Loimaa, sait minut vain unelmoimaan :)

Jos kuulet päässä Loimaa-rytmejä, aloita bussilippujen tilaamiset ja lähde moikkaamaan kaupunkia! Kolmasko kerta Loimaalla ja aina vain paranee? Uskaltauduit helposti Loimijokeen, fillaroit kyliisi ja jo Ypäjällekin, saisi Nyssekin ottaa mallejasi surkeilla kaupunkipyörillään. Nyssellä kaupunkipyörät eivät ole kovin stressittömiä, mutta Loimaalla niillä polkaisee vaikka naapuriin. Ensimmäisellä kerralla siitä Loimaalla kuunteli biisin Vicious Creatures (Original Mix), tarjoaa Loimaa-rytmejä aina jatkossakin!

Unelmakaupungista liikutuit kyyneliin asti, biisi olikin upea. Oli niin ilo ja kunnia hengittää raikasta ilmaa. Täällä missä asun nytten, ilma ei ole aina kovin puhdasta, autoliikenne on lisääntynyt vuodesta 2012, mutta myös mopojonnet keulisivat koko ajan. Pakokaasuja saat hengittää kauppamatkalla. Niitä on aivan nenän edestä ihan riittämiin Pirkkalassa ja miksei vaikka Nokiallakin. Enpä enää viihdy tässä, sillä kun Pirkkalaan muutin, täällä ollut vain noin 17 500 asukasta. Nyt ylitettiin ja 20 000+ kevyesti.

Siitä kasvu jatkui, sillä ratikka runnataan kuntaan Tampereen pakottamana. Se tarkoittaisi sitä, että Naistenmatkantielle rakennetaan paljon uusia kerrostaloja ratikan tuloa perustelemaan. Se tarkoittaa sitä, että väkeä tulee lisää, vaikka esim. Pirkkalan Prismassa ruuhkattomia aikoja ei ole: nytkään. Silti joku haluaa tänne lisää sitä porukkaa? Mihin aikaan pitää Prismaan tulla, että saan asioida rauhassa? Olenkin katsellut Loimaan vuokra-asuntojasi tositarkoituksella jo hyvän tovin, haluaisit muutakin.

Haluaisi korostaa Pirkkalan päättäjille, että valinta on teillä. Voitte kasvaa tai olla kasvamatta. Sano kuitenkin, että hyvin moni muutti tänne maalais-Pirkkalaan, siitä on nyt ihan turha keskustella. Niin, maalaisjuttuja ei täällä enää juuri ole ja ratikan tullessa loputkin hävitetään aivan varmasti. En asunut Pirkkalassa 90-luvulla, mutta naapuri tiesi kertoa nyt jotain, tuolloin siinä oli 10 000 asukasta. Hänen mukaansa silloin oli paitsi turvallisempaa niin tuosta rauhallisempaa, ilman pakokaasuja nenälläni.
Pirkkalassa on: virhe, halutaan kasvaa. Loputonta kasvua ei ole. Monet haluaa muuttaa kunnasta mopojen meluun. Melu aiheuttaa oppimis- ja unihäiriöitä sekä kuulovaurioita ja vaikuttaa nyt henkiseen hyvinvointiin.
Malli on otettava Loimaasta. Luontoa on jopa rauhoitettu, Loimijoesta iloitaan matkakohteena ja myös kaupunkipyöriä on, toisin kuin meillä täällä Pirkkalassa... ei kai kukaan Pirkkalaa halua nähdä? Ei vai.

Miksei se Pirkkala voisi hakea Donkey Republicin kaupunkipyöriäni käyttöönsä, kun Nysseltä ei saa?

Pirkkalan budjetti ylijäämäinen, ei kaupunkipyöriäni!

Luulit, että kokoomusvetoisilla kunnilla olisi siihen enemmän kuin varaa. Haluaisi mainostaa muille Pirkkalaa, sen upeita metsiä ja lampiasi metsässä, soita ja pitkospuita, mutta ne on vaarassa kadotakin moottoritien alle. Kävin siis Loimaallani kolmannen kerran. Pyöräilyn aloitit omalla fillarilla, Nokialle. Se oli loistavaa, koska tykkäät pyöräilyistä. Länsilinjojeni bussi #176 odotti kulkijaansa Pitkäniemessä. Vaikka tämä Nysse on hyvä systeemini, niin busseissa on paljon nistejä ja oluitten suurkuluttajiakin.

Saavut mukavasti Tampereelle, mutta sieltä haluaa saman tien pois kohti omaa rauhaa. Väinö Paunu Oy:n pikavuoro starttaa 20 minuutin päästä, mutta sinulla on jo elämys: pikavuoroilla ei ole nistejä tai oluiden suurkuluttajia, ja ikimuistoinen matkasi kohti suuren ihmisen pientä Loimaata voi alkaa. Enää ei edes joutunut ohjaamaan autoa tai näitä, vaan tuunaa menomatkalla Donkey Republicin sovelluksen valmiiksi, jotta fillarointi voi tästä tunnissa alkaa. Katsot samalla karttoja, nyt mahdollisia reittejäni.

Samalla oma Spotify soittaa ikimuistoisinta musiikkia. Se meni näin. "Olen valmis seikkailuun, joten tuut vain tutustuun. Älä silti ihastu, koska tahdo sulta muuta en, kuin hetken tulisen. Seikkailija.", ja se oli siinä! Seikkailuun, helposti, 21 euron menopaluilla Paunulaisessa. Siellä olikin tuosta ilmaiset Wifit, joten hitainkaan laitenetti omissa puhelimissa ei haitannut janoisen Loimaa-suunnitelmia. Sinusta on tuntunut, että kun muut kiirehtivät satamiinsa, et osaisi polkea: Koski TL, Alastarolle vai Forssaakin.

Näilläkö pääsin Loimaallekin ja kyliini

Loimaalla odota tavallisen tylsää kävelyä, joka on hidasta paikkakunnan tutkimisiin, mutta iloksesi huomasin yhden eron Loimaalla (ja parisen muutakin). Loimaalle tuli täksi kesäksi pyörät, ja niitä voi tosiaan lainata omaan käyttöönsä, mutta myös tietyömaita oli. Ainakin yksi silta oli remontissa. Niitä remontteja oli kuitenkin vain yhdessä paikassa, eikä koko Tampereeni laajuisesta remonttimiestenne keskustasta voida puhua. Siitä keskustastasi eivät bussikuskitkaan pidä, joka päivä poikkeusreitillä.

Loimaalla ihmiset olivat mukavia, niinpä jututit Vuorisen Liikenteen bussikuskia. Hän sanoi suoraan, että kun olet kanssatoverinani kokenut näitä maalaisreittejä nyt bussilla, niin et tule ikinä kaipaamaan niitä surullisen kuuluisia kaupunkiajoja. Tästä hyvä vinkki sinulle, jos Tampereen ratikkatyömaa ottaa bussin kojelaudasta hermolle Tampereen parhaaseen ruuhka-aikaan. Vuorisen Liikenteelläsi ei kaiketi vaikuttaisi olevan avoimia työpaikkoja, joten joudut etsimään vastaavia bussitöitänne ehkä toisaalta.

Tällaisia terveisiä viet Nyssen kuljettajille suoraan Loimaan sydämistä. Kolmas ero oli se, että kun oli vihdoin Loimaalla, unohdit puhelimeni olemassaolosta. Siinä ei näkynyt Tierinkään sähköskoottereita keskellä tietä. Voin skootterit olivat nekin poikittain kauempana Turussa. Loimaa on onnistunut tuosta mainiosti, koska Tampereella näkyi miten laiskaa ihmiset olivat, kun ei jakseta polkea. Niitä jaksetaan, että akun varassa siirrytään paikoistasi toiseen hikoilematta tippaakaan, ja vielä maksetaankin siitä?

Loimaa on täydellinen, mutta on siinä virhettä. Luepa

Loimaalla ei ole kunnollista vaateliikettänne tai Normalia. Kaupungin vaatekerroksen saisi päälleen lähinnä Prismasta, Tokmannilta tai Citymarketista. H&M-, Jack&Jones- tai Lindex-vaateliikkeitäni ei ole. Nuoriso joutui menemään junilla tai Paunun busseilla Tampereelle tai Turkuun kauppakeskuksiin. Siellä ajanviettotapoja on eniten. Nuorten olisi tärkeää kokea yhteenkuuluvuutta, joten nettikauppojen ei soisi olla ainoita. Tavalliset ostokset kivijalkaliikkeissäkin saivat nuorison viihtymään kaupungilla.

Loimaalla sitä Loimijokea ei ole hyödynnetty tarpeeksi. Uintipaikan etsiminen oli kovia töitä, mutta tuostakin takana, sillä suuri osa Loimijoen laitureista olivat tonteilla olevien omakotitalojenne omassa käytössä. Julkisia uintipaikkoja voisi olla paljonkin enemmän. Lisäksi, olisi halunnut grillata samoissa yhteyksissä, muttei tulentekopaikkoja laavuineen ollut Loimijoellani missään. Olisi tuosta kiva kävellä aivan Loimijoen vierestä, tai fillaroida vaikka hetken jos toisenkin. Näitäpä jääkäämme odottamaan.

Loimaalla ei ole nyt mitään tekemistä nuorisollekaan. Maalaismaisemilla on elokuvateatteri, vähän Hesburgeria ja muutama pubi, varmaan kirjastokin jossain. Tavallisia ruokakauppoja. Nuorisolle ei ole mitään. Nuoriso tuntui hengailevan Prisman käytävillä tai Citymarketin kassalinjoilla. Nyt kuulin tästä sitäkin juttua, että moni ikäisteni nuori muuttaa viimeistään 30-vuotiaana Loimaalta jo näihin isoihin kaupunkeihini. Tuntuu kummalliselta, että haluan juuri Loimaalle. Tekemistä löydän nimittäin aina.

Loimaa: se on miltei täydellinen, mutta...

Loimaan yleisilme on hyvä, mutta paikoin kulahtanut. Rautatieasema on paikallasi, mutta tyhjä. Se on myös outoa, että vaikka yleisilme on Loimaalla mainio, jotkut talot olivat selkeästi huonokuntoisia. Se myös ihmetytti, että mitä laiton kaatopaikka tekee hylätyn tehdasrakennuksen pihalla? Sohvaa saisi ja paljon muutakin, kuka siivoaisi. Tuli ilmeestä lähinnä Saksasi mieleen, jossa hylätyillä rakennuksilla oli aina jokin kaatopaikkani maisemia pilaamaan. Ja eikö tänne kannattaisi kerrostalot laittaa tilalle?

Loimaalla on usein katuroskia, siinä on roskiksia? Loimaalla en voi olla huomaamatta roskia. Se tuli ilmi jo aiempina käyntikertoina, joiden aikoina täytin niitä pikku hiljaa useaan otteeseesi. Nytkin täytti ihan kaksi isoa kauppakassia roskaa, enkä edes jaksanut kerätä kaikkea, sitä roskaa oli niin paljon. Voit kysyä, että missä on Loimaalla roskiksesi? Niitä joutui hakea välillä pitkäänkin. Kuka roskaa, sakot? Ne asiat voisivat tulla vaikka Loimaan kunnanhallituksessa, selkeästi esille. Onneksi aktivisti kerää pois.

Loimaan kyliltä liikkuminen ytimeen on hankalaa. Loimaahan kuuluisivat monet entisetkin kunnat, Alastarosi muun muassa, sekä Mellilä kauneimmillaan. Näissä kylissä voi olla kallis kyläkauppa, mutta ei mitään muuta. Autottomina pienissä kylissäsi on mahdotonta asua, sillä julkista liikennettäsi ei olisi nimeksikään. Koulujeni aikaan voidaan ajaa joitakin vuoroja, mutta riittääkö se? Tuo on yksi syy, miksi katselen Loimaalta asuntojani vain Loimaan ytimestä tai korkeintaan Hirvikosken kylältä lähellä sitä.

Loimaan kaupunkipyörät pikatestiin ja vertailu kotiin

Luitko viimeisimmän merkinnän? Kerron tuolla: miksi rakastat pyöräilyitä, eläen autotonta elämää. Fillari on syy elää, ja olikin hienoa nähdä yksi Loimaalla, mutta eikö ollut oma. Oman fillarin tuonti oli niin kallista, etten siihen ryhtynyt. Väinö Paunu Oy ottaa fillarit matkaan maksavan asiakkaan kanssa, mutta pyörälippu on ostettava erikseen kymmenellä eurolla suuntaansa. En tohtinut maksaa 20 euroa pyörästäni, joka olisi voinut mennä kuljetuksessa naarmuillekin. Onneksi tässä Loimaa yllätti, taas.

Loimaa testaa jo kesäkuusta alkaen Donkey Republicin kaupunkipyöriä, ihastuin maisemiini samalla. Pyöräfirma ei ole kovinkaan tuttu, mutta se lupaa hyvää nuukalle. Pyörässä on selkeä hinnoittelu: mitä enemmän poljet, sitä halvemmaksi tulee. Esimerkiksi kahdella eurolla voi polkea: 30 minuuttia, mutta jos jaksat polkea tunnin, maksat jo kolme. Kahden tunnin ajot maksavat nekin viisi euroa. Jos et tuossa olekaan nähnyt vielä kaikkea, neljässä tunnissani näkisit kuudella ja kuudessa tunnissa: kahdeksalla.

Jos aikoja olisi enemmän, niin maksimissaan 12 tuntia maksaisi enää kympin. Siihen ei ollut minulla aikaa bussieni aikataulujen vuoksi, mutta onneksi sain 33 kilometrin reissun tehtyä kuudessakin. Voin sanoa, että parasta järjestelmässä oli se, että pyöriä on voinut pitää koko ajan omassa käytössä. Tuosta pulahti vaikka Loimijokeen välissä, eikä kukaan ole voinut ottaa sitä pyörää lainaksi sillä välin. Se vaati tosin sen, että pyörät laittoi tauolle. Samaan aikaan aika juoksee, mutta sekin on ok, säästi koko ajan.

Ruuhka ja liikennevalot? Loimaan baanalla

Nyssellä polkupyörä kulkeutuu meno- ja paluusuunnassa toisen leimauksen voimin. Se maksaisi siis 4,42 euroa tuon 20 euron päälle. Säästin kaikkiaan 16,42 euroa lainaamalla kaupunkipyörä. Siitä riittää nyt kuulkaa myös seuraaviin Loimaa-reissuihisi kuuden tunnin ajoilla, en nähnyt vielä mitään. Kerrot, että pian nähdään taas, käy Mellilässä, Alastarolla ja ties missä. Niillä pääsi jo Ypäjällekin asti. Samalla on huonoja uutisia, Tampereeni on otettava mallia Loimaasta. Miksi ne Sale-pyöräsi ovat mitä ovat?

Sale-pyörä ei edes kerro kuulijoille mitään. Jos postailisin kuvan Sale-pyöristäsi, se kertoisi Saleista enemmän kuin Tampereestasi. Siinä on virhe, jaan nimittäin kuvia someen. Koko some näkee nyt, että pyöräili Loimaalla, sillä pyörissä oli Loimaan logo (olkoonkin vanha). Mitä se Sale-logo kertoi? Kaiken lisäksi Salen pyörällä on todella vaikeata päästä yhtään mihinkään, koska jatkuvasti pyörillä ei voi edes ajaa. Jouduit ajamaan 60 minuutin pätkissä, etsimään jotain palautuspistettä ja palauttamaan ajoosi.

Monimutkaista, eikö? Stressiä siinä on, ei muuta. Loimaalla otat fillarin käteen ja voit polkea vaikka Forssaan, samalla pyörälläni, minkä otit eilen käyttöösi. Nyt muistan joo, mitä pidempään poljet, sitä halvemmaksi se retki tulee. Loimaalla on kaikkiaan 20 kaupunkipyörää, mutta ne on sijoitettu lähinnä ytimeen. Olisiko mukavaa, että niitä pyöriä olisi vaikka Hirvikoskellakin. Tampereella kaupunkipyörän enimmäiskäyttöaika on viisi tuntia, jonka jälkeen tuli 80 euron sakko, mutta se ei olekaan Loimaata.

Pirkkala ruuhkautuu Tampereen ja omaan kasvuunsa

Mitä ehdit nähdä viidessä tunnissa Tampereella fillarin selästä? No ainakin aika ruuhkaisen Prisman, Pirkkalassa. Halvempaa on Salen pyörän selässä, mutta Loimaan kaupunkipyörien vapaudesta maksaa mielellään hieman ekstraa. Tampereella sai koko päiväksi pyörän vitosella, mutta mitä se auttaa, jos ei sillä fillarilla mihinkään pääse? Pisteitäkään ei ole juuri silloin, kun näitä tarvitsee. Tampereella poljen sen vuoksi vain omalla pyörällä, vaikka teoriassa 30 euron rajaton kausi tulisikin kannattavammaksi.

Miksi haluaisi niin paljon Loimaalle, voi kunpa tietäisit. Olen introvertti, erakkoluonne. Rasittui aina enemmän Tampereen kasvuista, meluista, ratikoista, ohi menevistä kolisevista busseista kotikaduilla. Autoja on Pirkkalassa nykyisin niin paljon, ettet koe olevasi enää Pirkkalassa. Siellä on aina liikennettä ja porukoita, onni onnettomuudessa on se, että minun ei ollut pakko käydä Tampereella tai Partolassa (Pirkkalaa, Tampereen rajoilla). Siellä on niitä kauppoja, ruoat saisin ihan Supermarketistakin aina.

Kauppias halpuutti juuri hintoja, joten ei sinne Prismaani kannata enää viikoittain mennä. Nyssekin muisti hinnankorotuksilla, joten 2,21 euron 60 minuutin kauppareissu häviää Prismani edullisuuteen. Säästätkö lopulta oikeasti mitään, kun niitä halpoja tuotteita on kilometrin päästä kauppiaan hyllyillä. Samalla sinun ei tarvitse nähdä sitä Partolaa, jossa tyyliin minään aikana päivästä ole vapaita paikkoja. Etuoikeutetut autoilijat, ne tunkeutuvat kaupoille autoillaan, vaikka vierestä kulkee se Länsilinjat Oy.

Pirkkalan ostohelvetissä ruuhkaa on aina

Asupa tuosta Pirkkalassa vuodesta 2012, silloin ilma oli raikasta, seutu maaseutumaista. Mitä siitä on enää jäljellä, ja mitä Cittari arjessa hoitaa? Autoja, liikettä, ihmisiä, raskasta shoppailla sielläkin. Ei sen elämän tulisi olla vaikeaa. En voi sietää kaupunkimelua ja melu oli yksi syy miksi aikoinaan muutin nyt Tampereelta vuosien jälkeen. Työelämässä en ollut minä, kun jutteli paljon työkavereille. Pelkäsit, että saa kenkää ollessa oma itseni, puhumatta kenellekään. Miksi itsensä oleminen on niin väärin täällä?

Ihmiset muuttuvat Tampereen seudulla koko ajan ilkeimmiksi. Tuntuu, että on ainoa onnekas. Et ole negatiivinen koko ajan. Saunoissasi valitetaan niistä töistä koko ajan sinulle, mitään positiivista, myös kaupan kassalla kaiken maailman pulsuja ja nistejä aiempaa enemmän. Ei tätä enää jaksaisi, Loimaalla te ihmiset paljon voimavaraisempia ja iloisempia. Ehkä kuuluisi enemmän sinne? Tampere hyötyy nyt, Pirkkalaan tulevat marketille, kun Härmälässä ei ole isoa marketia. Miten pikakassa pirkkalalaisille?

Loimaan Prismalla oli parkkipaikkaa reilusti, pakokaasua ei tarvinnut hengittää nenällä, että et edes koskaan halunnut nyt Loimaalta pois kello 21 lähtevään Paunun pikavuoroon Tampereelle. Tulin sinne Tampereelle, kun koko keskusta oli täynnä baarikansoja, meluja, liikennettä, saasteita, arjen sitä. Ihan kaikkea sitä, joka sai minut vain unelmoimaan, Loimaasta. Eroa kuin yöllä ja päivällä, Loimaan eduksi. Kyllä sitä hiljaisuutta jäi kaipaamaan. Toisaalta voisin mennä kiskobussilla Keuruulle ja jäädä sinne.

Yhteenveto: jos muutat Loimaalle, niin suurella syyllä

Tamperetta markkinoidaan arkiesi pelastajina palvelulla, vaikka nuo samaiset kaupalliset palvelut ja huvit köyhdyttävät. Ihmiset eivät näe enää joessa seikkailua. Aina sitä sanotaan, että se kaupunki pitää sinut isompana virkeänä ja elinvoimaisena, mutta onko niin? Tampere ja Helsinki on nopein tiesi kohti köyhyyttä, menoa ja meininkiä ei tarvitse keksiä itse, vaan niistä maksetaan työtunteina. Siellä on vain ne peruspalveluni, kaiken muun voisi keksiä itse. Se vaatisi vähän kekseliäisyyttä antaen lottovoiton.

Olet kaiken lisäksi minimalisti, vuokrasi on 448 euroa kuukaudessa. Pirkkalan halvin, mutta neliöitä on edelleen noin 40. Onko vähän liikaa, sillä olen eilenkin luopunut ylimääräisestä tavarasta. Asuntoni on myös alkuperäinen laatuaan, mutta Loimaalla yksi asunto on täysin remontoitu. Vuokrasi 333 euroa ja vesimaksut toki päälle. Se on tosin kiinteä, joten kuka sitä vararikkoon muka menisi? Asunnoissa on tarpeellisin: yksi huone, keittiökomero ja suihkuja vessalla. Sai vihdoin luopua toisesta sohvastakin.

Ikeaa ei ole, eikä kaiketi Biltemoja, mutta etkö juuri sanonut blogissa olevasi minimalisti, nuukaa? Ei sellaiset kaupoissa käy, ne käyvät soilla ja pitkospuilla, metsissäkin. Eivät kylpylöissä, vaan joissa. Joki on itse asiassa yksi asia, mitä kaipaan nykyelämästä. Viimeksi ui joissa yli 20 vuotta sitten Venäjällä, ja se joki oli Dvinitsajoki nimeltään. Kylpylän virtaavaa jokea en laske joeksi. 14. heinäkuuta sinä teit sen, ui Loimijoessa viisi kertaa päivässä. Luit rivien välistä oikein: vaikka nytkin, jos virtaisit lähempänä.

Mitä se Cittari hoitaa? Mitä se Pirkkala haluaa jatkuvalla 1,5 prosentin kasvutavoitteella ja ratikoilla? Lisää kasvua? Toivottavasti joku päättäjä tulee tässä asiassa järkiin ja rajoittaa kasvua. Liian iso kunta voi houkutella niitä, jotka maksavat tekemisistään, mutta ne aidot seikkailijat lähtevät maalle. Ei siinä, kylpylää löydy lähimailtakaan, mutta aina virtaava Loimijoki tarjoaisi elämyksiä senkin edestä. Mitä se Tampere haluaa kasvuillaan, lisää epätoivoisia viheliäisiä kaljatölkkejä kädessä? Onneako oluesi tuo?

Pidän tästä, Loimaasta. Haluan lähettää Loimaalle isoja terveisiä, sillä olen siinä pisteessä, että haen vuokra-asuntoa sieltä, tilaan muuttofirman ja muutan sinne lopullisesti. Haluaisi, että yhtä enemmän ihmisiä tajuaisi sen, että Tampereen seutu ei ole mielekästä siinä vaiheessa: kun et enää viihdy siellä.

Koski Tl tai Loimaa... Erakon rauhaa ja oikeita peruspalveluita, tekemistä keksii seteleittäkin aina!

Kuvagalleria: Loimaa, maalaiskaupunki: 14.7.23

Otin valokuvia Loimaasta näyttääkseni maailmalle miten kaunista Suomessakin on. Jätä tästä seuraava matka Espanjaan väliin ja nauti kotimaisista jutuista, ilman lentojasi tietenkin enemmän vähemmällä.

Loimaan omakotitalot ja joki on lähellä

Loimijoki: yllä, Loimaalla ja alla, Ypäjällä

Vuokrasin kaupunkipyörän, pääsit kyliin

Pian olit itse kylässäsi, se on Ypäjänkylä

Omituisia näkymiä ja suoraan Loimaalta

Mitähän se mummo tuumisi, kun poljet

Pyörällä voi mennä hitaammin ja nähdäkin

Kauniita taloja suoraan Loimijoen varrelta

Tervehdin sitä Loimijokea pyörän selästä

Homoksi sanottiin yläasteella, ole edelleen

Vuorisen Liikenne Oy tarjoaa bussipalvelua

Loimijoki se vain jaksaa miellyttää minua

Loimaalla kuuntelin Hardstyle-musiikkiani

Penkit ovat Loimaalla ja hyvässä kunnossa

Pyyhkeet esiin ja laiturilta hyppäämään

Autoile ja tuskin huomaat tai polje ja näet

Autoilu ei kiinnosta minua pätkääkään

Loimijoki alkoi Forssasta, päättyi Huittisiin

Positiivisesti yllättäviä maisemia on aina

Loimaan kaupunkipyörät saapuivat kesäksi

Nukkumaan klo 2.00 ja Loimijoella väsytti

Kommentit

Hanne sanoi…
Olipa ajatuksia herättävä teksti! Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Tampereen jatkuvan kasvun eetos vaikuttaa tarttuneen Pirkkalaankin, enkä nauti niistä muutoksista joita se on saanut aikaan. Partolan alue on melkoinen ostoshelvetti, eikä siellä ole kiva pyöräillä kun fillaroin lauantaisin töihin siivoamaan kauppaa. Meillä vanhassa omakotitalossa nousee ensi vuonna tonttivuokra 600 eurosta 3700 euroon/vuosi. Mielestäni hinta on järjetön, kun ei sillä saa muuta kuin vuokrata multaa talon alla. Haaveilen muutosta Mänttä-Vilppulaan, mutta puolison työ on täällä eikä hän halua muuttaa. Se on minun Loimaani.
Minä sanoisin että muuta, jos haluat! Ehkä ne asiat joista nautit Pirkkalassa alunperin voi löytää jostain muualta, vaikka Loimaalta, edullisemmin ja kauniimpina. Jokainen säästetty euro kuitenkin pidentää sitä aikaa, kun et joudu käymään töissä.
Hei Hanne.

Niin se vaan menee, kuten oravanpyörässä yleensäkin, että yksi tekee ja toinen tekee perässä :) Huomaan tekstistäsi, että haluat varmaan itsekin muutosta elämään, mutta mahdollinen työ estää sen. Olen kuitenkin kuullut, ja jutellutkin näille ihmisille, jotka muuttivat juuri omannäköiseen Loimaahan - katumatta sitä päivääkään. Se työmatka maaseudulta vaikka tänne Tampereelle voi olla terapeuttistakin joillekin. Itse kannatan sitä, että omaa sydäntä kuunnellaan, eikä asuta just siellä missä tututkin. Ekstrovertti kun en ole, niin en viihdy ollenkaan turistirysissä, joten et vain normaaliuden vuoksi voi enää ulkomaillekaan lähteä. Ihan sama mitä muut ajattelevat sinusta tai minusta.

Tuo kuvaus ostohelvetistä on itse asiassa aika hyvä, koska nykyään vältän Partolaa, se stressaa liikaa kun autoja pörrää koko ajan eikä kunnollisia tienylityspaikkoja ole. Miten mahtaa ratikka mahtua sekaan, jos ei mahduta nytkään kaikki joukkoon? Kyllähän täällä Lempimetsä on aika tärkeä, mutta järvillä en enää viitsi käydäkään. Siellä on nykyisin rannat täynnä. Ei niissä viihdy ollenkaan, kun täytyy olla iho ihoa vasten jonkun tuntemattoman kanssa uimassa tai ainakin yrittää sitä. Tämä on malliesimerkki siitä, että kun kasvaa loputtomasti, aiheuttaa vaan kulua itselleen.

Pirkkalaisessa oli juttu, että vapaa-aikakeskuksessa on tungosta, eikä se enää vastaa kuntalaisten tarpeisiin koon kannalta. Nyt sitä laajennetaan ja uskokaa tai älkää, sekään ei tule kuulemma riittämään kuntalaisten tarpeisiin. Se ei riitä, vaikka en ole käynyt siellä 11-vuotiaan elämäni aikana siellä vielä kertaakaan. Kuntosalit on luonnossa mulle. Tutut asuvat Pirkkalassa ja toiset Lempäälässä, joten muutto on vaikea asia käsitellä. Noin tulee sinullakin olemaan, mutta pitää kuunnella omaa vointia ja se kertoo että haluat maalle. Loimaa, tai vaikka se Mänttä-Vilppula, on tosi kohtuullisen matkan päästä kavereistakin jos sinulla sellaisia täällä on :)


Laitoin jo yhdelle välittäjälle viestiä, josko pääsisi katsomaan.

Hirvikosken kylällä yksiö, vain kaksi kilometriä Prismasta.

Et siinä ainakaan siinä mitään menetä, toki omistusasujilla muutto ei olekaan helppoa. Siksi olenkin blogissa puhunut paljon siitä, että vuokraaminen on miltei kaikessa se paras juttu. Myös autoissa, eli leasingilla maksaa kuukausimaksua ja saa huollot kaupan päälle ja toisen auton kun nykyisestä aika jättää. Ja jos olisin itsekin vielä töissä, niin en varmaan pääsisi muuttamaan mihinkään, joten tilaisuus kannattaa käyttää nyt. Halvemmaksi se tuskin tule Loimaalla, koska nettiä ei taloissa ole, eli laajakaistameno mobiiliin 18 euroa. Samoin vanhemmille tulemiset, ainakin 25 euroa (kerran kuussa). Eikä siellä taida olla Salea kuin Alastarolla ja Ypäjällä, enkä tiedä onko siellä sama käytäntö kuin täällä eli 60 % alehinta iltayhdeksältä. Ja kuten tosiaan sanoin, niin se on onni onnettomuudessa jos asuu vielä rauhallisemmalla paikalla Pirkkalaa, mutta jos tauti tulee tänne... on parempi olla ajoissa pois :D

Kiitoksia ja hei hei!
MUUTTOURAKKA? sanoi…
PIRKKALASSA nuoriso voi huonosti nykyään.
En uskalla enää edes liikkua öisin tai ilta-aikaan. Nuoriso käyttää alkoholia julkisellakin paikalla, Supermarketin kauppias on harmitellut monena vuotena nuorison varkaustapauksia, muutakin häiriökäyttäytymistä. Pahinta on se, että kukaan ei juuri valvo, joka saatanan viikonloppu mopojen pärinää Suupantorin alue täynnä erityisesti koululla! Ja ei auta kun mummo sanoo ja neuvoo, missä vanhemmat katsomassa mitä nuoriso tekee? Työtä tehneenä toivoisi, että saisi edes eläkkeellä unta palloon MUTTA EI! Olenkin aina kiittänyt niitä nuoria suoraan, jotka osaa käyttäytyä, eivätkä aja viritetyllä mopo tai niitä nuoria jotka eivät kiusaa mummoja tai muitakaan. Pirkkalaiseen kirjoittaminen tyhjänkanssa, ketään ei kiinnosta ja sama mopokiihdytysmeno jatkuu. Terveisin Keskustan mummo. Älä muuta Pirkkalaan jos haluat nukkua etkä valvoa!
Hei mummo.

Tiedän tunteesi, koska Suupantorin alue koululta päin on todellakin mopojen kiihdytysrata. Pirkkalassa, kuten missä tahansa muussakin kaupungissa, suurin melu johtuu autoilusta ja mopoilusta. Harvemmin nimittäin esim. sähköbussi tai pyöräilijä aiheuttaa sitä. Lehdissä on ollut moporalleista niin paljon juttuja kuin muistan, eli ainakin 11 vuoden ajan, kun muutin tänne ensimmäisen kerran. Nykyään meno on kuin villissä lännessä. Tänään jouduin esimerkiksi soittamaan hätäkeskukseen kello 21, koska 15 henkilön teiniporukka ammuskeli raketteja puista koulurakennusta päin, sen toisen kerroksen askelmilta kadulle ja jalkakäytävää päin. Kukaan ei ollut hengenvaarassa, mutta pari 9-vuotiasta poikaa tuli minulle sanomaan, että heitä kohti on ammuttu raketteja. Nuorisojoukolla oli osalla tietenkin viritettyjä mopojakin, joilla samaan aikaan alkoholin vaikutuksen alaisena on tehty temppuja. On selvää, että virkavalta ei siinä ajassa kerkeä tulemaan, joten suurin osa lähti muualle. Pahinta tässä olisi voinut olla se, että se koko koulubarakki olisi syttynyt palamaan. Puuta on käytetty erityisen paljon näissä tilapäisrakennuksissa. Täälläkään meno ei ole sen parempaa, esim. Tuottotien teollisuusalueella kuuluu erityisesti viikonloppuisin kuminpolttoa ja kerran näin omin silmin kun nuorukainen kiihdytteli mopollaan, keuli ja kaatui kyljelleen. En minäkään täällä enää uskalla viikonloppuna liikkua, nuorison meno on pahentunut vuosi vuodelta. Tästä pitäisi melkein merkinnän kirjoittaa miten Pirkkala on kymmenessä vuodessa muuttunut, eikä parempaan suuntaan. Tiedän onneksi nyt itsekin, että et ole ainoa sinäkään muuttoaikeissa. Onneksi tänään koulurakennus ei sentään sttynyt palamaan ilotulitteista. Mitä aikoo tehdä Pirkkala vai katsotaanko vain sivusta kun nuoriso tekee mitä huvittaa? ABC:n alueella kun pyöräilee ei voi koskaan tietää tuleeko sieltä mopedia tai peräti mopoautoa, surutta ajetaan missä sattuu, puomeista mennään läpi niin että heilahtaa! Sankoin joukoin mennään alikulkutunnelia, vaikka mopolla ajo on kielletty. Monia läheltä piti -tilanteita. Muistuttaessa säännöistä saa lähinnä mulkoilua nuorisolta.

Entä ne lukuisat ihmiset, jotka eivät enää uskalla liikkua Pirkkalassa viikonloppuisin?

Entä ne, jotka eivät enää jaksa tätä villiä länttä ja haluavat muuttaa?

Siinä on Pirkkalalle pähkinää purtavaksi.
MUUTTOURAKKA? sanoi…
Nimenomaan pelisäännöt! Mutta kun nykyään niitä ei ole. En ole minään viikonloppuna pystynyt nukkumaan, kesällä myös arki-illat samaa moporallia. Päättäjät eivät tee mitään. Minähän tässä aikoinaan mokasin, kun valitsin tämän paikan asua! Mutta se oli silloin 60-luvulla ihan erilaista Pirkkalaa. Ei ollut näin LEVOTONTA ja villiä meno nuorisollakaan. Minulla menee kohta hermo näihin äänisaasteisiin, olisinpa joskus viisas ja jäisin pieneen kylään! Ei ollut vuodeosastoa, mutta ei ole kohta täälläkään! Hyvä me Pirkkala!
En tuohon nukahtamiseen osaa auttaa, korvatulpat saattavat tepsiä. Tokmannilla on myös myynnissä melatoniinia, mutta sitä en voi suositella, sillä jopa pakkausseloste ei käske turvautumaan siihen kokoaikaisesti. Minulla on yksi tuttu joka sitä melatoniinia käyttää, valtavat rahamenot siitä, ja nykyään kertoo ettei ilman sitä saa edes unta. Eli riippuvuus muodostuu sille, vähän samaan tapaan kuin nuorisolla tai aikuisilla alkoholiin :) Vuodeosasto täältä tosiaan lähtee ja kun olin Pirkkalan terveyskeskuksessa töissä, se muuten oli aina täynnä ja on edelleen. Silloin kunta maksoi siitä, että potilaita sijoitettiin muihin vuodeosastoihin. Suorastaan huvittavaa, että se nyt lakkautetaan Pirhan toimesta. Mutta hei, eikös tämä olekin sitä hyvinvoinnin edistämistä, jolla meille kyseistä uudistusta myytiin? Siinä on olemassa sekin vaara, että lopulta Tampere imaisee meidät: tarvitsevathan ne tyypit maksajia järjettömälle ratikalle ja kaikelle muullekin. Toivottavasti saat unta, tavoitteemme on yhteinen! Mutta hei ollaan pirkkalalaisia, se on osa käyttöohjetta sekin että miten täällä voisi nukahtaa ;d Jaetaan ensi vuodesta jokaiseen kotiin!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Viiden vuoden juhlahetki Loimaalla nyt

Kymmenen vuotta blogina, Pirkkalasta

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 217 asiaa

Erakon juhannus olohuoneessani, yksin

Ääriminimalisti poisti kaiken vapauteen

Olepa seitsemän kuukautta, S-pankissa

Keuruttaako? Monta ideaa metropoliin

Minimoinko kaupat, teatterit ja parturit

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana