Paunun ratkaisevia ilometrejä, Nokialta

Miten ihmeessä Koiviston Autosta tuli muutamassa vuodessa näin suuri ilmiö Tampereelle? Sä saat muut liikennöitsijät taakseen. Tilaan, jossa kilpailijat joutuisivat lopettamaan varikkojaan ja myymään niitä bussejaan. Vain siitä syystä, että joku myy kalustoaan Nysselle halvemmalla. Kuka tuosta hyötyy? Samalla tuntuu, että siinä kaupungilla halutaankin sitä, ollaan sentään Tampereella. Mahdollisimman halpaa kyytiä, jotta kenelläkään ei olisi syytä juhlia enempää, kilpailua ei kohta ole. Nyt saisi valita.

On lukenut aiheista vaikka miten, ja silti joku sitä halpuutusta halusi. Nokian liikenne, se Paunulla loppuisi kokonaan kesäkuussa 4. päivänä. Viidentenä päivänä linjan 70 reittejä ajaa Koiviston Auto. Se, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on tuttu jo vuosien ajalta, ei anna syytä juhlaan. Nimeä vaihtamalla ei palvelu parane, sillä kyseisellä yrityksellä ei ole edes vara-autoja ja monet nykyisistäkin ovat useasti kamalassa kunnossa. Näitä autoja on ajanut Pirkkalassa riittämiini, että jopa nousumäärät laskevat.

Ole suuri Paunu-fani, ja mielestäni se onkin koko Suomen paras liikennöitsijä. Jokainen tietää, että halvalla ei saa hyvää, halvalla saa halpaa. Voit ostaa nuukan mielestä halvan ja huonon tai sitten hyvän ja kalliimman. Nyssen edustajani eivät ymmärrä, että asiakaskato on todellinen, ja täysin heidän omaa syytä. Pirkkalasta on viety säännölliset bussikuljetukset Sionkylän risteykselle ja lentokentälle jo aikaa sitten. Pian meinaavat palautella liikennettä, mutta se on aivan liian myöhäistä. Ihmisillä on jo auto.

Minulla on polkupyörä, ja oletkin rakastunut jo käyttöön. Sillä säästää arvolippujasi, ja esimerkiksi sinne Nokialle matka kylpylään on tuossa aavistuksen nopeampi lyhyintä reittiä fillarilla verrattuna jo arjen busseihini Tampereen kautta kävelyineen. Syy, miksi menin esimerkiksi toukokuussa kylpylääni busseilla on yksinkertainen, halusin kokea kylpylämatkani Länsilinjoilla ja Paunulla viimeisiä kertoja. Uusien sähköbussien laivue ei ole edes aloittanut Nokian linjoilla, niin yhdessä on jo lommo sivulla.
Väinö Paunu Oy:lle jää paikallisliikenteessä tämän jälkeen linjat 6, 27 ja 42. 42, Paunun ajamana on ohi elokuussa. Linja 80 on kilpailutuksessa, sähköbussivaatimusten takia Paunu ei osallistunut kisaan. Tarinat ohi.
Minusta tuossa ei ole mitään kilpailua, jossa vain harvoilla ja valituilla on varaa kisailla. Länsilinjojen ydinalue on sekin kilpailutuksessa, Ylöjärvellä, ja Vekka Group Oy näyttäisi liikenteensä korjanneen.

Länsilinjoilla tapahtuvat seuraavat Paunut, se katoaa kaupunkikuvasta Paunun jälkeen pikku hiljaa.

Paunu on nyt Tampereen paras bussiliike, ei Nysselle

Nysse vaati aiemmin jonkin verran laatupisteitä kilpailutuksilla. Se suitsi pahimmat halpatoimijat. Nykyään tilanne vaikuttaisi olevan se, että Nysse palaisi vanhaan. Linjalla 6 sallitaan vanhatkin autot, mutta liikennöitsijäni on huolehdittava kalustokunnosta niin ulkoa kuin sisältä. Asiakaskokemustakin painotetaan ja siihen, väittäisin, Paunulla on parhaat eväät. Niitä ikimuistoisia bussimatkojasi vuosien mittaan en unohda koskaan. Harmitus, että hintaralli on niin iso, ettei edes Paunu hakenut kuutosta.

Paunulla on ehdottomasti parhaimmat kuljettajat, myös bussit ovat ikäänsä nähden enemmän kuin kunnossa. Minusta on turhauttavaa, että päättäjät eivät osaa olla nuukia, hyvin huolletulla bussilla voi helposti liikennöidä niin pika-, vakiovuoro- kuin paikallisliikennettä yli 14 vuoden ajan. Se, että et sitä bussia huollata näkyi, muun muassa Koiviston Auto -konsernissa Nysse-liikenteissä. Olenpa miettinyt sitäkin, että mikä tekee Paunusta juuri Paunun? Historiaa on tehty jo tovi, mutta Paunu keksi tämän.

Eräänä vapunpäivänä Väinö Paunu silloin 1926 starttaa Chevrolet-omnibussinsa Keskustorilta kohti Epilää, alkoi seudun linja-autoliikenteessä uusi kausi. Mies oli ensimmäisenä jonoissa, jotka oivalsivat säännöllisen liikenteeni ylivoimaisuuden. Pian hän keksikin laajentaa liikennettä naapurikuntiisi. Vain kolme vuotta myöhemmin ajettiin paljon pidemmällekin, Jyväskylääsi saakka. Nysse-liikenteessä liike voitti ensiksi linjan numeroilla 10, vuonna 2008. Yhtiöllä on enää alle 50 bussia ja alle 85 työntekijää.

Tamperelaisuutta ei arvosteta Nyssessä

Bussiliikkeenne matka yhdeksi merkittävimmistä liikennöitsijöistä ei käynyt lopulta niin helposti. Alkuun se yritti tamperelaisten kaduille yhdessä Länsilinjojen kanssa. Paunun ja Länsilinjojen kanssa aloitettu valloitus kävi rivakasti, mutta Paunu on aina ollut edempänä. Edempänä se on myös nyt, kun sitä samaa liikennettä katosi rytinällä. Vuoden 2022 aikana Paunun linjakilometrejä Nysse-alueella oli enää 2 633 490, mikä on 2 591 048 linjakilometriä vähemmän kuin vuonna 2019. Pian kai niitäkään?

Samaan aikaan, vuonna 2022, sillä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:llä olisi 5 468 369 linjakilometriä enemmän verrattuna niihin linjakilometreihini vuonna 2019. Tilanne viime vuonna päättyi siihen, että Koiviston Auto -konserniini kuuluva liike olikin isoin bussiliike yksityisistä 7 573 074 linjakilometrillä. Huolestuttavinta on, että firma on isompi kuin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, joilla samaan aikaan oli vain 7 396 117 linjakilometriä. Mielestäni nuo tilastot, ne kuvastavat todellista ongelmaa.

Valkeakosken liikenteeltä Nysse-reviiri on kadonnut miltei kokonaan. Tuntuuhan tuo oudolta, että yksi firmasi halpuudellaan kerää kaiken liikenteen ja sitten nostaa jo hintaa, savustettuaan muutaman kilpailijani ensin. Mielestäni näihin tilastoihin pohjautuen Koiviston Auton lottovoittoja pitäisikin heti alkaa rajoittaa. Miten on, jos esimerkiksi linjalla 42 kakkoseksi tullut saisikin liikennettä? Ei se voi olla niin, että pian koko Nysse-liikenne on sitä halpaa Pirkanmaan tilausliikennettä ilman syytä juhliin.

Koiviston Auto -konserni tuhoaa pikavuoroliikenteen

Suomessa tapahtui isompikin käänne kauko- ja pikavuoroliikenteessä jo vuonna 2012. OnniBus tuli tyylikkäänä markkinoille. Se tiesi sitä, että Tampereelta sinne Helsinkiin pääsi alimmillaan eurolla. Se pakotti tuosta muitakin laskemaan hintojaan. Aiemmin samainen matka maksoikin Paunulla 27 euroa, mutta nykyään matkani hinta on alle 9 euroa. Busseissa täytyy olla vähintään 20 matkustajaa, että tuo toiminta olisi kannattavaa. On selvää, että OnniBusin kalusto on niillä hinnoilla jätetty ruostumaan.

Bussista ei voi enää pitää hyviä huolia, sillä lipputulosi ovat pienentyneet ja paljon. OnniBus itse on suunnannäyttäjä tässä asiassa, yhtiö ajaa edelleen samoilla kaksikerrosbusseilla vielä tänäkin päivänä. Paremmista hinnoista ei ole edes hyötyjä OnniBusin tapauksessa, sillä OnniBusin kalusto ajaa vain ohi useimmista tiehaaroistasi, jolloin kyläläisille näistä vuoroista ei ole minkäänlaista hyötyä. OnniBus on kuorimassa kermoja ja jättää kaiken muun muille toimijoille. Oletkin huomannut, että huonosti on.

Maaseudun joukkoliikenne on hyvin kadonnut kokonaan, sillä ihmiset eivät ole valmiit maksamaan siitä mitään. Markkinaehtoista joukkoliikennettä ei kuitenkaan voi hoitaa tappiolla. OnniBus on saanut aikaiseksi sen, että ExpressBusin markkinointiyhteenliittymäsi paras joukkoliikenne onkin supistunut supistumistaan. Kansa rakastaa halpoja hintoja, joten kilpailuuni on vastattava tehostamalla toiminta. Se tarkoittaa näin yleisesti sitä, että säännöllistä liikennettä pidetään tarkoituksella jo harvempana.

Otin aurinkoa Paunun varikolla tunnin

Hyvin halpuutuksesta kertoi sekin, että OnniBusilla itsellään on 3,81 tähteä viidestä Matkahuollon tekemissä asiakastyytyväisyysmittauksissa. Valkeakosken Liikenteellä tähtiä on 3,17 ja Paunulla 4,91. Googlessa arvioidaan Nysse-liikennettä. Paunulla ja Länsilinjoilla korkeimmat tähdet. PirTilillä näitä kolme. "Kalustot kamalassa kunnossa Tampereen paikallisliikenteessä, kuskit todella usein nyrpeitä, eivätkä ota katsekontaktia sinuun! Useilla liikennesäännöt ovat vähän hakusessa.", hän kirjoittaa.

OnniBus.com on tuhonnut alkuun pikavuoroliikenteet, nyt se tuhoaa Nysse-liikenteet halpuudella. Eilen niin Paunun varikolla oli aika mukavaa, että heräsin yöllä itkien. Pian näitä elämyksiä ei enää ole. Oma mielipide on se, että jos löytyisi jokin muu liikennöitsijä kuin Koiviston Auto, käytän niitä. En voi hyväksyä sitä, miten halpakonserni on tuhonnut alkuun pikavuorot ja sitten Nysse-vuorot. Sen lisäksi, jos muualla palvelu on parempaa ja kalustosi paremmassa kunnossa, ei ole vähääkään syytä miettiä.

Paunulla eläköityi näillä näppäimillä, talossa miltei 25 vuotta rattia käännellyt naiskuski. Kiitti nyt, pääsi kurkkaamaan Paunun varikkoa Nokialla ennen sen sulkeutumista. Huomasin samalla, että mistä syystä niissä autoissa palvelu on heti parempaa. Sinua katsotaan silmiin ja tervehditään. Oli siinä tuiki tuntematon varikon pihalla, mutta kaikki sisään menevät kuljettajat ovat minut moikanneet. Kaikkien kanssa pystyi vaihtamaan muutamia sanoja. Huomasin myös, että kuskiesi yhteishenki oli loistava.

Pirkkala äänesti, matkustajamääräni kasvu hidastuisi

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan mukaan Pirkkalassa joukkoliikenne ei ole palannut koronaa edeltävälle tasolle. Syyksi hän veikkaa sen, että Pirkkalassa tehdään enemmän etätöitä. Rohkenen olla eri mieltä, sillä mielestäni olet osallisena joukkoliikennepalveluni heikentämisessä. Kukaan ei haluaisi nousta Pirkkalassa kuvan mukaiseen Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n kalustoon. Halutaanko Nokialla? Nokialaiset, tällaista kalustoa teillä näkyy, kunhan viimeisin Paunun auto ajaa Nokialta ruostumaan.

Helmikuun 2023 paikallislehti kirjoitti, että kaikkialla muualla paitsi Pirkkalassa, joukkoliikenteen käyttö on palannut koronaa edeltäville tasoille. Samaan aikaani Pirkkalassa on hiljaa ja melko viisaasti lopetettu säännölliset kuljetukset Sionkylän risteyksen ohitse lentokentälle. Teollisuusalueille ei pääse vieläkään töihin bussilla viikonloppuisin. Paras KTV- ja VTK-lenkki poistui, ja yhteydet muuttuivatkin asuinalueiden välillä vaihdollisiksi. Kukaan ei odota dösää, jos pääsi jalkaisin tai fillarilla nopeitten.

Pian lisävaihtoja on tulossa, sillä myös linja 11 lyhennetään. Periviita voi pian arvuutella uusia syitä miksi Pirkkalan matkustajamäärät eivät kehity paikallisissa lehdissä. Ehkä pian ihan Nokian lehdissä? "Ensinnäkin kannattaisi pitää paikannussatelliitit päällä niin näkee missä kohtaa bussi on vai tuleeko edes. Nyt saa arvailla ehtiikö töihin vai ei. Toiseksi, useimmat PirTilin kuskit kaahaa aivan liian kovaa Kalevantiellä (bussit 9, 19). Penkeistä kiinni pitäen toivon että selviät perille hengissä.", joku sanoi.

Tietääkö kuski Pirtilillä perän kääntyvän?

Palautteet eivät ole kovin mairittelevia Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:stä. On itsekin sen todennut, kun eräs yhtiön kuski ajeli jopa kuutta kymppiä neljän kympin alueella päiväkodin suojatien ohitse. Se oli vaarallista, vaikka viikonloppuisin tilanne ei olisi niin paha kuin arkisin tokikaan. Kaikki tämä siinä vaikuttaa, haluaako joukkoliikennettäni käyttää. Lisäksi kun linjalla 1 oli Paunu, Pirkkalan vanhemmat uskalsivat laittaa lapsiakin kouluunsa. Linjalla oli Paunun vakkarikuskeja, joita itsekin tunnet hyvin.

Lapset ovat mielissään, kun niin koulu- kuin kotimatkalla tuttu Sirpa tai Jyrki saapui pysäkille. Nyt tilanne on lähinnä tuo, että kuskisi vaihtuvat miltei jatkuvasti Pirkkalassa, eivätkä vanhemmat uskalla enää pistää lasta kouluuni bussilla. Ylimääräiset vaihdot pelottivat nekin ensikertalaisia. Viime vuonna Pirkkalan pysäkeiltä noustiin paikallisten Nysse-bussien kyytiin noin 820 000 kertaa. Tämä oli noin 13 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019, joka olikin viimeisin kokonainen vuosi, ennen pandemiaa.

Periviita, etsit syytä muualtakin kuin etätöistä! Kannatti halpuuttaa. Olet esimerkiksi itse palannut takaisin satulaan, mutta käytän vielä Länsilinjoja. Jos viet Länsilinjat keskustastani, siirryn pyöräilyyn kokonaan, ainakin kesäisin. En halua vaihtaa bussia matkalla Toivioon. En halua kyytiini, minkä kuski kaahaa ja perä osuu milloin mihinkin, vaikka pientareisiin liikennevaloissa. Jos ei sinulla, niin minulla on muistissa hyvätkin kyydit, joita Väinö Paunu Oy on Pirkkalassa vuosikymmeneni ajan tarjonnut.

Paunun kuskeille lahjakortti, kahvia, tuotekassejakin!

Vuosien mittaan on antanut paunulaisille bussikuskeille joulusuklaita. Kiitoksia teille: Sirpa, Marja, Katri, Jyrki ja Jyrki. Monia olit kiittänyt, mutta entä jos joku kuski jäi mieleen erityisesti ja jää linjan 70 kanssa Paunun ajamana samaan aikaani eläkkeelle? Yllätit hänet vähän aikaa sitten Kehon varikollaan, nousin kyytiin ja kiitin häntä bussimuistoista yli kymmenen vuoden ajalta. Annoin noin 20 euron Lidl-lahjakortin. Kyseinen summa oli minulle merkityksetön, sillä on ostolakoissa enkä tuhlaile turhaan.

"Suotta sinä rahoja tuhlailet!", hän ihmetteli. Otat nyt vain Sirpa, olen kiitollinen urastasi Paunulla. "Kiitos kiitos, kai minun täytyy sitten ostaa sillä jotain, joka jää taatusti mieleen!", hän iloitsi bussissa. Voimassa kolme vuotta, eiköhän sillä jotain saa. "Ai niinkin pitkään, no Pirkkalan Lidlissä tulee käytyä useasti!", hän kuulutti ja piilotti lahjakortin henkilökohtaiseen laukkuunsa. Miksi annoin lahjakortin? Et voi enää vastustaa, sillä hän on tarjonnut ikimuistoisia bussimatkojani ja muistat hänet ikuisesti.

Kaukainen muistikuva on, että hän olisi kuljettanut minut jopa Tesoman koululle, Paunulaisessa. Silloin, kun muutin Pirkkalaan täällä ajoi Paunun busseja heidän omissa väreissä. Sirpalla on tästäkin hyviäkin muistikuvia, hyvistä palveluista sai kuulla ohjaamossa aina, ja väki riitti joka lähtöön seudun taksalla. Silloin, kun Pirkkala liittyi Nysseen, hinta laski: mutta palvelu on säilynyt ennallaan. Enää se ei ole samanlaista, sillä viimeisin paunulainen kulki Pirkkalassa n. 353 päivää sitten. Tästä on aikaa.

Aina kyyti Paunun, siksi vakimatkustaja

Koit, että olisi paras aika ojentaa suklaarasian perään lahjakortti. Tilanne oli niin sinulle kuin siinä hänelle erityinen. Hän lopetti Nokian linjalla, jäi eläkkeelle, ja sitten Paunukin siellä Nokialla. Tuntuu siltä, että en ole pitkään hänelle jutellut, sillä hän aloitti juttelemisen minulle muistaakseni linjalla 8. Ennen sitä en muista koskaan hänelle jutelleeni. Tulin bussipysäkille liian aikaisin ja hän tuli kopista ulos tupakille, nyt jäi itsekin ulkopuolelle. Sitten hän alkaa jutella sinulle ja juttelette vielä pitkään.

Sai yrittää siirtyä takaisin ohjaamoon, jotta linja voi lähteä omien aikataulujen mukaan ja tarkasti. Katselen tilannettani linjoilla 70A tai 70B, eikä se eroa mitenkään linjoista 8, kuskilla on hädin tuskin minuuttejakaan heilutella jalkoja tai käsiä, kun onkin lähdettävä uudelle kierrokselle. Tämä ei voi olla järkevää, koska liikaistuminen ei olisi missään asiassa hyvästä. Myös kuljettajaa väsytti viiden tunnin yhtäjaksoisen ajon jälkeen, mutta hän antoi Meiran tuotekassit ja toinen kahvit hyvästä palvelusta!

Eilen törmäsi Kehon alueella ukrainalaiseen mummoon, joka tuli pakolaisena lastensa kanssa sotaa pakoon. Vaikka päivystin kuljettajaani ja mielin jutuillesi, en jättänyt kuulematta englanniksi puhuvaa mummoa. Hän halusi nähdä uimarantaa, sillä se oli kuulemma siinä lähellä. Katsot, että minulla olikin aikaa, joten vein hänet perille asti. Yhteiskieli syntyi nopeasti, sillä osasitte puhua molemmat Venäjää. Mikä parasta, oli itselläsikin selvityslistalla missä se uimaranta on, sillä kesällä poljet sinne uimaan.

Yhteenveto: sotia paennut mummo kehui palvelustasi

Mummo ylisti paunulaista bussia, sillä ne olivat todella hyvännäköisiä ja kun hän yritti valita oikeaa lippua, niin entinen kgb-agentti palveli sitä venäjäksi ja auttoi. Mummo puhui koko ajan siitä, että hän tunsi olevansa kuin Ukrainassa. Kaikki olivat ystävällisiä häntä kohtaan. Hän nautiskeli maisemistaan, mutta ajoittain päästiin itkemään. Sodista puhuminen sai tunteet pintaan. "Järkyttäviä rikoksia Venäjä teki!", hän latasi. No niinpä. Ukrainassa tietysti parasta olisi normaali arki, mitä harjoitammekin nyt.

Mummo alkoi itkeä, sillä sanavalinta kosketti. Hän oli Venäjän ja Ukrainan kansalainen, mutta asui Ukrainassa. Olimme molemmat yksimielisiä siitä, että Venäjä ja Ukraina ovat olleet aina hyviä ystäviä. Sen kertoo sekin, että halattiin tapaamiseni lopuksi ja päästettiin vielä viimeiset kyyneleet. Sanoin nyt mummolle sen, että vaikka koetkin suurta vihaa, vihaa koetaan juuri nyt paljon muuallakin. Se on aina ohimenevää, niin kuin tarpeeton sotakin. "En voikaan olla ainoa, joka kokee vihaa!", mummu sanoi.

Nyt bussipysäkille tuli paunulainen, toivottu naiskuski. Hän kysyi, tuleeko mummo kyytiini, mutta muori halusi kiittää koputtamalla tuulilasiin kokemuksestaan. Juuri siitä bussista hän saikin aiemmin sitä palvelua venäjäksi ja osaa matkustaa jatkossa Nyssen busseilla itsenäisesti. Haluan kiittää jokaista paunulaista kuljettajaa niistä vuosista tiedät minusta tai et. Ole osa Tampereen parhainta bussiliikettä. Siinä on todistetusti miellyttävin ajo seikkailijan näkökulmilta ja suorat katsekontaktit asiakkaisiin.

"I love Suomi!", mummo sanoo, ja lähdettiin aikataulun mukaan. Postaat merkintä aiemmin, jotta muutkin ehtivät vielä sitä elämystä kokemaan. Eläkkeille mennyt bussikuski auttoi jokaista niin hyvin, että otti jopa itsensä vöistä pois, jotta vois paremmin nähdä lippulaitetta ja selvittää maksuongelmiasi. Hän korjasi matkustajien väärin leimattuja bussilippujasi nollaamalla. Hän myi oikeat ABC-liput, mikä tarkoittaisi sitä, ettei Nysseltä ole jäänyt lipputuottoja saamatta. Tuostako ei Periviita nyt maksaisi?

Osa kokemuksista olivat niin tunteikkaita, että purskahdin itkuun joko kotona tai Paunun autoissa. Onneksi kuljettajani ovat ymmärtäväisiä, yhdeltä sait nenäliinaakin :D Tällainen olen, eläydyn täysillä tunnelmaan ja pystyn sitoutumaan hyviin ratkaisuihini vuosiksikin, kunnes Periviita hautaa Paunun.

Väinö Paunu Oy:n viimeinen retki Tampereelle on 4.6.23 klo 23.10 ja takaisin Nokialle klo 23.45.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Maaseudulle ratikka? Luovuin sohvasta

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 210 asiaa

Viiden vuoden juhlahetki Loimaalla nyt

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Kymmenen vuotta blogina, Pirkkalasta

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Ääriminimalisti poisti kaiken vapauteen

Paskavuoren huippuni on takana, tästä

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Vuosi 2023 ostolakkoilua, tämän ostin