Paunun ratkaisevia ilometrejä, Nokialta

Miten ihmeessä Koiviston Autosta tuli muutamassa vuodessani näin suuri ilmiö Tampereelle? Sä saat muut liikennöitsijät taakseen. Tilaan, jossa kilpailijat joutuisivat lopettamaan varikkojaan ja myymään niitä bussejaan. Vain siitä syystä, että joku myy kalustoaan Nysselle halvemmalla. Kuka tuosta hyötyy? Samalla tuntuu, että siinä kaupungilla halutaankin sitä, ollaan sentään Tampereella. Mahdollisimman halpaa kyytiä, jotta kenelläkään ei olisi syytä juhlia enempää, kilpailuja ei kohta ole. Nyt saisin valita.

Oli lukenut aiheesta vaikka kuinka, ja silti joku sitä halpuutusta haluaa. Nokian liikenne, se Paunulla loppuisi kokonaan kesäkuussa 4. päivänä. Viidentenä päivänä linjan 70 reittejä ajaa Koiviston Auto. Se, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on tuttu jo vuosien ajalta, ei anna syytä juhlaan. Nimeä vaihtamalla ei palvelu parane, sillä kyseisellä yrityksellä ei ole edes vara-autoja ja monet nykyisistäkin ovat useasti kamalassa kunnossa. Näitä autoja on ajanut Pirkkalassani riittämiin, että jopa nousumäärät laskevat.

Ole suuri Paunu-fani, ja mielestäni se onkin koko Suomen paras liikennöitsijäsi. Jokainen tietää, että halvalla ei saa hyvää, halvalla saa halpaa. Voit ostaa nuukan mielestä halvan ja huonon tai sitten hyvän ja kalliimman. Nyssen edustajani eivät ymmärrä, että asiakaskato on todellinen, ja täysin heidän omaa syytä. Pirkkalasta on viety säännölliset bussikuljetukset Sionkylän risteykselle ja lentokentälle jo aikaa sitten. Pian meinaavat palautella liikennettä, mutta se on aivan liian myöhäistä. Ihmisillä on jo autot.

Minulla on polkupyörä, ja oletkin rakastunut sen käyttöön. Sillä säästää arvolippujasi, ja esimerkiksi sinne Nokialle matka kylpylään on tuossa aavistuksen nopeampi lyhyintä reittiä fillarilla verrattuna jo arjen busseihini Tampereen kautta kävelyineen. Syy, miksi menin esimerkiksi toukokuussa kylpylääni busseilla on yksinkertainen, halusin kokea kylpylämatkani Länsilinjoilla ja Paunulla viimeisiä kertoja. Uusien sähköbussien laivue ei ole edes aloittanut Nokian linjoilla, niin yhdessä on jo lommo sivussa.
Väinö Paunu Oy:lle jää paikallisliikenteessä tämän jälkeen linjat 6, 27 ja 42. 42, Paunun ajamana on ohi elokuussa. Linja 80 on kilpailutuksessa, sähköbussivaatimusten takia Paunu ei osallistunut kisaan. Tarinat ohi.
Minusta tuossa ei ole mitään kilpailua, jossa vain harvoilla ja valituilla on varaa kisailla. Länsilinjojen ydinalue on sekin kilpailutuksessa, Ylöjärvellä, ja Vekka Group Oy näyttäisi liikenteensä korjanneen.

Länsilinjoilla tapahtuvat seuraavat Paunut, se katoaa kaupunkikuvasta Paunun jälkeen pikku hiljaa.

Paunu on nyt Tampereen paras bussiliike, ei Nysselle

Nysse vaati aiemmin jonkin verran laatupisteitä kilpailutuksissa. Se suitsi pahimmat halpatoimijat. Nykyään tilanne vaikuttaisi olevan se, että Nysse palaisi vanhaan. Linjalla 6 sallitaan vanhatkin autot, mutta liikennöitsijäni on huolehdittava kalustokunnosta niin ulkoa kuin sisältä. Asiakaskokemustakin painotetaan ja siihen, väittäisin, Paunulla on parhaat eväät. Niitä ikimuistoisia bussimatkojasi vuosien mittaan en unohda koskaan. Harmitus, että hintaralli on niin iso, ettei edes Paunu hakenut kuutosta.

Paunulla on ehdottomasti parhaimmat kuljettajat, myös bussini ovat ikäänsä nähden enemmän kuin kunnossa. Minusta on turhauttavaa, että päättäjät eivät osaa olla nuukia, hyvin huolletulla bussilla voi helposti liikennöidä niin pika-, vakiovuoro- kuin paikallisliikennettä yli 14 vuoden ajan. Se, että et sitä bussia huollata näkyi, muun muassa Koiviston Auto -konsernissa Nysse-liikenteissä. Olenpa miettinyt sitäkin, että mikä tekee Paunusta juuri Paunun? Historiaa on tehty jo tovit, mutta Paunu keksi tämän.

Eräänä vapunpäivänä Väinö Paunu vuonna 1926 starttaa Chevrolet-omnibussinsa Keskustorilta kohti Epilää, alkoi seudun linja-autoliikenteessä uusi kausi. Mies oli ensimmäisenä jonoissa, jotka oivalsivat säännöllisen liikenteeni ylivoimaisuuden. Pian hän keksikin laajentaa liikennettä naapurikuntiisi. Vain kolme vuotta myöhemmin ajettiin paljon pidemmällekin, Jyväskylääsi saakka. Nysse-liikenteessä liike voitti ensiksi linjan numeroilla 10, vuonna 2008. Yhtiöllä on enää alle 50 bussia ja alle 85 työntekijää.

Tamperelaisuutta ei arvosteta Nyssessä

Bussiliikkeen matka yhdeksi merkittävimmistä liikennöitsijöistä ei käynyt kuitenkaan niin helposti. Alkuun se yritti tamperelaisten kaduille yhdessä Länsilinjojen kanssa. Paunun ja Länsilinjojen kanssa aloitettu valloitus kävi rivakasti, mutta Paunu on aina ollut edempänä. Edempänä se on myös nyt, kun sitä samaa liikennettä katosi rytinällä. Vuoden 2022 aikana Paunun linjakilometrejä Nysse-alueella oli enää 2 633 490, mikä on 2 591 048 linjakilometriä vähemmän kuin vuonna 2019. Pian kai niitäkään?

Samaan aikaanko vuonna 2022 tällä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:llä olisi 5 468 369 linjakilometriä enemmän verrattuna niihin linjakilometreihini vuonna 2019. Tilanne viime vuonna päättyi siihen, että Koiviston Auto -konserniini kuuluva liike olikin isoin bussiliike yksityisistä 7 573 074 linjakilometrillä. Huolestuttavinta on, että firma on isompi kuin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos, joilla samaan aikaan oli vain 7 396 117 linjakilometriä. Mielestäni nämä tilastot, ne kuvastavat todellista ongelmaa.

Valkeakosken liikenteeltä Nysse-liikenne on kadonnut miltei kokonaan. Tuntuuhan tuo oudolta, että yksi firmasi halpuudellaan kerää kaiken liikenteen ja sitten nostaa jo hintaa, savustettuaan muutaman kilpailijani ensin. Mielestäni näihin tilastoihin pohjautuen Koiviston Auton lottovoittoja pitäisikin heti alkaa rajoittaa. Miten on, jos esimerkiksi linjalla 42 kakkoseksi tullut saisikin liikennettä? Ei se voi olla niin, että pian koko Nysse-liikenne on sitä halpaa Pirkanmaan tilausliikennettä ilman syytä juhlaan.

Koiviston Auto -konserni tuhoaa pikavuoroliikenteen

Suomessa tapahtui isompikin käänne kauko- ja pikavuoroliikenteessäsi jo vuonna 2012. OnniBus tuli tyylikkäänä markkinoille. Se tiesi sitä, että Tampereelta sinne Helsinkiin pääsi alimmillaan eurolla. Se pakotti tuosta muitakin laskemaan hintojaan. Aiemmin samainen matka maksoikin Paunulla 27 euroa, mutta nykyään matkani hinta on alle 9 euroa. Busseissa täytyy olla vähintään 20 matkustajaa, että tuo toiminta olisi kannattavaa. On selvää, että OnniBusin kalusto on näillä hinnoilla jätetty ruostumaan.

Busseista ei voi enää pitää hyvää huolta, sillä lipputulosi ovat pienentyneet ja paljon. OnniBus itse on suunnannäyttäjä tässä asiassa, yhtiö ajaa edelleen samoilla kaksikerrosbusseilla vielä tänäkin päivänä. Paremmista hinnoista ei ole edes hyötyjä OnniBusin tapauksessa, sillä OnniBusin kalusto ajaa vain ohi useimmista tiehaaroistasi, jolloin kyläläisille näistä vuoroista ei ole minkäänlaista hyötyä. OnniBus on kuorimassa kermojasi ja jättää kaiken muun muille toimijoille. Oletkin huomannut, että huonosti on.

Maaseudun joukkoliikenne on paikoin kadonnut kokonaan, sillä ihmiset eivät ole valmiit maksamaan siitä mitään. Markkinaehtoista joukkoliikennettä ei kuitenkaan voi hoitaa tappiolla. OnniBus on saanut aikaiseksi sen, että ExpressBusin markkinointiyhteenliittymäsi paras joukkoliikenne onkin supistunut supistumistaan. Kansa rakastaa halpoja hintoja, joten kilpailuuni on vastattava tehostamalla toiminta. Se tarkoittaa näin yleisesti sitä, että säännöllistä liikennettä pidetään tarkoituksella harvempana nyt.

Otin aurinkoa Paunun varikolla tunnin

Hyvin halpuutuksesta kertoo sekin, että OnniBusilla itsellään on 3,81 tähteä viidestä Matkahuollon tekemissä asiakastyytyväisyysmittauksissa. Valkeakosken Liikenteellä tähtiä on 3,17 ja Paunulla 4,91. Googlessa arvioidaan Nysse-liikennettä. Paunulla ja Länsilinjoilla korkeimmat tähdet. PirTilillä näitä kolme. "Kalustot kamalassa kunnossa Tampereen paikallisliikenteessä, kuskit todella usein nyrpeitä, eivätkä ota katsekontaktia sinuun! Useilla liikennesäännöt ovat hieman hakusessa.", eräs kirjoittaa.

OnniBus.com on tuhonnut alkuun pikavuoroliikenteet, nyt se tuhoaa Nysse-liikenteet halpuudellani. Eilen niin Paunun varikolla oli aika mukavaa, että heräsin yöllä itkien. Pian näitä elämyksiä ei enää ole. Oma mielipide on se, että jos löytyisi jokin muu liikennöitsijä kuin Koiviston Auto, käytän niitä. En voi hyväksyä sitä, miten halpakonserni on tuhonnut alkuun pikavuorot ja sitten Nysse-vuorot. Sen lisäksi, jos muualla palvelu on parempaa ja kalustoni paremmassa kunnossa, ei ole vähääkään syytä miettiä.

Paunulla eläköityi niillä näppäimillä talossa 25 vuotta putkeen rattia käännellyt naiskuski. Kiitti, että pääsi kurkkaamaan Paunun varikkoa Nokialla ennen sen sulkeutumista. Huomasin samalla, että mistä syystä niissä autoissa palvelu on heti parempaa. Sinua katsotaan silmiin ja tervehditään. Oli siinä tuiki tuntematon varikon pihalla, mutta kaikki sisään menevät kuljettajat ovat minut moikanneet. Kaikkien kanssa pystyit vaihtamaan muutamia sanoja. Huomasin myös, että kuskieni yhteishenki oli loistava.

Pirkkala äänesti, matkustajamääräni kasvu hidastuisi

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviidan mukaan Pirkkalassani joukkoliikenne ei ole palannut koronaa edeltävälle tasolle. Syyksi hän veikkaa sen, että Pirkkalassa tehdään enemmän etätöitä. Rohkenen olla eri mieltä, sillä mielestäni olet osallisena joukkoliikennepalveluni heikentämisessä. Kukaan ei haluaisi nousta Pirkkalassa kuvan mukaiseen Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n kalustoon. Halutaanko Nokialla? Nokialaiset, tällaista kalustoa teillä näkyy, kunhan viimeisin Paunun auto ajaa Nokialta ruostumaan.

Helmikuussa 2023 paikallislehti kirjoitti, että kaikkialla muualla paitsi Pirkkalassa, joukkoliikenteen käyttö on palannut koronaa edeltäville tasoille. Samaan aikaani Pirkkalassa on hiljaa ja melko viisaasti lopetettu säännölliset kuljetukset Sionkylän risteyksen ohitse lentokentälle. Teollisuusalueille ei pääse vieläkään töihin bussilla viikonloppuisin. Paras KTV- ja VTK-lenkki poistui, ja yhteydet muuttuivatkin asuinalueiden välillä vaihdollisiksi. Kukaan ei odota dösää, jos pääset jalkaisin tai fillarilla nopeitten.

Pian vaihtoja on tulossa lisää, sillä myös linja 11 lyhennetään. Periviita voi pian arvuutella uusia syitä miksi Pirkkalan matkustajamäärät eivät kehity paikallisissa lehdissä. Ehkä pian ihan Nokian lehdissä? "Ensinnäkin kannattaisi pitää paikannussatelliitit päällä niin näkee missä kohtaa bussi on vai tuleeko edes. Nyt saa arvailla ehtiikö töihin vai ei. Toiseksi, useimmat PirTilin kuskit kaahaa aivan liian kovaa Kalevantiellä (bussit 9, 19). Penkeistä kiinni pitäen toivon että selviät perille hengissä.", joku sanoi.

Tietääkö kuski Pirtilillä perän kääntyvän?

Palautteet eivät ole kovin mairittelevia Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:stä. Olen itsekin sen todennut, kun eräs yhtiön kuski ajeli jopa kuutta kymppiä neljän kympin alueella päiväkodin suojatien ohitse. Se oli vaarallista, vaikka viikonloppuisin tilanne ei olisi niin paha kuin arkisin tokikaan. Kaikki tämä siinä vaikuttaa, haluaako joukkoliikennettäni käyttää. Lisäksi kun linjalla 1 oli Paunu, Pirkkalan vanhemmat uskalsivat laittaa lapsiakin kouluunsa. Linjalla oli Paunun vakkarikuskeja, joita itsekin tunnen hyvin.

Lapsesi olivat mielissään, kun niin koulu- kuin kotimatkalla tuttu Sirpa tai Jyrki saapui pysäkille. Nyt tilanne on lähinnä tuo, että kuskisi vaihtuvat miltei jatkuvasti Pirkkalassa, eivätkä vanhemmat uskalla enää pistää lasta kouluuni bussilla. Ylimääräiset vaihdot pelottivat nekin ensikertalaisia. Viime vuonna Pirkkalan pysäkeiltä noustiin paikallisten Nysse-bussien kyytiin noin 820 000 kertaa. Tämä oli noin 13 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019, joka olikin viimeinen kokonainen vuosi, ennen pandemiaa.

Periviita voi etsiä syitä muualtakin kuin etätöistä! Kannatti halpuuttaa. Olet esimerkiksi itse palannut takaisin satulaan, mutta käytän vielä Länsilinjoja. Jos viet Länsilinjat keskustastani, siirryn pyöräilyyn kokonaan, ainakin kesäisin. En halua vaihtaa bussia matkalla Toivioon. En halua kyytiini, minkä kuski kaahaa ja perä osuu milloin mihinkin, vaikka pientareisiin liikennevaloissa. Jos ei sinulla, niin minulla on muisteissa hyvätkin kyydit, joita Väinö Paunu Oy on Pirkkalassa vuosikymmeneni ajan tarjonnut.

Paunun kuskeille lahjakortti, kahvia, tuotekassejakin!

Vuosien mittaan olet antanut paunulaisille bussikuskeille joulusuklaata. Kiitoksia teille: Sirpa, Marja, Katri, Jyrki ja Jyrki. Monia olit kiittänyt, mutta entä jos joku kuski jäi mieleen erityisesti ja jää linjan 70 kanssa Paunun ajamana samaan aikaani eläkkeelle? Yllätit hänet vähän aikaa sitten Kehon varikollaan, nousin kyytiin ja kiitin häntä bussimuistoista yli kymmenen vuoden ajalta. Annoin noin 20 euron Lidl-lahjakortin. Kyseinen summa oli minulle merkityksetön, sillä olen ostolakossa enkä tuhlaile turhaan.

"Suotta siinä tähän rahoja tuhlaat!", hän ihmetteli. Otat vain Sirpa, olen kiitollinen urastasi Paunulla. "Kiitos kiitos, kai minun täytyy sitten ostaa sillä jotain, joka jää taatusti mieleen!", hän iloitsi bussissa. Voimassa kolme vuotta, eiköhän sillä jotain saa. "Ai niinkin pitkään, no Pirkkalan Lidlissä tulee käytyä useasti!", hän kuulutti ja piilotti lahjakortin henkilökohtaiseen laukkuunsa. Miksi annoin lahjakortin? Et voi enää vastustaa, sillä hän on tarjonnut ikimuistoisia bussimatkojani ja muistat hänet ikuisesti.

Kaukainen muistikuvani on, että hän olisi kuljettanut minut jopa Tesoman kouluuni, Paunulaisessa. Silloin, kun muutin Pirkkalaan täällä ajoi Paunun busseja heidän omissa väreissä. Sirpalla on tästäkin hyviäkin muistikuvia, hyvistä palveluista sai kuulla ohjaamossa aina, ja väki riitti joka lähtöön seudun taksalla. Silloin, kun Pirkkala liittyi Nysseen, hinta laski: mutta palvelu on säilynyt ennallaan. Enää se ei ole samanlaista, sillä viimeisin paunulainen kulki Pirkkalassa n. 353 päivää sitten. Tästä on aikaa.

Ole kiitollinen vuosien bussimuistoistasi

Koit, että olisi paras aika ojentaa suklaarasiani perään lahjakortin. Tilanne oli niin sinulle kuin siinä hänelle erityinen. Hän lopetti Nokian linjalla, jäi eläkkeelle, ja sitten Paunukin siellä Nokialla. Tuntuu siltä, että en ole pitkään hänelle jutellut, sillä hän aloitti juttelemisen minulle muistaakseni linjalla 8. Ennen sitä en muista koskaan hänelle jutelleeni. Tulin bussipysäkille liian aikaisin ja hän tuli kopista ulos tupakille, niin jäi itsekin ulkopuolelle. Sitten hän alkaa jutella sinulle ja juttelette vielä pitkään.

Piti muistaa siirtyä takaisin ohjaamoon, jotta linja voi lähteä omien aikataulujen mukaan ja tarkasti. Katselen tilannettani linjoilla 70A tai 70B, eikä se eroa mitenkään linjoista 8, kuskilla on hädin tuskin minuuttejakaan heilutella jalkoja tai käsiä, kun onkin lähdettävä uudelle kierrokselle. Tämä ei voi olla järkevää, koska liikaistuminen ei olisi missään asiassa hyvästä. Myös kuljettajaa väsytti viiden tunnin yhtäjaksoisen ajon jälkeen, mutta yksi antoi Meiran tuotekassit ja toinen kahvit hyvästä palvelusta!

Eilen törmäsit Kehon alueella ukrainalaiseen mummoon, joka tuli pakolaisena lastensa kanssa sotaa pakoon. Vaikka päivystin kuljettajaani ja mielin jutuillesi, en jättänyt kuulematta englanniksi puhuvaa mummoa. Hän halusi nähdä uimarantaa, sillä se oli kuulemma siinä lähellä. Katsot, että minulla olikin aikaa, joten vein hänet perille asti. Yhteiskieli syntyi nopeasti, sillä osasitte puhua molemmat Venäjää. Mikä parasta, oli itsellänikin selvityslistalla missä se uimaranta on, sillä kesällä poljet sinne uimaan.

Yhteenveto: sotia paennut mummo kehui palvelustasi

Mummo ylisti paunulaisia busseja, sillä ne olivat todella hyvännäköisiä ja kun hän yritti valita oikeaa lippua, niin entinen kgb-agentti palveli sitä venäjäksi ja auttoi. Mummo puhui koko ajan siitä, että hän tunsi olevansa kuin Ukrainassa. Kaikki olivat ystävällisiä häntä kohtaan. Hän nautiskeli maisemistaan, mutta ajoittain päästiin itkemään. Sodista puhuminen sai tunteet pintaan. "Järkyttäviä rikoksia Venäjä teki!", hän latasi. No niinpä. Ukrainassa tietysti parasta olisi normaali arki, mitä harjoitammekin nyt.

Mummo alkaa itkeä, sillä sanavalinta kosketti. Hän oli Venäjän ja Ukrainan kansalainen, mutta asui Ukrainassa. Olimme molemmat yksimielisiä siitä, että Venäjä ja Ukraina ovat aina olleet hyviä ystäviä. Sen kertoo sekin, että halattiin tapaamiseni lopuksi ja päästettiin vielä viimeiset kyyneleet. Sanoin nyt mummolle sen, että vaikka koetkin suurta vihaa, vihaa koetaan juuri nyt paljon muuallakin. Se on aina ohimenevää, niin kuin tarpeeton sotakin. "En voikaan olla ainoa, joka kokee vihaa!", mummu sanoi.

Nyt bussipysäkille tuli paunulainen ja etsitty naiskuski. Hän kysyy, tuleeko mummo kyytiini, mutta muori halusi jo kiittää koputtamalla tuulilasiin kokemuksesta. Juuri siitä bussista hän saikin aiemmin sitä palvelua venäjäksi ja osaa matkustaa jatkossa Nyssen busseilla itsenäisesti. Haluan kiittää jokaista paunulaista kuljettajaa niistä vuosista tiedät minusta tai et. Ole osa Tampereen parhainta bussiliikettä. Siinä on todistetusti miellyttävin ajo seikkailijan näkökulmasta ja suorat katsekontaktit asiakkaisiin.

"I love Suomi!", mummo sanoi ja me lähdettiin aikataulun mukaan. Postaat merkintä aiemmin, jotta muutkin ehtivät vielä sitä elämystä kokemaan. Eläkkeille mennyt bussikuski auttoi jokaista niin hyvin, että otti jopa itsensä vöistä pois, jotta vois paremmin nähdä lippulaitetta ja selvittää maksuongelmiasi. Hän korjasi matkustajien väärin leimattuja bussilippujasi nollaamalla. Hän myi oikeat ABC-liput, mikä tarkoittaisi sitä, ettei Nysseltä ole jäänyt lipputuottoja saamatta. Tuostako ei Periviita enää maksaisi?

Osa kokemuksistani olivat niin tunteikkaita, että purskahdin itkuun joko kotona tai Paunun autoissa. Onneksi kuljettajani ovat ymmärtäväisiä, yhdeltä sait nenäliinaakin :D Tällainen olen, eläydyn täysillä tunnelmaan ja pystyn sitoutumaan hyviin ratkaisuihini vuosiksikin, kunnes Periviita hautaa Paunun.

Väinö Paunu Oy:n viimeinen matka Tampereelle on 4.6. klo 23.10 ja takaisin Nokialle klo 23.45.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Jyri kertoo sinulle nyt elämänopeistaan

Paunulla sapattivapaan kiertoajelulleko

Vain kolme vuotta ilman narsistia, juhlit

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Pyöräilin 125 km Loimaalle ilman saleja

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Älä nuukaile liikaa! Budjettiko nousuun

Jyrin älypuhelimessa asuu 25 sovellusta

Olepa seitsemän kuukautta, S-pankissa

Pirkkalaan uusi kuntosali, ei uimahallia!