Ainakin ruokateollisuudessa ollaan.

Sokeri. Sitä on täällä kaikkialla. Sokeria ladataan huikeita määriä, ja työskentelen toden teolla sen vähentämiseksi. Sokeri on vähän sama asia kuin alkoholi, se tuo hetkittäin hyvää fiilistä, mutta myös ylipainoa ja muita sairauksia. Sokeri lisää masennusta, ahdistusta tai pahaa oloa. Nykyään nautin sitä harvakseltaan, esimerkiksi munkkien tai suklaan muodossa, ja siitä tulee arjen luksusta. Sokeri ei ole elämässä päivittäin. Sokerin ei tule asustaa sinunkaan elämässä päivittäin, lopetan huumeet heti.

Hyvät elintavat, parhaat verenpaineet

Jos sokeri on tuotteen mukana, sitä saa olla siinä enintään n. 12,5 grammaa sadalle. Rahka maistuu aina, mutta en tee siitä päivittäistä numeroa. Siirryin asioimaan Lidlissä vähän aikaa sitten, nyt Lidliin olisi yksi hyvä toive. Olen lähettänyt palautettani, mutta se ei vielä ole mennyt perille. Miksi spagettiin menevässä kastikkeessa pitää olla niin paljon sokeria? Entä muut tuotteet? Onneksi kaamosaika on ohi ja jakselen lähteä Prismaan hakeakseni sydänmerkittyä spagettikastiketta ilman sokereita hyllyille.

Minusta tuntuu, että sokerin ja suolan jättäminen ruokavaliosta on tehnyt hyvin jaksavan ihmisen. Sapattivapaa ei ole mitään hienoa aikaa, jos ei ole ruokavaliosi kunnossa. Nyt on, sillä vähensin sokeria ja suolaa. Ruokasuolasi lensi roskikseen, sillä suolaa saa tarpeeksi, ellei yli suositusten kaupan ruoasta. Suolaa on aina sitruunapippurimausteessa. Minusta tuntuisi, että voin niin paljon paremmin, ja jaksan tehdä asioitasi enemmän ilman sokeria tai suolaa kehossa. Siinä verenpaine on paras tämän vuoksi.

Suosittelen samaa sinulle. Terveyttä ei saa takaisin, jos hän menee. Lääkäreillä en käy, koska yrität välttää heitä viimeiseen asti. Jos tulet vastaanotolle verenpaineasiaan liittyen, ja lääkäri ei kysy mitäpä ruokaa syöt, tiedät ettei hän välitä muusta kuin lääketeollisuuden omasta bisneksestä. Lääkäri ojentaa reseptin sen sijaan, että voitat kuluttamatta kokonaista elämää lääkkeisiin. Voittaisit nyt panostamalla ruokavalioon ja kivaan matkaan Harjun upeille ulkoilureiteille. Sinä, jolta lääkäri kalastaisi neuvoa.

Olen nuukailija, mutta saanen nauttia luksuksestakin

Ole aito nuukailija. Haluan arjessa korostaa, että minulla ei ole mitään ongelmaa kuluttaa seteleitä. Toistan, minulla ei olisi pienintäkään ongelmaa tuhlata rahaa budjettini rajoissa. Matkustan riittävästi niin Tampereen seudun joukkoliikenteessä kuin koko Suomen laajuisesti pikavuoroillani. Ostelen joka joulu lahjojani, 1-2 kappaletta vähävaraisille perheille, eli niin sanottu Joulupuu-keräys. Annan turhat Kieppiin tai uusia päivittäistavaroita diakonia-apuun. Autan muita vähävaraisia, koska selviän itse.

Sinulla ei ole mitään ongelmaa kuluttaa rahaa. Marraskuussa menet Caribia-reissulle Paunulla, ja tulen asioimaan Raxin buffetissa täynnä lämmintä ruokaa, kotoisaa pizzaa. Ulkona syömiseni on näin pientä arjen luksusta, jota en voi tehdä 52 kertaa vuodessa, enkä varsinkaan n. 104 kertaa: vuodessani. Haluaisin syödä erityisinä päivinä: yksittäin tai perheeni kanssa. Ystäviä minulla ei ole, ja tulen oikein hyvin toimeen. Nautin introverttina siitä, että saan matkustaa ilolla. Onpa vapauttavaa, aina yksin.

Ole edelleen sapattivapaalla ja kerrot monelle menosta Caribialle. Maanantaina. Tämä on se päivä, jolloin väki on usein töissä, joten kovaa kiinnostusta en ole saanut heräämään tutuistani. Heillä ei ole aikaa, eikä kukaan velallisista ota kovin mielellään palkatonta päivää, vaikka Caribia kuulostaa melko hyvältä idealta noin muuten. Tässä ompi paras esimerkki miten perheiden läsnäolo rikkoutuu töihin. Vain sinä, sapattivapaalla, voisit lähteä koska tahansa. Yksin taas, ei muitakaan pikavuorolle saa.

Kuskisi sanoi ei jugurtteja bussiin

Ostin bussiliput 15.11.21, sillä tarjoustiketit tulevat myyntiin kaksi viikkoa ennen omaa lähtöä. Teen päiväreissun ilman hotellia, koska se on halpaa, ja siten minulle mieluisinta aikaa. Valinnassa painotin introverttiuttani, joten en ostanut lippuja OnniBus.comilta. Paunun busseista löytynevä muutama alun rivi oli oikein hieno sellaiselle, joka ei haluaisi ketään viereensä. Näillä riveillä ompi katossa oleva USB ja oven puoleisella käytävällä yksinäiselle osoitettu penkki. Tarvitsen USBin, en kanssamatkustajia.

Saanet olla omassa rauhassa niin meno- kuin paluumatkalla. Tuo yksinäisten penkki, joita autossa muutamia on, vaikutti suuresti siihen että ostin lopulta tiketin Paunulta. Hinta oli sitten VR:n IC-junaa halvempi, ja se olkoon syy numero kaksi paunuilla Turkuun. OnniBus.comin ongelmia oli myös se, että ajat eivät ole sopineet kovin hyvin suunnitelmiini, joten Paunu voitti kilpailutuksen. Toki tiedät asiasta sanomattakin, että painotan Väinö Paunu Oy:tä hankkiessa bussikyytejä noin muuten jatkuvastikin.

Paikallisliikenteellä istun yleensä toiselle penkille ikkunalta, mutta anna lisää tilaa heti siirtymällä ikkunalle, jos bussi täyttyy. Tanssimusiikin kuunteluni rentouttaa, mutta onpa yksin kaikkein parasta, vaikka toki muitakin on bussissa vieressä istunut. Joskus juttuseura. Jos bussi on täyden oloinen, istun toki vapaaseen paikkaan, tai jäänen seisomaan. Bussiin en ota kuvan mangon makuisia jugurttijuomia. Sen nauttisin Harjun ulkoilureiteilläkin, kuten näkyy. Minna kielsi, pääsen seuraavallakin Paunulla.

Teemme aivan liikaa bussitöitä ja tässä on moni syyni

Sapattivapaalla tiedän mitä normaali elämä olisi. Olen myös INFJ, joten näen pintaa syvemmältä miten ihminen voi. Näen jopa TKL:n kuljettajista sen, että he ovat niin väsyneitä työhönsä ja tiedätkö miksi?

  1. Yölähdöillä on paljon laulavaa kansaa menossa baareihin, korvatulpat eivät nyt riitä. Melu onkin niin valtava, että itse miettisin kyllä tovin, tekisinkö sitä työtäsi edes tuplapalkalla. Haastavaa.
  2. Moni bussikuski on oikeasti sinkku. Tiedätkö miksi? Työpäivät ovat aivan liian pitkiä, ei siinä voi tai uskalla mihinkään väliin alkaa perhettä perustaa. Myös lemmikki jääpi hankkimatta, miksi.
  3. Bussikuskilla, tai vaikka sairaanhoitajalla, voi olla pulaa ajasta. Mieti sitä. Työpäivät ovat jopa 12 tuntia ja lisää päälle automatka Nokialta Nekalan varikolle. Kaksi tuntia matkoihin, joka päivä.
  4. Tämä tuo seuraavaan asiaan. Jos sinulla ei ole aikaa, sinulla ei ole elämää. Siivous voi jäädä usein väliin jaksamattomuuteen, perhe on muualla, koska ei ole muuta aikaa kuin aikaa ajaa busseja.
  5. Bussikuskin 7-7-päivä on oikeasti vaikeaa. Heräät aamukuudelta ja palaat kotiisi iltakahdeksalta. Siinä menee sinun päivä, eikä paljoa ole juhlimista siinä, että on kahden tunnin palkaton vapaa.
  6. Palkaton vapaa oli tietysti jossakin kaupungilla, jossa kävelet sitä ympyrää tai yrität tappaa aikaa, vaikka olet väsynyt ja haluat tästä kotiin. Palkaton vapaa on ajojen välissä, ei hyötyä siivoukseen. 
  7. Vaikka tiedät, että työpäivä on pitkä, pitäisi jaksaa palvella kiukkuisia asiakkaita. Niitäpä, jotka hermostuvat siitä, että eivät itse osaa tulla ajoissa bussipysäkille ja huutavat sulkeutuvaa oveasi. "Peilit on muuten keksitty!", yksi juoksija huuteli Jyrkille yövuorollasi, mutta ei niistä aina näe.
  8. Työpäivä ei pääty, kun auto on siirtoajoissa linjan päätteeksi. Varikoilla on jo muuta sivutyötä, jota olen kiitos Sirpan ja Marjan päässyt useasti seuraamaan Paunun varikolla, oli metkaa. Vasta, kun tuo on hoidettu, esim. löytötavarat siirretty Nekalan varikon autoon, voisit lähteä jo kotiin.
  9. Ihmiset eivät ole kiitollisia. Vaikka etupenkiltä kuuli, että Marja tervehtii ihan jokaista, niin aina siellä on muutama etuoikeutettu, joka ei sanallakaan vastaa mitään. Varmasti kuuntelit musiikkia Spotifystasi. Sitten jotkut tietenkin kehtaavat ihmetellä miksipä jotkut kuljettajat eivät tervehdi.
  10. Jotkut kuljettajat eivät vapaa-ajalla katso nyt autoon päin. Yhdeksän tunnin bussisi eripituisilla pätkillä vaati poikkeuksellista tarkkaavaisuutta, eikä yhtään lisää ajojaan enää jaksa vapaa-ajalla. Entä jos joku nukahtaa siihen penkkiin? Kovin istumakeskeistä työtä ja väsyttävää ennen muuta.
  11. Yksi linja-autonkuljettaja on jo kylläkin eläkkeillä, mutta nainen kertoi ajaneensa ennen samaa linjaa ja samassa talossa vuosikausia. Kysy, onnistuuko nyt, kun Nysse kilpailuttaa linjat taas! Jos ennen ei tarvinnut stressata työpaikasta, niin nyt täytyy. Paunulta lähtee taas linjakilometrejäsi.
  12. Ennen sinun ei tarvinnut opetella jatkuvasti uusia reittejä, linjanumeroita tai ajoaikaa. Nykyään Nysse, valitettavasti, joka vuosi muuttaa jotain reittejä tai numeroita. Sirpan kanssa tuolla mekin monesti tuumittiin Paunun autossa, kun asiakas kysyi miten pääsee K-Rautaan, mutta kun emme tiedetty. Ennen menisi 16 tuonne Lentävänniemeen valovuosia, mutta eihän sitä nykyisistä tiedä. Niin, mutta Sirpa eikö lähin K-Rauta ollut Nekalassa, pääsisikö jo kympillä? Se olisi kyllä metkaa. Onko tuossa niin, että hän jää Nekalan varikolla pois. Niin muuten, K-Rauta on aivan siinä niin!
  13. Nysse suunnittelee ajoajat äärimmilleen. Reittiä ei edes ajeta bussilla, vaan autoilla tai Mapsilla, eikä se huomioi lainkaan pysähtymisiä. Jos huomioi, niin hyvin vähän. Nyssen reittisuunnittelijat eivät virheitä tee, vaikkeivat itse niitä busseja aja, ja saat kuulla kun olet minuutinkin myöhässä.
  14. Vessaan pääset, jos vain yhden näet. Älä ihmettele, jos seuraava tauko on busseissa. Sitten kun Nysse vielä tarpeeksi halpuuttaa, niin joutuisit vielä bussinkin siivoamaan itse päätepysäkeillä. Ei kannata edes vettä juoda suosituksien mukaan, koska et yhtään tiedä milloin on seuraava vessa.
  15. Ovatko ihmiset ihmisiä teille? Kuljettajani lakkoon! Minua suretti, ja siksi et ole alalla. Minusta piti tulla kuljettaja bussiin, mutta en halunnutkaan menettää kokonaista elämää sille. Se on hyvin vaikeata sellainen, että pääset 23 kotiin, vietät "vapaapäivän" ja aloita sieltä jo kello 2 yöllä taas.
Vapaa-aika lisää mielenterveyttä. Perheen perustamiset, jos siihen olisi aikaa, olisi antanut sisältöä elämään. Se, että voisit bussikuskina hoitaa kissoja, jotka ei masentuisi siihen ettei sinua olisi näkynyt noin 14 tuntiin päivästä. Silloin, kun kotiin saavut, ehdit hädin tuskin tehdä mitään kun pitää nukahtaa seuraavaan yövuoroon. Minusta tätä pitäisi muuttaa, että tuo työ ei olisi ainoa asia elämässäsi. Luulen, että lukijana samaistut, tekisit aivan varmasti jotakin muutakin elämällä ja aika toimia on juuri nyt.

Yhteenveto: vapaalla on aikoja hoitaa terveyttä ajalla!

En pakota sinua jättäytymään hedonistisista oravanpyöristä. On nimittäin ihmisiä, jotka eivät keksi käyttöä vapautuvalle ajalle. Itse keksisin. Tekemistä on usein, sain tavarapaljouden taltutettua. Poistan sapattivapaani aikana lukuisia kertoja ylimääräisiä tavaroita sinne Kieppiisi, vanhemmille tai muualle. Minimoin 77 tavaraa. Nyt käännän elämäni suunnan. Valmistaudun uuteen vuoteen täynnä sapattia. Se muuttuu täysin, joten lopettelen kaiken kuluttamisen. Jatkossa ostelet vain ruokiasi ja rikki meneviä.

Yksittäinen kuluma ei ollut mikään syy vaihtaa koko leikkuulautaa täysin uuteen! Olen niin täynnä konsumerismia, rottarallia sekä sitä, ettei ole aikaa nauttia siitä, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Jos tuota joku vihaa, niin kapitalisti. Kapitalisti menettää rahaa, kun lopetan kuluttamisen turhuuksiin. Lopetat myös. On niin paljon ilmaisia tapoja harrastaa, upeita tapoja matkustaa pitkään 2,10 eurollasi, nauttia Ylöjärven uimahallilla. Siinä on muuten halli, tänne tulisin uudelleen joulukuussa tai tammikuulla!

Nyt on ihanaa, että keksin heti miten mielialaa saa paremmaksi ilman masennuslääkkeitä. Yksi syy miksi en mene kuntalääkärille, koska kirjoittavat heti jotain unilääkkeitäkin tai apteekin citalopramia. Vähensin suolaa, sokeria ja minimoin työt, niin voin pitkästä aikaa paremmin kuin koskaan. Joka päivä herään ylös täynnä energiaa, iloa ja tarkoitusta. Toivon, että löydät oman polun ajan oravanpyörästäsi. Polku, joka herättää sinut täynnä energiaa, iloa ja tarkoitusta. Sitä tarvitset, etkä ajatonta palaveria.

Työelämältä saa aitoa rahaa ja sillä rahalla voi ostaa aikaa. Kuluta vähemmän. Kuluta todella paljon vähemmän. Kuluttamalla et tule rikkaaksi, et niin koskaan. Minä en kuluta, sijoitan ja nuukailen. Tässä on syy sapattivapaaseen, vaikka en ole lottovoittaja tai linjan päätteeksi setelitukun löytänyt bussifani. Tiedän, että arvalla tai lotossa ei voita. Siinä tuhlaa vähät rahat, joilla olisit voinut rikastua toimimalla toisin. Jos mielessä pyörii Apple-puhelimen ostaminen, mitä jos ostaisit Applen osakkeita. Korkoa?

Kommentit

Elisabet sanoi…
Joo lomamatkat velaksi ei rentouta pidemmän päälle. Täällä suomessa 0€ tai enemmän budjetilla voi tuntua ihan yhtä hyvältä kuin Roomassa tai missä tahansa muualla.

Hoitoalalla myöskin yövuoro on aina 10h ja muutkin vuorot yleensä voi venyä 1-2h. Jotkut tekevät tuplavuoroa useinkin joka on 16h. Itse pöyristyn myös työvuorosta joka on yli 8h. En jaksa yhtään enempää tehdä. Itse en myöskään omista autoa, pyöräilen ja kävelen. Jos hankkisin auton niin vaatisi itsekuria käyttää sitä vain pitkiin matkoihin ja jatkaa lyhyiden matkojen liikuntaa. Toisaalta on turhaa maksaa polttoaineesta jos matkan voi pyöräillä.

Kun onnellisuudesta puhutaan niin selvää on että ei raha, tavarat, työ tai muu tee onnelliseksi. Koetko kuitenkin olosi onnelliseksi ilman kumppania tai ystäviä kun meinaat että se tuo vapauttakin?
Olet siinä kyllä oikeassa, että pitkiä työpäiviä on muuallakin kuin bussikuskeilla.

Se harmittaa kyllä. Ei jää energiaa tai aikaa vapaa-ajalle.

Olen sitä mieltä että ihminen ei ole mikään botti, joka tekee hommia robotti-imurin tavoin aamusta iltaan niin, että menee pariksi tunniksi välissä latautumaan. Olisin voinut nostaa mukaan myös sairaanhoitajat. Itse tein toimistotyötä ja sekään ei ole hyvä työnä, koska viikonloppuisin ei ole toimistoja auki, joten joudut ottamaan palkattoman vapaan.

Vapaan otat siksi, että pystyt hoitamaan juoksevia asioita toimistoaikaan. Onneksi oli etätyötä! Viikonloppu taas on vapaata, mutta minulla se meni palautumiseen. Pidän edullisista matkoista, koska niiltä ei tarvitse odottaa laskua. En suosittele velaksi elämistä kenellekään. Mielestäni ainoa hyvä velka voi olla esim. asuntovelka.

Juuri mainitsemastasi syystä luovuin rajattomasta bussikortistani. Olen tehnyt niitäkin matkoja bussilla, joita olisin hyvin voinut kävellä, juosta tai pyöräillä. Nyt kun enää matkustan arvolla, mietin mikä matka on niin pitkä, että siitä kannattaa maksaa. Silti esim. Haukiluomasta kävelen surutta Ylöjärvelle vaikka bussejakin on. Lisää kuntoa.

Minusta, verrattuna työelämäminääni olen nykyään paljon onnellisempi, mutta onnellisuus ei ole automaattisesti tae sapattivapaalla. Jouduin melko paljon itseäni työstämään suuren työssä uupumisen vaiheen jälkeen. Vapaan alkuajoilla en jaksanut tehdä mitään. Kotityöt tuottivat vaikeuksia, mutta nyt on päästy tekemään sitä mitä ei töiden vuoksi kerennyt.

Ihmissuhteet eivät introvertille ole olennaisia. Tykkään kyllä jutella, mutta useimmat ihmissuhteet, joita minulla on ollut eivät olleet kovin hedelmällisiä. En esimerkiksi halua, että ystäväni pakottaa minua juomaan alkoholia tai saa ostamaan maksimalismillaan. Koen myös, että minulle riittää jos välillä juttelen esim. Marjalle busseista ja muusta.

Vapauttavaa se on tietyllä tavalla se, ettei ole ystäviä.

1. Puhelin ei soi koko ajan, Marja sanoo aina bussissa kun päättärillä katsoo luuriaan että "Jahas, kukaan ei ole jäänyt kaipaamaan" ja juuri samanlainen tilanne on minullakin.
2. Ei tarvitse juoda alkoholia, shoppailla, remontoida, koska ystävätkin.
3. On aikaa tehdä mitä haluaa: kuunnella podcasteja, matkustaa yksin, nautiskella.

Ei se kaikille toimi, ja jotkut ei yksin pysty olemaan, mutta me kaikki ollaan lopulta yksin. Kaikilla on kuitenkin jotain töitä, naisten iltoja, kiireellistä sometehtävää, että koen etten ala toisia häiritsemään. Esimerkiksi lähdet vapaalla maanantaina jonnekin vaikka Caribialle, niin tyyliin kenelläkään ei ole koskaan aikaa, kun täytyy olla töissä.

Minusta tuntuu, että en menetä mitään olemalla yksin, on vain paljon annettavaa!

On aikaa bloggailla ja tuli myös YouTube-kanavaa kokeiltua.

Jos esim. sulla sairaanhoitajana ei menisi kymmentä tuntia töihin:
niin kyllä sä jaksaisit ja pystyisit vaikka podcastin perustamaan.

Se on hienoa, että jaksat blogata.

Tavoittele siitä unelmaa, ota rennosti, ole joskus vapaa ja tee mitä rakastat!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ilta-ale ja kurkku roskiksesta

Arvoisat lukijat, älkää ostako mitään normaalihintaan. Taas oli ilta-ale, ja kannoin jälleen vanukkaita, Saarioisen uutuuspizzoja ja laskiaispullaa yli puoleen hintaan. Se kassa pyöritteli vaikka silmiään, kun vien tarkasti käyvän ajan tahtiin parempia tarjouksia – tai oikeastaan se oli vain älypuhelin. Sellainen saattaa myös minulla löytyä, onhan meilläkin Suomessa jo 4,83 miljoonaa älypuhelimen käyttäjää. Kellon lisäksi voit laskea sen lopullisen tarjoushinnan tai tehdä ostoslistan seuraavia kertoja varten, odottaessa vain tarjouksia.

Näin tunnistat narsisteja heti

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Minimalisti omistaa 217 asiaa

Vaikka minimalistin tarkoitus ei ole luopua ihan kaikesta, monikin heitto on ollut useimmiten vain se, että "Joko nukut patjalla ja syöt lattialla?" . Älä enää mieti, tässä merkinnässä luet yksityiskohtaisesti ja tarkalleen, mitä omistan. Asia kerrallaan, sillä nautit kaikista elektronisista, vaikka Premiumilla. Listaa bloggaajana sitä omaisuutta blogijuttuun. Hetkinen, hedonistinen oravanpyörä. Mitä hän tarkoittaa? Juuri sitä, miltä se kuulostaakin: kilpailua siitä kenellä on eniten, vain huomatakseen tyhjyyden tunteeni tekevän paluun.

Isännöitsijä kielsi saunomiset

Sinulle ilmoitettiin porttikiellosta saunaan, tuntuu siltä kuin on isketty veitsellä ja suoraan sydämeen. Sauna on ollut monelle turvapaikka. Paikka, jossa joku saattoi rentoutua ja unohtaa kiireet. Tärkeä osa sinun elämää on yhtäkkiä poissa. Syy saunan käyttökieltoon oli uskottava ja aika nolo. Sain kirjeen, koska olen saunonut viikoittain, pitäen lenkkisaunoista kiinni kuin arvokkaasta perinteestä. Yhtäkään et missannut. Eräänä päivänä isäntäkin väitti, että saunaosasto oli ahkerasta saunomisesta kulunut ja vaatii isoa remonttia.

One More Track, käppäily ohi

Yhdysvaltalainen aktivisti, Robin Greenfield, olit 2 575 kilometrin tyytyväisyyden kävelyn aikana Kanadan rajalla päätyen lopulta tänne Los Angelesiin. Seuraan tuota aikaa vievää kävelyä suurella mielenkiinnolla ja pystyisin jakamaan näitä kiintoisia ajatuksia aktivistin tammikuussa päättyneistä seikkailuista, kohti tavarattomuutta. Sitähän voi sanoa jopa muutokseksi, ainakin elämän uudelleen käynnistämiseksi, resetoinneiksi. Heinäkuussa 2024 alkanut kävely oli Greenfieldin välietappina hitaampaan elämään ja kiitollisuuteen.

Ekologinen elämä, lottovoitto

Moni kamppailee nousevien kulujensa kanssa, mutta aktivisteilla voi olla ratkaisu. Minusta tuntuu, että hukumme logoihin, brändeihin, tavaroihin sekä lopultakin velkaan. Robin Greenfield kävelee tällä hetkellä Kanadan rajalta Los Angelesiin, matkan ollessa vain 2 575 kilometriä. Materian ja loputtomien unelmien haaliminen voi tarkoittaa siinä stressiä, maksuhäiriömerkintöjä ja tulehtuneita parisuhteita. On järkevää puuttua talouden epäkohtiin paljon ennen näiden syventymistä, korjauskelvottomiksi.

Ilta-alen löytö, budjetti pitää

Jos sitä on edes välillä ilta-alessa, älä osta mistään normaalihintaan. Eläkeläismies tulee ja liikkuu rauhallisesti kaupan käytävillä, silmät tarkkaavaisena ja katsellen jo ympärilleen. Hänellä on mukavat, usein käytännölliset vaatteet: farkut, paita ja kevyt takki. Käsissään hän pitelee ostoskoria, joka täyttyi nopeasti edullisista löydöistä. Miehen ilme on keskittynyt, kun hän metsästää alennustarrojasi ja tekee edullisia valintoja. Karjaise, parisen lihamakaronilaatikkoa minullekin, kiitos!   Nappaa kiinni vaan.

Paunulla 100 nuukailuvinkkiä

Nuukailu on minulle kesäkuusta 2021 elämäntapa. Nuukailu voidaan tehdä säästäväisesti elämisestä, askeettisesta elämäntavasta taikka peräti frugalismina. En häpeä puhua, koska Amerikassa frugalismi on hyvin suosittua , ja varsinkin näin Black Fridayn tienoilla kiinnostus frugalismiin herää maailmalla. Ihmiset alkavat tajuta, että eipä onni tule bränditavaroista ja lisää elinaikaa ei tule ostamalla, Rustojen tavaraa. Siksi luet, että velattomana ihmisenä on tehnyt sentään jotakin oikein, ilman velkahelvettiä.

Lakkoile nyt, työtön etsi töitä

Viime vuonna Suomessa oli 3 806 asunnotonta, mikä on 377 enemmän kuin siellä 2023. Häätöjen määrä on noussut vuokra-asunnoissa. Budjetoimalla keksisi uuden tavan, joka voi mahdollisesti vielä monta elämää pelastaa. Paljoa ei tarvita, bussilippuun riittää. Viime vuonna kului joukkoliikenteeseen 70 euroa Pennon mukaan, mutta tänä vuonna katseet ovat 60 eurossa. Olenpa ladannut Nysse-kortille silloin tällöin, mutta nyt menoja on kuukausittain. Näin voi varautua erilaisiin kuluihin etukäteen.

Vain 7 kuukautta, S-pankissa

11. marraskuuta S-pankin onnen asiakkaana seitsemän kuukauden ajalta. Tämä tarkoittaa myöskin sitä, että vietän samaisen ajan ilman Nordean tilejä, kortteja ja turhia tunnuksia. Vuosikymmen tämän Nordean kanssa meni aika hienosti ja maksuttomasti, mutta en halunnut jatkoistani kuluttaa. Nordeaa jään yhdessä asiassa kaipaamaan: heiltä pankkiiri olisi jo soittanut tuossa ajassa vähintään kahdesti ja kysynyt miten minulla taloudellisesti mennyt ja kaipaako esimerkiksi Nordean sijoitusneuvontaasi.