Hassut ilta-alelöydöt, Nysselle kritiikkiä
Salessa ilta-ale on jokapäiväinen säästökeino, etsimällä tarttuu! Joskus 60 prosentin alennuksella niitä paistopistetuotteitani, Fazerin suklaata ja muun muassa Atrian tulisesti marinoituja hornetsiipiä. Vieläkin tosin ihmetellään, miten 762 euron budjetti riittää kaikkeen tähän ja enempäänkin. Eilen ollut alennuksia kaupan myös, täytin pakastimen leivällä ja kanasuikaleilla, halpoja syötäviä riittää joksikin aikaa. Ilta-alen avustuksilla tulet pärjäämään nykyistä isommalla 773 euron budjetilla ensi vuonna.
Haluaisin puhua samalla metsästä, kun asuinalueellani Pirkkalassa maanomistaja hoiti metsiänsä kaatamalla miltei kaiken Vähäjärven maisemissa. Hän meinaa istuttaa uusia puita, mutta usein kestää kaksikymmentä vuotta ennen kuin puut ovat puun kokoisia. Lähialueen vehreys näyttää vain hetkessä tietyistä kulmistakin katsottuna ankealta, ja olisin silloin 54-vuotias tilalle istutettujen puiden ollessa puita. Onneksi lähin viherkäytävä on säilynyt, mutta sijoitusmetsä asuinalueen kupeessa on noloa.
Toisaalta, juuri tänään on mitä parhain aika antaa Nysselle kritiikkiä. Ostan ainoan tuotteen Black Fridaysta, Mehiläisen laajan verikoepaketin noin 69 eurolla. Lähilinjalla 12 palvelutaso on heikentynyt Väinö Paunu Oy:n ajaman poikittaislinjani siirtämisestä toisille reiteille. Alkuun korvaavalla linjalla oli 20 minuutin vuoroväli, mutta matkustajia ei ollutkaan tarpeeksi, joten tuo muutettiin 30 minuuttiin ja matkustaja kärsisi. Asioille vain, miksei töihinkin, täytyisi lähteä turhan aikaisin tai et ehdi ajoissa.
Silloin tällöin yritän lopettaa turhat energiajuomat, mutta se on ylipäätään vaikeata. Nostan sadan euron hupirahaa ja perustelen kaikkea kuluttamista elämällä. Miksi elää, jos ei voi nauttia suklaasta tai energiajuomista? Mitä virkaa on elämisellä, jos et ulkomailla käy? Miksi mikään ei kiinnosta? Näitäkin kysymyksiä on minulta kysytty paljon. Mietin sitäkin, jos lopettaisin InterCity-junalla matkustamisen lähes kokonaan. Ei kiinnosta niin mikään. Yksi kerta heinäkuussa riittäisi, Loimaalle hupirahallani.
Käytän joka päivä vähintään tunnin sängyssä makaamiseen. Sitten hukkaan jäljellä olevaa aikaani tekemällä. Ajattelen vaan. Käytän aikaa epäkohtiin, koska lähellä asuinaluettani on sijoitusmetsää ja hakkuut.
Olemme täällä Pirkkalassa hei, täällä sijoitusmetsää on vaikka Vähäjärven perukoillakin, siellä missä peuratkin juoksentelevat vapaana. Yksi eksyi metsästään, kuin häneltä olisi koti viety kotipihalleni.
Kaadetaan luontoa kilpaa, sitten ihmetellään lehdissä miksi susia ja kauriita päätyy eteemme.
Salen ilta-alessa Fazerin suklaatakin pilkkahintaan jo
Moi kaikki, ilta-alessa on säästömahdollisuus ja siksi siellä tänäänkin paikalla. Vaikka suklaata ei oikeastaan pitäisi kuluttaa sen korkean sokeri- ja rasvapitoisuuden vuoksi, mikään ei pysäytä minua hinnan ollessa nyt 60 prosenttia halvempi. Puoliyhdeksältä näyttää lisäksi siltä, että koriin kannattaa napata paistopistetuotteitakin, ne tulevat samaan alennukseeni yhdeksältä. Paljon on epäterveellistä, mutta silloin tällöin ei pitäisi haitata ketään, minua ainakaan. Kassa laskee 02.12.24 hinnaksi 3,62.
Eiliseltä kaksi sämpyläsäkkiäni ja kaksi kauratyynypussia, vain 2,88 eurolla. Sitten olisi siitä 5.12., aurinkosalaatti 350 grammaa, 78 senttiä. Kanan fileesuikaleita pakkaus 1,26 euroa ja hornetsiipipaloja isompi boksi vain 1,98 eurolla. Toinen asiakas vinkkaisi sipseistä alennustarroissa, mutta moi. Kolmas asiakas tyhjentää siinä lähes hyllyn punalaputetuista kananmunista ja hyvällä päiväyksellä. Vegaaneja voi ilahduttaa punalaputettu soijamaito, mutta kysyntää ei ole, ei edes yli puoleen hintaan kassalla.
Säästöprosentti on tuolla aika hyvä, eikä Citymarketin hävikkimyymälässä tule oikein käytyä, sen kaukaiseen sijaintiin vedoten ja osin huonoihin aukioloaikoihin erakon elämää kuvastaen. Siinähän se säästö menisi, jos käyttäisi joka päivä 2,21 euron arvolipun matkalla Citymarketille. Saleen menen aina iltalenkistä, vaikka lenkki jääkin lähikaupan kyseessä ollessa aika torsoksi, toimenpiteitä on nyt tehty. Se on huomattavaa, miten paljon enemmän siellä pörrää myös hyvätuloisia, säästämässä rahaakin.
Lisää löytöjä ilta-alesta edullisesti vain |
Olen sitä mieltä, että hyvätuloisilla on täysi oikeus saapua ilta-aleen vaikka uudella Teslalla, mutta leipäjonossa et katsoisi heitä kevyin näkymin. Salen ilta-alessa sähköautoilijoita käy paljon, erityisesti huoltamosi kyseessä ollessa, koska sähköauton latauspisteitä on täällä Pirkkalassakin. Rikkaat ihmiset käyttäytyvät ilta-alessa niin, että saatetaan tehdä muitakin normaalihintaisia ostoksia samalla, mutta köyhillä on vain alelaputettua ostoskorissa. Kaiketi nyt Teslakin täytyy tässä inflaatiossa rahoittaa.
Miten voisit pärjätä noin sadalla eurolla kuukaudessa, sinkkuna ruokakaupassa? Salen ilta-ale on vastaus, edelleenkin. Kannattaisi suosia myös Plussa-tarjouksia, mutta Lidl Plussaa ei minulla ole, en oikein jaksa asentaa älypuhelimeeni ylimääräistä sovellusta. Pirkkalassa tilanne ei ole huonoin, mutta Citymarketilta tulee hieman ylimääräistä, kun kävelet Veskan ja Motonetin läpi ensin ja aika kului. Lidl on kaikkein kaukaisin, eivätkä huonot tarjouskupongit ole sen arvoisia, liian tiukalla vaihtoajallasi.
Nyssellä vaihtoaikaa oli vuosia sitten 60 minuuttia, mutta nykyään vaihtoaikaa on ensimmäisestä leimauksesta 90 minuuttia. Se on ehdottomasti parempi kuin ei mitään, mutta valitettavasti kyseisellä ajalla en ehdi nappaamaan suurtarjouksia Cittarista ja tekemään edullisia muita ostoksia kauemmasta Prismasta. Kuhmoisista paluu vaatisi aina uuden lipun Tampereen päässä, joten pitempi 120 minuutin vaihtoaika olisi tervetullut uudistus vaikeassa taloustilanteessa. Onneksi se ilta-ale on Salessakin.
Päättäjäni! Metsät, linnut ja eläimet eivät voi äänestää
Jos ilta-alessa voisi ostaa luonnonsuojelua, ostaisin. Päättäjät unohtavat, että he eivät ole töissä pelkästään äänestäjilleen. On nimittäin olemassa ihmisiä, jotka eivät pysty äänestämään. Uskon, että metsä on yhtä tärkeää oli sitten 11-vuotias tai 55-vuotias mummu. Kuntavaalien alla on hyvä korostaa, että metsät, linnut ja eläimet eivät voi äänestää. Perässäni lenteleviä lintuparveja, tyylikkäästi seisovia lähimetsiäsi ja Takamaan asuinalueella juoksentelevat peurat ovat hyvä muistutus olemassaolosta.
Tiesitkö, että mikä tahansa mänty voi elää jopa satoja vuosia? Vain talousmetsissä kasvava mänty kaadetaan yleensä kasvun hidastuessa, mutta takapihalla mänty seisoo vieläkin. Pirkkalassa mäntyjä kaadetaan parkkipaikkojen tieltä, arvovalintoja. Tulevaisuudessa kokonaisia metsämaisemia poistuisi ratikan ja kasvun tieltä. Tampereen keskustassa olen törmännyt isoihin naakkaparviin, mutta niistä ei ole minulle mitään hyötyä. Missä naakat pesivät, Suupantorilla? Kasvuja on näyttää, muttei lintuja.
Sinusta on ihan mukava seurata naakkojen käyttäytymistä. Ne tallustelevat tuossa Keskustorilla tai Tammelan stadionin kupeessa, siitä oppii yllättävän paljon. Usein huomaa, että naakka on älykkäämpi kuin kuka tahansa meistä ihmisistä. Monia ihmismassojahan älyttömät lintuparvet ärsyttävät tai ihan pelottavat, mutta oikeaa luonnonsuojelua olisi suojella siinä luontoa ihmisiltä, eikä ihmisiä luonnolta. Niin meillä täällä Pirkkalassa, Tampereella ja missä tahansa muuallakin, naapuri Lempäälä kuulee!
Loimaalla lähiluonto otti vallan, kauniisti |
Mieluummin lokkeja, variksia ja naakkoja kuin huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Kaikkea sotkevia ja rikkovia ihmisiä löytyisi, mutta eläimet ja linnut jättävät metsät siisteiksi, eivätkä linja-autoihinkaan kaki tai sotke. Pahin tuhoaja on maapallolla ihminen, omasta mielestäni. Se on onnistunut alle sadassa vuodessa tuhoamaan planeetan. Etenkin viimeiset kaksikymmentä vuotta loppukirillä. Siksikin tartun epäkohtiin ja yritän vaikuttaa planetaariseen kriisiin kuluttamalla vähemmän ja kirjoittamalla nyt.
Tiedetään, että linnut tekevät tuhojaan esimerkiksi pesiytymällä savupiippuihin tai levittelemällä roskia ympäriinsä kulutusjuhlasta täyttyneistä katuroskakoreista. Ongelmaan kuin ongelmaan on aina ratkaisu, Suomessa voidaan oppia viemään. Roskia kotiin tai kouluun asti, mutta myös hormiongelmat voit ratkaista jo rakennusvaiheessa. Kaikista eläinten tekemistä pikkutuhoista huolimatta, ihminen on valitettavasti se tuhoisin laji — ei pelkästään luonnolle tai muille lajeille, usein toinen toisillemme.
Tampereella käydessäsi ilahdun sopusoinnussa elävistä satojen lintujen naakkaseurueista, mutta perjantain ja lauantain välisinä iltoina koet muita tönivät, riitelevät juopot tai pariskunnat. Eivät anna syytä juhlaani. Naakat eivät riitele, eivätkä tule keskellä kauneinta perjantai-iltaa pummaamaan rahaa taikka tupakkaa, kuten muut tekevät. Mieluummin naakkoja kuin luontoa tuhoavia ihmisiä. Introvertti miettii, lähiluonto kunnostautuu ainoana, joka pärjää vähällä — eikä sano sanaakaan vaikka pitäisi.
Nysselle kritiikkiä, asioille yli tunti ennen määräaikaa
Pääsit vihdoin suosikkiaiheisiini, saan antaa Nysselle kritiikkiä! Lähin linja on omalla kohdalla 12, mutta se ei ikävä kyllä palvele. En tiedä, miten kulkisin tällä linjalla edes töihin suoraan sanottuna. Se on kuulkaa niin, että parin vuoden välein menen verikuviin ja se on yhtä hankalaa kuin aina ennenkin. Mehiläinen sijaitsee Frenckellillä ja Hämeenkadulla, mutta onneksi tilasin ajan Hämeenkadulle, tahti oli 8.30. Nyssen aikatauluihin pitäisi voida luottaa, mutta en suosittele luottamaan niihin koskaan.
Linjalla 12 luki, että 7.35 lähdöillä ehtisin verikokeisiin, olihan niihin tuosta 55 minuuttia. Vaitista lähdettiin aikataulun mukaan, mutta stressitesti alkaa nyt Pirkkalassa, kun parin minuutin myöhässä ajaminen tuplaantui jo Pirkkalan puolella ja triplaantui Tampereella. Suunnittelijoiden mukaan matka Vaitista aivan Tampereen rautatieasemalle vie noin 40 minuuttia, mutta tämä ei pidä heti alkuunkaan paikkaansa, ei aamun ruuhkaan. Aikataulujen mukaan sinun tulisi olla rautatieasemalla kello 8.15.
Mehiläinen on ihan siinä. Ei auta itkeminen, lähes joka pysäkillä on poistuvia ja tulevia asiakkaita, Pirkkalassa linja palvelee esimerkiksi koululaisia. Tampereella mennään kouluille myös, joten linja ei voi kulkea siinä mitenkään aikataulussa. Kaiken lisäksi linjalla koukitaan Messukeskukselle matkoilla Tampereelle, mistä seurasi yli kolmen minuutin seisominen sen takia, että ruuhkan autoletka menisi ohi molempiin suuntiin. Onko pakko koukata messuille, ei siellä sellaisia näyttäisi tänään olevan?
Nysse myöhässä, ehtiikö nyt verikokeisiin |
Linjoilla oli Citymarketin kohdalla lähes täynnä Pirkkalassa, messukeskuksesta jaettiin viimeisiä istumapaikkoja. Suunnittelija olettaisi, että ruuhka-aikoja ei ole, bussi kulkee sulavasti ja autoja ei ole lähimaillakaan. Koululla tai töissä ei käydä ja verikokeet voidaan ottaa Mehiläiselläkin kotona. Lähtöni oli kahdeksan minuuttia myöhässä, joten sinulla oli todellinen kiire ylittää parit liikennevalot ja hiestä märkänä juosta verikokeisiin alle kymmenessä minuutissa. Mietin, kuinka tämä vaikutti tuloksiin?
Kokeilen ensiksi ensimmäistä ovea, jossa lukee Mehiläinen ovisummerissa. Kukaan ei vastaa. Joku poistui ovesta ja menet vaan kylmästi sisään. Kolmannessa kerroksessa mies remontoi, eikä tiedä tuon taivaallista missä Mehiläinen on. Kuudennessa kerroksessa on Mehiläinen hissin mukaan, mutta ovi ei käy. Kirosin siellä sitä, että Stockmanniini tulo on helpompaa kuin verikokeissa käyminen, hyvää aikaa elämme. Lopulta oikeaan oveen, vain 9 minuuttia myöhässä. Mehiläiseen tulit Stockmannin sisältä.
Saat silti ilmoittautua ja pääset verikokeisiin niin pian kuin mahdollista. Siinä esimakua Pirkkalan päättäjille mitä käy, kun kaikki bussit menevät 7.5 minuutin välein Soljaan! Olisi pitänyt lähteä puolta tuntia aiemmalla vuorolla linjalla, saa ajan shoppailemallakin kulumaan. Kello 7.08 olisi aiempi lähtö, joka aikataulun mukaan olisi rautatieasemalla kello 7.45. Luulen, että osaat lisätä vähän ylimääräistä minuuttia. Jotakin kertoo sekin, että toteaman mukaan Sorin aukiolta seuraavalle on 9 minuuttia.
Nysse-matkojen jälkeen ensimmäiset tulokset kouriin
Tämä seutu on pilalla! Suunnittelijoiden mukaan Ratinasta rautatieasemalle on kolme minuuttia. Jännityksellä jään seuraamaan miten tulevat ratikkatyömaat vaikuttavat ajoaikaan, täytyykö jatkossa verikokeisiin lähteä vaikka kuudelta, niin ehtisi varmuudella perille. Lopettakaa kaikki te siellä Nyssen suunnittelussa taksilla ajaminen linjastoreiteillä. Ajoajat, ne eivät pidä arjessa alkuunkaan paikkaansa. Alkajaisiksi voisi koeajaa linjaa 12 ruuhka-aikaan, taksilla on ihan turha ajoaikoja määritellä meille.
Vastaukseksi ei kelpaa, että vuodesta 2025 alkaen linja 12 päättää Sorin aukiolle ja rautatieasemalle kävellään, tai lahjoitetaan ratikalle nousutilastoja kaunistamaan Tampereen dataa. Monia asioita voisi parantaa helposti tekemällä joukkoliikennettä palvelemaan ihmisiä, ei tamperelaisia tilastoja. Ei tässä kukaan lähde tunteja aikaisemmin verikokeisiin sen enempää nyt kuin jatkossa. Vaadin, että linjalla 12 palvelutaso olisi 20 minuuttia arkisin, näin verikokeisiini ei tarvitsisi lähteä kukonlaulunne aikaan.
Et syytä Koiviston Auton kuljettajia, ajoajoista paraskaan kuljettaja ei selviä. Eniten ei harmita se, etten ehdi verikokeisiini nyt, vaan kuljettajien tauot. Päätepysäkille tulee jäädä aikaa käydä vessassa, katsoa sisätiloja löytötavaroista ja muista yllätyksistä, onneksi Mehiläisen palvelu oli upeaa ja mitään sanktiota ei Nyssen huonoudesta tullut. Parin vuoden kuluttua täytyy lähteä vasta, kun ensimmäinen kukko alkaa perä-Pirkkalalla soimaan. Luulisi ehtivän, puoli tuntia voi sitten istua äimän käkenä.
Vähennän virvoitusjuomia selkeästi nyt |
Tiedetään, että syön paljon kermajuustoja, mutta myös erilaisia virvokkeitakin menee alkoholia lukuun ottamatta. Tilanne on useasti niin, että roskaruoaksi luokiteltava on halvempaa köyhille kuin normaalia kalliimpi, paljon terveellisempi, ruokavaihtoehto. Aiempina vuosinasi, myös työterveyden aikana, verenkuva oli täydellinen ja viitearvoissa. Valitettavasti nyt tänä vuonna tähän asiaan on tullut pieni muutos, mistä uskoisin tietty, päivittäin toistuva, väsymys voisi johtua. Onneksi ehdin, Nysse.
Lähes 85 prosenttia tutkituista tiedoistakin ovat joko vaihteluväleissä, tai niissä ei ole viitearvoja. Tuloksista 17 ovat kauttaaltaan hyviä, mutta kolme tulosta ovat viitearvojen ulkopuolella. Niitä en nyt kehtaa avata, mutta on pakko ja se johtuu omista elintavoistani. Kokonaiskolesterolin tavoiteraja olisi alle 5 mmol/l, mutta minulla se on 5,5. LDL-kolesteroli on 3,2, vaikka sen soisi olla alle 3 mmol/l. Kiva, myös Non-HDL on 4,1, kun sen pitäisi olla alle 3.8 mmol/l. Haitallisen kolesterolin määrä noussut.
En karta riittävästi kovia rasvoja, mutta myös liikkuminen olisi jäänyt ilta-alea lukuun ottamatta väliin. Testi kertoo, että minun pitäisi muuttaa elintapoja, syödä paremmin ja jättää kaiken maailman suklaat väliin, energiajuomista puhumattakaan. Menneinä vuosina kävelin usein lentoasemalle, mutta nykyään ei kiinnosta, vilkasta ja meluista liikennettäsi. Talvella suosikkireittejäni hiihtäjät varastavat, mutta annan heille mahdollisuuden. Liikuntaa saa lisätä reilusti, jotta pääset takaisin tavoitteisiin.
Yhteenveto: tuloksistakin stressi, työpaikalle Nyssellä
Näitä verikokeiden tuloksia ei pitäisi tulkita kevyesti, mutta tietojen valossa uskallan väittää, että terveemmällä ruokavaliollani ja enemmällä liikunnallasi arvot mahtuisivat vaihteluväliin. Pienelläkin budjetilla joutuu hyvin useasti valitsemaan, eikä muillakaan välttämättä ole varaa mitään terveellistä luomua ostaa, siitä hallitus pitää leikkauksillaan ja inflaatiota kiihdyttävällä talouspolitiikalla huolta. Mitään huolia ei ole, koska tulokset ovat vain vähän viitearvojen yläpuolella, mutta lisää liikuntaa.
Mieti vähän, edellisiä työkuvioita. Herään aamukuuden jälkeen ja nousen vähän ennen seitsemää Väinö Paunu Oy:n autoon. Joka aamu heräät aamulla, et kuudelta, koska lähilinjalla paunulaisia liikkui vähintäänkin säännöllisesti. Silti, sen tehtaan työpisteille pääsyyn tarvittiin myös Länsilinjan kalustoa Sääksjärvelle, Hatanpään koululta. Jatkolinjalla vuoroja oli puolen tunnin välein, joten lähteä kannatti yhtä aiemmalla lähdöllä. Vain 20 kilometriin kuluisi kävelyineen alle tunti tiheän lähilinjan vuoksi.
Bussini olivat jo siinä 2020 niin täpötäysiä, aamuin sekä illoin, kun käytin siinä toisen tunnin ja 30 minuuttia kotiini palamiseen kaljalla. Seisoin siellä Paunun käytävälläkin ja mietin olevani karjaa vain. Välillä kuljettaja laittoi Täynnä-kyltin siinä ennen Härmälän koulua ja toivoit, että pääset kotisohvalle seuraavalla nauttiaksesi muutamasta tunnista vapaa-aikaa, mitä jäi jäljelle. Vuoden tai pari tätä voisit jaksaa, sitten irtisanouduin. Vapaata, eihän sitä koskaan ollut paljoakaan siellä puolikuuden mailla.
Nykytiedon valossa lähilinjoilla vuoroväli on 30 minuuttia. Otin huvin vuoksi aikataulusta hyvän otteen ja katselin. Mitä jos kulkisin Sääksjärvelle edelleen, yli tunti menisi. Perillä oltava kello 7.50 ja pois voi lähteä 15.50. Lähtö on 6.34, koululla odotetaan Länsilinjaa 18 minuutin ajan, työpaikalla 7.45. Paluumatkalla päinvastoin, 15.53 olisi bussi pihalla, koululla odotetaan 19 minuuttia Koiviston Autoa linjalla 12. Heräämiset aikaisin kuudelta. Illalla kuudeksi kotiin, muutaman odottelukaljan jälkeen.
Toki jos menee Suupantorille, niin voisi hypätä 7,5 minuutin välein siihen kasiin, mutta kävely vie saman verran mitä vaihtopysäkillä odottaisi kyytiä, eli ei paljosti hyödytä. Lopulta on ihan hyvin, että irtisanouduin. Työhön kulkemisesta ja siellä olemisesta menisi muuten arki, järki ja lopuksi terveys.
Illan lenkki, taas kauriita kotikadulla. Juttelin pitkään. Hei nähdään, ja jatkamme menojamme!
Kommentit