Siirry pääsisältöön

Loimaalla saat unelmoimaan

Jos päässä kuuluu Loimaa-rytmi, aloita bussilippujen tilaaminen ja lähde moikkaamaan kaupunkia! Kolmasko kerta Loimaalla ja pito vain paranee? Uskaltaudut Loimijokeen, fillaroit kyliin ja Ypäjällekin, saisi Nysse ottaa mallia surkeilla kaupunkipyörillään. Nyssellä kaupunkipyörät eivät ole kovin stressittömiä, mutta Loimaalla niillä polkaisee naapuriin. Ensimmäisellä kerralla Väinö Paunu Oy:stä poistuessa Loimaan tiehaaralla soi tanssibiisi Vicious Creatures (Original Mix), se tarjoaa Loimaa-rytmejä aina jatkossakin.

Unelmakaupungilla liikutut kyyneliin asti, biisi aivan upea. Oli ilo ja kunnia hengittää raikasta ilmaa. Täällä missä asun nyt, ilma ei ole aina kovin puhdasta. Autoliikenne on lisääntynyt vuodesta 2012, mutta myös mopojonnet keulisivat koko ajan. Pakokaasua saat hengittää kauppamatkalla. Niitä on aivan nenän edestä ihan riittämiin Pirkkalassa ja miksei vaikka Nokialla. En enää viihdy täällä. Pirkkalaan muutin, täällä oli vain noin 17 500 asukasta. Nyt ylitettiin 20 000 ja kevyesti, mutta lisää pitäisi saada. Ei se kasvu kaiketi siihen lopu.

Se kasvu jatkuu, sillä ratikka runnataan kuntiin Tampereen pakottamana. Se tarkoittaisi sitä, että Naistenmatkantielle rakennetaan paljon uusia kerrostaloja ratikan tuloa perustelemaan. Se tarkoittaa sitä, että väkeä tulee lisää, vaikka esim. Pirkkalan Prismassa ruuhkattomia aikoja ei ole: nytkään. Silti joku haluaa tänne lisää sitä porukkaa? Mihin aikaan pitää Prismaan tulla, että saan asioida rauhassa? Olen katsellut Loimaan vuokra-asuntojakin tositarkoituksella jo hyvän tovin, haluaisit muutakin. Maaseutu on minun juttuja, pois vaan.

Voin korostaa Pirkkalan päättäjille, että valinta on teillä. Voitte kasvaa tai olla kasvamatta. Sanon kuitenkin, että hyvin moni muutti tänne maalais-Pirkkalaan, siitä on nyt ihan turha keskustella. Niin, maalaisjuttuja ei täällä enää juuri ole ja ratikan tullessa loputkin hävitetään aivan varmasti. En asunut Pirkkalassa 90-luvulla, mutta naapurina tiesit kertoa jotain, tuolloin oli 10 000 asukasta. Hänestä ennen oli paitsi turvallisempaa, mutta usein rauhallisempaakin, ilman kaasua nenällä. Paluu menneisyyteen olisi naapurille kasvua tärkeämpää.

Pirkkalan budjetti on ylijäämäistä, ei kaupunkipyörää

Luulin, että kokoomusvetoisilla kunnilla olisi tähän enemmän kuin varaa. Haluan mainostaa Pirkkalaa muillekin. Sen upeita metsiä ja lampia metsässä, soita sekä pitkospuita, mutta ne on vaarassa kadota Puskiaisten moottoritien alle. Kävin siis Loimaalla kolmannen kerran. Pyöräilyn aloitit omalla fillarilla, Nokialle. Tämä oli loistavaa, koska tykkäät pyöräilystä. Länsilinjojen bussi #176 odotti kulkijaa Pitkäniemessä. Vaikka se Nysse on hyvä systeemi, niin busseissa on paljon nistejä ja oluitten suurkuluttajiakin, ei linja-auto mikään baari ole.

Saavu mukavasti Tampereelle, mutta siitä haluaa saman tien pois kohti omaa rauhaa. Väinö Paunu Oy:n pikavuoro starttaa 20 minuutin päästä, mutta sinulla on jo elämys, pikavuoroilla ei ole nistejä tai oluiden suurkuluttajia. Näin ikimuistoinen matka kohti suuren ihmisen pientä Loimaata voi alkaa. Enää et edes joutunut ohjaamaan autoa tai moottoripyörää, vaan tuunaa menomatkalla Donkey Republicin mobiilisovelluksen valmiiksi, jotta fillarointi voi tunnissa alkaa. Katson samalla karttoja, nyt mahdollisia reittejä ja edullisia hintoja.

Samalla se Spotify soittaa, ikimuistoisinta musiikkia. Se meni näin. "Ole valmis seikkailuun, joten tulet vaan tutustuun. Älä silti ihastu, koska tahdo sulta muuta en, kuin kaupungin tulisen. Seikkailija.", siinä! Seikkailuun, helposti, 21 euron menopaluilla Paunulaisessa. Siellä oli tuosta ilmaiset Wifit joka matkustajalle, joten hitainkaan laitenetti omissa puhelimissa ei haitannut janoisen Loimaa-suunnitelmia. Sinusta on tuntunut, että kun muut kiirehtivät satamiin laivalle, et osaa valita: Koski Tl, Alastarolle vai Somerolle. Perillä päätetään varmasti. Joo.

Tähtää työllä enempi tänne kuin ulkomaille

Loimaalta odotan tylsää kävelyä, se on hidasta paikkakunnan tutkimiseen, mutta iloksesi huomasin yhden eron Loimaalla (ja parisen muutakin). Loimaalle tulivat täksi kesäksi pyörät, ja niitä voi tosiaan lainata omaan käyttöönsä, mutta myös tietyömaita oli. Ainakin yksi silta oli remontissa aivan Loimijoen tykönä. Remontteja oli vain yhdessä paikassa, eikä koko Tampereen seudun laajuisesta remontista voida puhua. Siitä keskustasta eivät bussikuskitkaan pidä, joka päivä poikkeusreitillä ja ratikkatyömaa muistuttaa olemassaolostaan vaihtelevasti.

Loimaalla ihmiset ovat mukavia, sinä jututit Vuorisen Liikenteen bussikuskia. Hän sanoo suoraan, kun olet kanssatoverina kokenut näitä maalaisreittejä samalla bussilla, niin et tule ikinä kaipaamaan niitä surullisen kuuluisia Nyssen kaupunkiajoja. Tästä hyvä vinkki sinulle, jos Tampereen ratikkatyömaa ottaa bussin kojelaudasta hermolle Tampereen parhaaseen ruuhka-aikaan. Vuorisen Liikenteellä ei tämän kuljettajan mukaan ole avoimia työpaikkoja, joten joudut etsimään vastaavia bussitöitä vaikka toisaalta, Lapista löysin nopeasti parit.

Tällaisia terveisiä Nyssen kuljettajille ihan Loimaan sydämestä. Kolmas ero oli se, että kun oltiin vihdoin Loimaalla, unohdit puhelimen olemassaolosta. Siinä ei näkynyt Tierin sähköpotkulautoja keskellä maaseudun kylätietä. Voin skootterit olivat poikittain enää kauempana Turussa. Loimaa on onnistunut mainiosti, koska Tampereella näkyi miten laiskaa ihmiset olivat, kun ei jakseta polkea. Sitä jaksetaan, että akun varassa siirrytään paikoista toisiin, mutta aina hikoilematta tippaakaan. Rahaa on ajeluille, mutta onko myöhemminkin terveyskuluihin?

Loimaa on lähes täydellinen, mutta tästä aloittaisi nyt

Loimaalla ei ole mitään kunnollista vaateliikettä tai Normalia. Kaupungin vaatekerroksen saa päälleen lähinnä ainoasta Prismasta, Tokmannilta tai usein Citymarketista. H&M-, Jack&Jones-, Zara- tai Lindex-liikkeitä ei vain ole. Nuoriso joutuu menemään junilla tai Paunun busseilla Tampereelle tai Turkuun kauppakeskuksiisi. Siellä ajanviettotapoja on eniten. Nuorten olisi tärkeää kokea yhteenkuuluvuutta, joten nettikauppojen ei soisi olla ainoita. Tavalliset ostokset kivijalkaliikkeissä saavat nykynuorison viihtymään ja Loimaan kaupungilla.

Loimaalla ja Loimijokea ei ole hyödynnetty tarpeeksi. Uintipaikan etsiminen oli kovia töitä, mutta tuostakin takana, sillä suuri osa Loimijoen laitureista olivat tonteilla olevien omakotitalojen omassa käytössä. Julkisia uintipaikkoja voisi olla paljonkin enemmän. Lisäksi, olisit halunnut grillata samoissa yhteyksissä, muttei tulentekopaikkoja laavuineen ollut Loimijoella missään. Olisi tässäkin kiva kävellä aivan Loimijoen vierestä, tai fillaroida vaikka hetken jos toisenkin, niin kuin Forssassa esimerkin vuoksi. Näitä, jääkäämme odottamaan.

Loimaalla ei ollut mitään tekemistä nuorisollekaan. Maalaismaisemilla on elokuvateatteri, vähän Hesburgeria ja muutama lähipubi, varmaan kirjastokin jossain. Tavallisia ruokakauppoja. Nuorisolle ei ole mitään. Nuoriso tuntui hengailevan Prisman käytävillä tai Citymarketin kassalinjoilla. Nyt kuulin tästä sitäkin juttua, että moni ikäisteni nuori muuttaa viimeistään 30-vuotiaana Loimaalta isoihin kaupunkeihin. Ei tekemistä välttämättä metropoleissakaan ole, kaikki maksaa ja paljon. Ruuhkat tulevat kaupan ja muuton mukana.

Pirkkala, ota Loimaan vehreydestä mallia

Loimaan yleisilme on hyvä, mutta paikoin kulahtanut. Rohkea rautatieasema on paikalla, mutta tyhjä. Se outoa myös on, että vaikka yleisilme on Loimaalla mainio, jotkut talot olivat selkeästi huonokuntoisia. Se myös ihmetytti, että mitä laiton kaatopaikka tekee hylätyn tehdasrakennuksen pihalla? Sohvaa tarjolla ja paljon muutakin, kuka siivoaisi. Tuli ilmeestä lähinnä Saksa mieleen, jossa hylätyillä rakennuksilla oli aina jokin kaatopaikka maisemia pilaamaan, eivätkä paikalliset välittäneet. Vuokrataloja tilalle ja minäkin muutan Pirkkalasta!

Loimaalla on vain katuroska, siinä on vielä roskiksia? Loimaalla en voi olla huomaamatta jatkuvasti löytyviä roskia. Se tuli ilmi jo aiempina käyntikertoina, joiden aikana täytin niitä pikku hiljaa useaan otteeseen. Nyt hän täytti kahta isoa kauppakassia ainutlaatuista roskaa, enkä edes jaksanut kerätä kaikkea, sitä roskaa oli niin paljon. Voit kysyä, missä on Loimaalla roskiksia? Niitä joutui hakea välillä pitkäänkin. Kuka roskaa, sakot? Ne asiat voisivat tulla ihan Loimaan kunnanvaltuustossa esille. Onneksi aktivisti kerää pois, muutakaan tekemistä.

Loimaan kyliltä pääsy ytimeen on niin hankalaa. Loimaahan kuuluisivat monet entisetkin kunnat, Alastaro muiden muassa, sekä Mellilä kauneimmillaan. Näissä kylissä voi olla kallis kyläkauppa, mutta ei mitään muuta. Autottomana pienissä kylissä on mahdotonta asua, sillä julkista liikennettä ei ole ainakaan Virttaalla nimeksikään. Koulujen aikaan voidaan ajaa joitakin vuoroja, mutta riittääkö se? Tässä on yksi syy, miksi katselen Loimaalta asuntoja vain Loimaan ytimestä tai korkeintaan Hirvikosken kylältä. Autoa en tule hankkimaan ja siinä pysyn.

Loimaan kaupunkipyörät ovat parhaillaan testillä, lue

Luitko viimeisimmän merkinnän? Kerron siellä miksi rakastat pyöräilyjä, eläen autotonta elämää. Fillari on syy elää, ja olikin hienoa nähdä yksi Loimaalla, mutta eikö ollut omia. Oman fillarin tuonti oli niin kallista, ettet siihen ryhtynyt. Väinö Paunu Oy ottaa fillarin kuin fillarin matkaan maksavan asiakkaan kanssa, mutta pyörälippu on ostettava erikseen, kymmenellä eurolla suuntaansa. En tohtinut maksaa vain 20 euroa pyörästä, joka olisi voinut mennä kuljetuksessa naarmuille. Jos aiot kuljettaa Paunussa fillareita, kyytiin mahtuu vain kaksi.

Onko tarvetta kolmannelle? Loimaalla testaat kesäkuusta Donkey Republicin kaupunkipyöriä, ihastuin maisemiini samalla. Pyöräfirma ei ole kovinkaan tuttu, mutta se lupaa hyvää nuukalle. Pyörässä on selkeä hinnoittelu. Mitä enemmän poljet, sitä halvemmaksi retki tulee. Kahdella eurolla voisit polkea 30 minuuttia, mutta jos jaksat polkea tunnin, maksat 3,00. Kahden tunnin ajelut maksavat nekin viisi euroa. Jos et tuossa olekaan nähnyt vielä kaikkea, neljässä tunnissa näkisin kuudella ja kuudessa tunnissa kahdeksalla. Nähtävää täällä riittää.

Jos aikaa olisi enemmän, niin maksimissaan 12 tuntia maksaa enää kympin. Siihen ei ollut minulla aikaa Paunun aikataulujen vuoksi, mutta onneksi sain 33 kilometrin reissun tehtyä kuudessakin. Voin paljastaa, parasta järjestelmällä oli se, että pyöriä on voinut pitää koko ajan itsellä. Tästä pulahti rauhassa vaikka Loimijokeen välissä, eikä kukaan ole voinut ottaa sitä pyörää lainaksi sillä välin. Se vaati sen, että pyörät laittoi tauolleen. Samaan aikaan aika juoksee, mutta sekin on ok, säästät koko ajan. Onko pyörä rikki? Vaihda kuluitta toiseen.

Ruuhka ja liikennevalot? Loimaan baanalla

Nyssellä polkupyörä kulkeutuu meno- ja paluusuunnalla toisen leimauksen voimin. Se maksaa siis 4,42 euroa tuon 20 euron päälle. Säästin kaikkiaan 16,42 euroa lainaamalla kaupunkipyörä. Sitä virtaa riittää nyt kuulkaa myös seuraaviin Loimaa-reissuihin kuuden tunnin ajoilla, et nähnyt vielä mitään. Kerro, pian nähdään taas. Käy vaikka Mellilän hiekkarannalla, Alastarolla ja ties missä. Näillä pääsee vaikka Ypäjälle tai Forssan museoille asti. Nyt on uutisia, Tampereen on otettava mallia Loimaasta. Miksi ne Sale-pyörät ovat niin epäkäytännölliset?

Sale-pyörä, et kerro kuulijalle mitään. Jos postailisi kuvan Sale-pyöristä, tämä kertoisi Salesta enemmän kuin Tampereesta. Siinä on virhe, jaan nimittäin kuvia someen. Koko some näkee nyt, että pyöräilin Loimaalla, sillä pyörässä komeili Loimaan logo (olkoonkin vanha). Mitä se Sale kertoi logona? Kaiken lisäksi Salen pyörällä on todella vaikeata päästä yhtään mihinkään, koska jatkuvasti pyörillä ei voi mennä. Joutuu polkea 60 minuutin pätkissäni, etsimään stressaantuneena lähintä palautuspistettä ja palauttamaan ajoon, mutta älä etsi sitä Pirkkalasta.

Kuulostaa varmaan todella monimutkaiselta. Vähän niin kuin stressitesti on. Loimaalla otat fillarin käteen ja voit polkea vaikka Forssaan, samalla pyörälläkin, minkä otit eilen käyttöösi. Nyt muistat todellakin, mitä pidempään poljet, sitä halvemmaksi maalaisreitti tulee. Loimaalla on nyt kaikkiaan 20 kaupunkipyörää, mutta ne on sijoitettu lähinnä ytimeen. Olisi mukavaa, että niitä pyöriä odottaisi myös Hirvikosken uimahallilla. Tampereella kaupunkipyörän enimmäiskäyttö on viisi tuntia, minkä jälkeen sain 80 euron sakon, vaikka yrität kuntoilla hieman.

Pirkkala, se ruuhkautuu Tampereen ja kylien kasvuun

Sakkoja kuntoiluista, mainiota Tampere. Mitä voisin nähdä viidessä tunnissa Tampereella, fillarilta? Ainakin aika ruuhkaisen Prisman, Pirkkalassa. Halvempaa on Salen pyörän selässä, mutta Loimaan kaupunkipyörien vapaudesta maksaa mielellään vähän ekstraa. Tampereella otat koko päiväksi polkupyörän vitosella, mutta mitä se auttaa, jos ei sillä fillarilla mihinkään pääse? Palautuspisteitä ei ole juuri silloin, kun näitä tarvitsee Teiskossa. Tampereella kiihdytän sen vuoksi vain omalla pyörällä, vaikka n. 30 euron rajaton kausi tulisi kannattavammaksi.

Miksi haluan niin paljon kauas ja Loimaalle, kunpa tietäisit. Olen introvertti, erakkoluonne. Rasitun aina enemmän Tampereen kasvusta, melusta, ratikoista, ohi menevistä kolisevista busseista kotikadulla. Autoja on Pirkkalassa nykyisin niin paljon, ettet koe kuuluvasi yhteiskuntaan tässä Pirkkalassa. Onpa loputonta liikennettä ja porukoita, onni onnettomuudessa on se, että minun ei ollut pakko käydä Tampereella tai Partolassa (Pirkkala, vain Tampereen rajalla). Onhan niitä kauppoja, ruoat saat Supermarketista, jos vain rahaa löytyy ja kauppias ottaa.

Mieti muuttoa enimmäkseen tästä syystä. En enää jaksaisi yrittää S-kaupalle, olo on kuin Amsterdamissa. Samalla sinun ei tarvitse nähdä sitä Partolaa, jossa pian minään aikana päivästä ole vapaita autoruutuja. Etuoikeutettu autoilija, tunkeudut kaupallekin autolla, vaikka vierestäni kulkee Länsilinjat Oy hyvällä 7,5 minuutin vuorovälillä. Päättäjä lupaa lisää asuinalueita, isoja kouluja ja lisäväkeä, mutta mistä saadaan vetävämmän Prisman tai hoitojonon? Saako soittaa, Tuula Tykki? Onko asunto kiinteistökauppiailla. Kiireestä suunta on pois päin vaan.

Parkkipaikka, vau! Pidä kiirettä Pirkkalassa

Asunko tässä Pirkkalassa vuodesta 2012, silloin ilma oli raikasta, seutu väljää ja maaseutumaista. Mitä siitä on enää jäljellä, ja mitä Cittari arjessa hoitaa? Autoja, liikettä, ihmisiä, on raskasta shoppailla sielläkin. Ei ainutkertaisen elämän tule olla näin vaikeaa. En voi sietää kaupunkimelua ja melu oli helposti yksi syy miksi aikoinaan muutin ihan Tampereelta. Olisi pitänyt suksia kauemmaksi, ihan sama minne, vaikka tänne Vesilahdelle. Miksi meitä erakoita pakotetaan tällaiseen?

Ihmiset muuttavat seudulle koko ajan, varkaudet yleistyivät. Tuntuu, että on ainoa onnekas. Et ole negatiivinen koko ajan. Nostan huolia esiin ja se on siinä. Ei tuossa ole mitään negatiivista minusta, jos tuot Pirkkalan puutteita tietoon ja haluat näihin ongelmakohtiin kuntalaisena muutoksia. Ilmiselvästi, en taida olla ainoa, joka on kyllästynyt itse Partolaa paljon suurempaan liikennehärdelliin. Ruuhkamaksut täytäntöön, näin saadaan ratkaisu. Toinen tapa on hillitä kasvua, joka hillitsee myös kasvun tuomaa lieveilmiötä, kuten näitä pyörävarkauksia.

Loimaan Prismalla tilanne oli päinvastainen huolimatta siitä, että väki virtasi myös huonommin varustelluista naapurikylistä. Ensimmäistä kertaa kuukausiin, en ollut yhtään stressaantunut siitä, että kaupasta piti hakea litran maitoa tai paketillisen nykykeksejä. Voisi kuvitella, että näissä maisemissa ilman kiirettä on mukavampi töitäkin tehdä. Suorastaan hirvitti ostettu paluumatka kotiin, koska seuraava kauppareissu on taatusti kaikkea muuta, eikä hyvällä tavalla. Onhan se näköjään niin vaikeaa tilata pelkästään menolippu Väinö Paunun pikavuorolle.

Yhteenveto: kiireetön arki pelastaa, mutta ei Pirkkala

Tampere markkinoidaan arjen pelastajana sekä palvelulla, vaikka ne samaiset kaupalliset palvelut ja huvit köyhdyttävät meitä. Ihmiset eivät löydä enää joessa seikkailuja. Aina sitä sanotaan, että kaupunki pitää sinut elinvoimaisen virkeänä ja elämänhaluisena, mutta onko niin? Tampere ja Helsinki on nopein tie kohti köyhyyttä. Menoa taikka meininkiä ei tarvitse keksiä itse, vaan niistä maksetaan työtunteina. Muualla vain peruspalvelut, kaiken muun voi keksiä itse, antamatta rahaa muiden keksinnöistä. Se vaati vähän kekseliäisyyttä antaen lottovoiton.

Tylsyys palkitaan toimilla. Ole kaiken lisäksi minimalisti, vuokra on 448 euroa kuukaudessa. Pirkkalan halvin, mutta neliöitä on lähes 40. Onko liikaa, sillä olen eilenkin luopunut ylimääräisestä tavarasta. Moni asunto on nyt alkuperäinen laatuaan, mutta Loimaalla yksi asunto on täysin remontoitu. Vuokraa maksat jo 333 euroa ja vesimaksut päälle. Kiinteänä, joten kuka laskuista köyhäksi tulisi? Asunnoissa on tarpeellisin: yksi huone, keittiökomero ja suihku sisävessalla. Sai miettimään oikeasti, satasia putoaisi vuosikuluista ja kiire poistuisi elämästä.

Pirkkala, anteeksi, et enää säväytä. Tuntuu, että lempimetsästä suojeltavien kansallispuistojen sijasta tänne halutaan maankuuluja kaikkialle rahaa tuottavia kansallisteollisuuspuistoja. Vehreys saa kadota, kunhan papereilla on kasvua ja elinkeinoelämä on hiljaa. Paljastatko, että elinkeinoelämän ahneus on loputonta. Pitää muistaa, ettei kapitalisteille mikään riitä. Kasvu, se ei onneksi jatku enää missään loputtomiin, joten joku kaunis päivä Pirkkala ja koko Tampere on tuolla yhtä kiinnostava kuin muut. Silloin istutetaan ikipuuta ja palautetaan metsää.

Pirkkala haluaa jatkuvaa 1,5 prosentin kasvua, mutta ratikkapäätös kiihdyttää menoa. Seutukunnat kilpailevat samoista asukkaista, eikä kukaan ota varoitusta tosissaan sen enempää täällä kuin vaikka Kangasalalla. Asuntoja on jo nyt paljon tyhjillään, odottamassa väkeä. Samalla mietitään miksei töitä ole, maaseudullani työpaikat loppuivat muuttoihin, mutta Suomen paremmalla puolella muuttoväki kilpailee näistä samoista työpaikoista ja bussien penkeistä. Kuulostaa niinkin hyvältä, että nyt kannattaa harkita muuttoa.

Kuvagalleria: Loimaan kaupunkikylällä, 14.7.23

Ota vielä valokuvia Loimaasta, näytä maailmalle miten kaunista Suomessa on. Pirkkala asfaltoidaan kovaa vauhtia lähiöksi, mutta nurmikkoa, puita ja luonnon kauneutta Loimaalla riittää asfalttia unohtamatta. Helppoa, olen kateellinen :)

Loimaan omakotitaloja ja joki olisi lähellä

Vuokrasin kaupunkipyörän, pääsit kyliini

Pian olin itse kylässä, siinä on Ypäjänkylä

Omituisia näkymiäsi ja suoraan Loimaalta

Mitähän se mummokin tuumisi, kun poljet

Pyörällä voi mennä hitaammin ja nähdäkin

Kauniita taloja suoraan Loimijoen varrelta

Löydätkö asfalttia kuvastani, saat miljoonan

Homoksi leimattiin yläasteella, ole edelleen

Siinä voi bussia odotella vaikka joka päivä

Päättäjät! Vehreys voittaa teollisuuspuiston

Bassokin raikaa joella, Hardstyle-musiikki

Penkit ovat Loimaalla ja hyvässä kunnossa

Pyyhkeet esiin ja nyt laiturilta hyppäämään

Autoilet ja tuskin huomaat tai polje ja näet


Ruuhka, kiire, täysiä busseja ja ratikkamaa


Loimijoki alkoi Forssasta, päättyi Huittisiin


Loimaan kirjasto, jos en ihan väärässä ole

Loimaan kaupunkipyörät saapuivat kesäksi

Nukkumaan klo 2.00 ja Loimijoella väsytti

Kommentit

Hanne sanoi…
Olipa ajatuksia herättävä teksti! Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Tampereen jatkuvan kasvun eetos vaikuttaa tarttuneen Pirkkalaankin, enkä nauti niistä muutoksista joita se on saanut aikaan. Partolan alue on melkoinen ostoshelvetti, eikä siellä ole kiva pyöräillä kun fillaroin lauantaisin töihin siivoamaan kauppaa. Meillä vanhassa omakotitalossa nousee ensi vuonna tonttivuokra 600 eurosta 3700 euroon/vuosi. Mielestäni hinta on järjetön, kun ei sillä saa muuta kuin vuokrata multaa talon alla. Haaveilen muutosta Mänttä-Vilppulaan, mutta puolison työ on täällä eikä hän halua muuttaa. Se on minun Loimaani.
Minä sanoisin että muuta, jos haluat! Ehkä ne asiat joista nautit Pirkkalassa alunperin voi löytää jostain muualta, vaikka Loimaalta, edullisemmin ja kauniimpina. Jokainen säästetty euro kuitenkin pidentää sitä aikaa, kun et joudu käymään töissä.
Hei Hanne.

Niin se vaan menee, kuten oravanpyörässä yleensäkin, että yksi tekee ja toinen tekee perässä :) Huomaan tekstistäsi, että haluat varmaan itsekin muutosta elämään, mutta mahdollinen työ estää sen. Olen kuitenkin kuullut, ja jutellutkin näille ihmisille, jotka muuttivat juuri omannäköiseen Loimaahan - katumatta sitä päivääkään. Se työmatka maaseudulta vaikka tänne Tampereelle voi olla terapeuttistakin joillekin. Itse kannatan sitä, että omaa sydäntä kuunnellaan, eikä asuta just siellä missä tututkin. Ekstrovertti kun en ole, niin en viihdy ollenkaan turistirysissä, joten et vain normaaliuden vuoksi voi enää ulkomaillekaan lähteä. Ihan sama mitä muut ajattelevat sinusta tai minusta.

Tuo kuvaus ostohelvetistä on itse asiassa aika hyvä, koska nykyään vältän Partolaa, se stressaa liikaa kun autoja pörrää koko ajan eikä kunnollisia tienylityspaikkoja ole. Miten mahtaa ratikka mahtua sekaan, jos ei mahduta nytkään kaikki joukkoon? Kyllähän täällä Lempimetsä on aika tärkeä, mutta järvillä en enää viitsi käydäkään. Siellä on nykyisin rannat täynnä. Ei niissä viihdy ollenkaan, kun täytyy olla iho ihoa vasten jonkun tuntemattoman kanssa uimassa tai ainakin yrittää sitä. Tämä on malliesimerkki siitä, että kun kasvaa loputtomasti, aiheuttaa vaan kulua itselleen.

Pirkkalaisessa oli juttu, että vapaa-aikakeskuksessa on tungosta, eikä se enää vastaa kuntalaisten tarpeisiin koon kannalta. Nyt sitä laajennetaan ja uskokaa tai älkää, sekään ei tule kuulemma riittämään kuntalaisten tarpeisiin. Se ei riitä, vaikka en ole käynyt siellä 11-vuotiaan elämäni aikana siellä vielä kertaakaan. Kuntosalit on luonnossa mulle. Tutut asuvat Pirkkalassa ja toiset Lempäälässä, joten muutto on vaikea asia käsitellä. Noin tulee sinullakin olemaan, mutta pitää kuunnella omaa vointia ja se kertoo että haluat maalle. Loimaa, tai vaikka se Mänttä-Vilppula, on tosi kohtuullisen matkan päästä kavereistakin jos sinulla sellaisia täällä on :)


Laitoin jo yhdelle välittäjälle viestiä, josko pääsisi katsomaan.

Hirvikosken kylällä yksiö, vain kaksi kilometriä Prismasta.

Et siinä ainakaan siinä mitään menetä, toki omistusasujilla muutto ei olekaan helppoa. Siksi olenkin blogissa puhunut paljon siitä, että vuokraaminen on miltei kaikessa se paras juttu. Myös autoissa, eli leasingilla maksaa kuukausimaksua ja saa huollot kaupan päälle ja toisen auton kun nykyisestä aika jättää. Ja jos olisin itsekin vielä töissä, niin en varmaan pääsisi muuttamaan mihinkään, joten tilaisuus kannattaa käyttää nyt. Halvemmaksi se tuskin tule Loimaalla, koska nettiä ei taloissa ole, eli laajakaistameno mobiiliin 18 euroa. Samoin vanhemmille tulemiset, ainakin 25 euroa (kerran kuussa). Eikä siellä taida olla Salea kuin Alastarolla ja Ypäjällä, enkä tiedä onko siellä sama käytäntö kuin täällä eli 60 % alehinta iltayhdeksältä. Ja kuten tosiaan sanoin, niin se on onni onnettomuudessa jos asuu vielä rauhallisemmalla paikalla Pirkkalaa, mutta jos tauti tulee tänne... on parempi olla ajoissa pois :D

Kiitoksia ja hei hei!
MUUTTOURAKKA? sanoi…
PIRKKALASSA nuoriso voi huonosti nykyään.
En uskalla enää edes liikkua öisin tai ilta-aikaan. Nuoriso käyttää alkoholia julkisellakin paikalla, Supermarketin kauppias on harmitellut monena vuotena nuorison varkaustapauksia, muutakin häiriökäyttäytymistä. Pahinta on se, että kukaan ei juuri valvo, joka saatanan viikonloppu mopojen pärinää Suupantorin alue täynnä erityisesti koululla! Ja ei auta kun mummo sanoo ja neuvoo, missä vanhemmat katsomassa mitä nuoriso tekee? Työtä tehneenä toivoisi, että saisi edes eläkkeellä unta palloon MUTTA EI! Olenkin aina kiittänyt niitä nuoria suoraan, jotka osaa käyttäytyä, eivätkä aja viritetyllä mopo tai niitä nuoria jotka eivät kiusaa mummoja tai muitakaan. Pirkkalaiseen kirjoittaminen tyhjänkanssa, ketään ei kiinnosta ja sama mopokiihdytysmeno jatkuu. Terveisin Keskustan mummo. Älä muuta Pirkkalaan jos haluat nukkua etkä valvoa!
Hei mummo.

Tiedän tunteesi, koska Suupantorin alue koululta päin on todellakin mopojen kiihdytysrata. Pirkkalassa, kuten missä tahansa muussakin kaupungissa, suurin melu johtuu autoilusta ja mopoilusta. Harvemmin nimittäin esim. sähköbussi tai pyöräilijä aiheuttaa sitä. Lehdissä on ollut moporalleista niin paljon juttuja kuin muistan, eli ainakin 11 vuoden ajan, kun muutin tänne ensimmäisen kerran. Nykyään meno on kuin villissä lännessä. Tänään jouduin esimerkiksi soittamaan hätäkeskukseen kello 21, koska 15 henkilön teiniporukka ammuskeli raketteja puista koulurakennusta päin, sen toisen kerroksen askelmilta kadulle ja jalkakäytävää päin. Kukaan ei ollut hengenvaarassa, mutta pari 9-vuotiasta poikaa tuli minulle sanomaan, että heitä kohti on ammuttu raketteja. Nuorisojoukolla oli osalla tietenkin viritettyjä mopojakin, joilla samaan aikaan alkoholin vaikutuksen alaisena on tehty temppuja. On selvää, että virkavalta ei siinä ajassa kerkeä tulemaan, joten suurin osa lähti muualle. Pahinta tässä olisi voinut olla se, että se koko koulubarakki olisi syttynyt palamaan. Puuta on käytetty erityisen paljon näissä tilapäisrakennuksissa. Täälläkään meno ei ole sen parempaa, esim. Tuottotien teollisuusalueella kuuluu erityisesti viikonloppuisin kuminpolttoa ja kerran näin omin silmin kun nuorukainen kiihdytteli mopollaan, keuli ja kaatui kyljelleen. En minäkään täällä enää uskalla viikonloppuna liikkua, nuorison meno on pahentunut vuosi vuodelta. Tästä pitäisi melkein merkinnän kirjoittaa miten Pirkkala on kymmenessä vuodessa muuttunut, eikä parempaan suuntaan. Tiedän onneksi nyt itsekin, että et ole ainoa sinäkään muuttoaikeissa. Onneksi tänään koulurakennus ei sentään sttynyt palamaan ilotulitteista. Mitä aikoo tehdä Pirkkala vai katsotaanko vain sivusta kun nuoriso tekee mitä huvittaa? ABC:n alueella kun pyöräilee ei voi koskaan tietää tuleeko sieltä mopedia tai peräti mopoautoa, surutta ajetaan missä sattuu, puomeista mennään läpi niin että heilahtaa! Sankoin joukoin mennään alikulkutunnelia, vaikka mopolla ajo on kielletty. Monia läheltä piti -tilanteita. Muistuttaessa säännöistä saa lähinnä mulkoilua nuorisolta.

Entä ne lukuisat ihmiset, jotka eivät enää uskalla liikkua Pirkkalassa viikonloppuisin?

Entä ne, jotka eivät enää jaksa tätä villiä länttä ja haluavat muuttaa?

Siinä on Pirkkalalle pähkinää purtavaksi.
MUUTTOURAKKA? sanoi…
Nimenomaan pelisäännöt! Mutta kun nykyään niitä ei ole. En ole minään viikonloppuna pystynyt nukkumaan, kesällä myös arki-illat samaa moporallia. Päättäjät eivät tee mitään. Minähän tässä aikoinaan mokasin, kun valitsin tämän paikan asua! Mutta se oli silloin 60-luvulla ihan erilaista Pirkkalaa. Ei ollut näin LEVOTONTA ja villiä meno nuorisollakaan. Minulla menee kohta hermo näihin äänisaasteisiin, olisinpa joskus viisas ja jäisin pieneen kylään! Ei ollut vuodeosastoa, mutta ei ole kohta täälläkään! Hyvä me Pirkkala!
En tuohon nukahtamiseen osaa auttaa, korvatulpat saattavat tepsiä. Tokmannilla on myös myynnissä melatoniinia, mutta sitä en voi suositella, sillä jopa pakkausseloste ei käske turvautumaan siihen kokoaikaisesti. Minulla on yksi tuttu joka sitä melatoniinia käyttää, valtavat rahamenot siitä, ja nykyään kertoo ettei ilman sitä saa edes unta. Eli riippuvuus muodostuu sille, vähän samaan tapaan kuin nuorisolla tai aikuisilla alkoholiin :) Vuodeosasto täältä tosiaan lähtee ja kun olin Pirkkalan terveyskeskuksessa töissä, se muuten oli aina täynnä ja on edelleen. Silloin kunta maksoi siitä, että potilaita sijoitettiin muihin vuodeosastoihin. Suorastaan huvittavaa, että se nyt lakkautetaan Pirhan toimesta. Mutta hei, eikös tämä olekin sitä hyvinvoinnin edistämistä, jolla meille kyseistä uudistusta myytiin? Siinä on olemassa sekin vaara, että lopulta Tampere imaisee meidät: tarvitsevathan ne tyypit maksajia järjettömälle ratikalle ja kaikelle muullekin. Toivottavasti saat unta, tavoitteemme on yhteinen! Mutta hei ollaan pirkkalalaisia, se on osa käyttöohjetta sekin että miten täällä voisi nukahtaa ;d Jaetaan ensi vuodesta jokaiseen kotiin!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ruuhkaa ja kulutusvimmaa

Tampereen seutu houkuttelee väkeä tasaiseen tahtiini, mutta harva täällä toivoisi pahenevaa ruuhkaa. Miltä kuulostaa lähes tunnin bussimatkasi Pirkkalan sydämestä Tampereen ydinkeskustaan? Ennen samaan matkaan varasi ilman raitiotietyömaata, vaikka ruuhka-aikaan, korkeintaan 35 minuuttia. Autojonot seisovat nyt, eikä loppua näy. Onneksi olen sapattivapaalla, muuten työhön kulkemisista tulisi lähes mahdotonta. En tiedä, kuinka tällaista pitää kestää ja vuoteen 2028 loppuun. Pahimmillaan bussimatkoilla ollaan tunti.

Minusta on tullut Häijään äijä

Perjantaiaamun kiire alkoi näkyä Pirkkalan monilla bussipysäkeillä. Matkalaukkua raahaavat odottivat siinä linja-autoa kohti Tampereen rautatieasemaa ja vähemmän onnekkaat kohti keskustojen työpaikkoja tai muita aamun askareita. Heidän olemuksissaan oli aistittavissa se perjantainen vakirutiini ja ehkä pieni aamuinen kiire. Samalla kun heidän matka oli vasta alkamassa ruuhkalinjoista, olin jo valmiina oman viikonlopun seikkailuun: ei ruuhkaa , ei aikataulua, ei työmaita – vain polkupyöräsi ja linjalla, suuntana Häijään Äijä.

Paunun konkurssi on lähellä?

Niin sittenkin kävi, että tämä tamperelaisin joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksista huolimatta. Ei tällä ainakaan Paunun ahdinko helli. Samalla on hyviä uutisia: Nysseeni pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi . Tamperelainen insinöörikin Nysseltä suunnitteli uuden reitistön, yhteistöissä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan. Härmälän vika on kuljettajilla. Miksi TKL:n bussikuskit eivät ajaisi ohi, vinkkaa käsin perällä hiihtävästä Paunusta?

Ruuhkavuosia ja jaksamista

On aikainen maanantaiaamu, kun Vuorisen Liikenteen bussi aloittaa työpäivänsä kohti Loimaan hiljaista Alastaroa. Rauhallinen bussimatka Alastaroon, aikataulussa ja ilman kasvuseudun alkavia ratikkatyömaita. Sitten heräsin unesta karuun todellisuuteen. Ratikkatyömaita on pystyssä joka puolella, ja asukkaat saavat valmistautua isoihin ruuhkiin. Julkiset kulkuvälineet ovat miltei jatkuvasti myöhässä, eikä autollakaan ajo ole enää herkku. Tällaisissa ruuhkissa asumisen edut alkavat mietityttää, otanko kasvuseudulla vai ilman?

One More Track, käppäily ohi

Yhdysvaltalainen aktivisti, Robin Greenfield, olisit 2 575 kilometrin tyytyväisyyden kävelylläsi edennyt Kanadan rajalta aina Los Angelesiin asti. Seuraan aktivistin aikaa vievää kävelyä suurella mielenkiinnolla ja pystyn enää jakamaan monille kiintoisia ajatuksia henkilön tammikuussa päättyneistä seikkailuista kohti tavarattomuutta. Sitähän voit sanoa jopa muutokseksi, ainakin elämän uudelleen käynnistämiseksi, resetoinneiksi. Heinäkuussa 2024 alkanut kävely oli Greenfieldin välietappina hitaampaan elämääni ja kiitollisuuteen.

Lintubongausta satulalta

Pyöräilykauden avajaiset sujuvat tästä, mutta ongelmitta en pääse Häijään Äijään! Monia naurattaa, mutta viime syksynä menin Huittisiisi farkuissa ja välikausitakissa. Tänä keväänä et matkalle uskaltanut, joten hanki verkkokaupasta kunnollisen pyöräilytakin ja siihen liittyviä housuja, tietenkin tarjouksella. Tarjouksesta huolimatta vain laadukkaisiin pyöräilyasusteisiini saa pulittaa yli sata euroa. Jos haluat vähentää joukkoliikennettä, kuten busseja tai junia, ostos on tarpeen. Lähden sitten Häijään Äijään , ja luet tästä blogistani.

Pienen kulutuksen ongelma

Muistelen monia veronkorotuksia, hallituksesi tekemiä säästötoimia esimerkiksi asumistukeen ja sitäkin, ettei suomalaisella työnteolla tahdo elää. Penno-ohjelma huomasi sen maaliskuun lopussa ja huomautti, etten ole lisännyt uusia menoja yli viikkoon. Tämä on osaltani protesti hallituksellesi, sillä kurjistaminen ei pelasta valtion taloutta, vaan se pahentaa sitä entisestään. Tämä on pisin noidankehä, joka johtaa kulutusjuhlien laskuun (ostovoima laskee, säästämiset kasvaa). Vain konkurssit yleistyivät – onko niin jo nähty?

Isännöitsijä kielsi saunomiset

Sinulle ilmoitettiin porttikiellosta saunaan, tuntuu siltä kuin on isketty veitsellä ja suoraan sydämeen. Sauna on ollut monelle turvapaikka. Paikka, jossa joku saattoi rentoutua ja unohtaa kiireet. Tärkeä osa sinun elämää on yhtäkkiä poissa. Syy saunan käyttökieltoon oli uskottava ja aika nolo. Sain kirjeen, koska olen saunonut viikoittain, pitäen lenkkisaunoista kiinni kuin arvokkaasta perinteestä. Yhtäkään et missannut. Eräänä päivänä isäntäkin väitti, että saunaosasto oli ahkerasta saunomisesta kulunut ja vaatii isoa remonttia.

Näin tunnistat narsisteja

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Iisi painonhallinta Mäkkärillä

Suomalaisista osa ovat ylipainoisia, ja tämä uutinen nyt ei ole hauska. Painonhallinta lähtee kuitenkin mielestäni aina ruokakaupasta, pelkkä urheilusi ei riitä. Nyt kerron miten paljon paremmin voisimme, jos kuluttaisimme eurojamme järkevämmin jokaisessa ruokakaupassasi ihan tästä Lidlistänne alkaen. Lidlistä tänään puheen ollen, kävin muuten eilen shoppailemassa siellä ja kyseisessä kaupassa oikein huomaa, miten paljon tilaa on varattu kaiken maailman huonoillekin ostoksillesi rasvaa ja sokeria.